
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání                                           V Praze 18. 2. 2018 
Škrétova 44/6 
120 00 Praha 2 
 
 
 
Věc: Stížnost na neobjektivitu ve vysílání ČT a podezření z manipulativního jednaní. 
 
 
Vážení členové RRTV, 
 
na základě zákona 231/2001 Sb., dle § 31 ods. 2 a 3 podávám stížnost na 
neobjektivitu a podezření z manipulativního jednání ve vysílání ČT  a tímto 
žádám RRTV, aby k případu otevřela správní řízení s Českou televizí pro 
porušení zákona. 
 
Po skončení druhého kola prezidentských voleb odvysílala ČT na kanále ČT24 (a 
zřejmě i na kanále ČT 1) v rámci zpravodajství záznam o konfliktní situaci, ke které 
došlo 27.1. 2018 v pražském hotelu TOP. Podle zveřejněné výpovědi očitého svědka 
konfliktu Ing. Jana Šolty je zřejmé, že záznam zveřejněný  veřejnoprávní  ČT byl 
manipulativně upraven tak, že byla porušena chronologie události. Tímto zásahem, 
kdy ze záznamu bylo vystřiženo nejméně 10 minut, byl u diváků ČT vzbuzen mylný 
dojem o posloupnosti děje a tedy jim nebyla poskytnuta možnost, aby si  na událost 
vytvořili vlastní názor. Nezveřejněná (manipulativně vystřižená) pasáž záznamu 
zachycovala situaci, kdy  Ing. Jan Šolta přítomný v salónku hotelu TOP poskytuje 
první pomoc zkolabovanému novináři Milanu Rokytkovi a žádá shluk novinářů, kteří 
„senzační“ událost natáčejí, aby telefonovali pro záchranku. Po několika minutách, 
když se stav M. Rokytky stále zhoršuje a Ing. Jan Šolta sám telefonuje na 
Záchrannou službu a urguje její příjezd, je mu řečeno, že nikdo ještě o pomoc 
zdravotníků nežádal. V krátké době poté záchranka přijíždí, což přítomní novináři 
natáčejí. Na žádost zdravotníků, aby jim byl uvolněn prostor pro poskytnutí první 
pomoci, se Ing. Jan Šolta a Ing. Karel Slezák snaží překážející houf kameramanů 
zahnat do sálu určeného pro novináře a zasunout panelové dveře. Teprve v této etapě 
události pokračuje záznam, který ČT odvysílala. O existenci zcenzurované části se 
diváci nedověděli, jinak řečeno byla jim zprostředkována neúplná informace o 
konfliktu způsobem, který manipulativně zamlčel důvod, proč  Jan Šolta a Karel 
Slezák jednali s novináři rozčileně a nevybíravě, a proč je opakovaně zaháněli ze 
salónku.  
 
Pouze velmi pozorný divák, který by odvysílaný záznam shlédl opakovaně, si snad 
mohl povšimnout nelogičnosti v chronologii a dojít k podezření, že cosi podstatného 
na záznamu chybí. 
K takovým nečetným divákům patřím i já. Jako scénáristka a pedagožka na filmové 
škole z praxe dobře vím, že střihem lze změnit každé „vyprávění“ a že i špatně 
napsaný scénář lze kreativním střihem vyspravit, aby se divák příliš nenudil. 
Umělecká filmová tvorba a veřejnoprávní televizní zpravodajství jsou ale zcela 



odlišné žánry se zcela odlišnými pravidly. Veřejnoprávní zpravodajství je svědectvím, 
které ve stejné chvíli přijímají  deseti tisíce (a v případě významných událostí, ke 
kterým volba prezidenta patří, i sta tisíce) lidí současně. Manipulativně sestříhaný a 
odvysílaný záznam z konfliktu, ke kterému došlo ve večerních hodinách 27. ledna 
2018 v hotelu TOP, tedy není objektivním svědectvím o průběhu události, ale 
pokusem o dehonestaci dvou osob, které jednaly v afektu, avšak příčina jejich 
chování byla zamlčena. Z odvysílaných záběrů vůbec není zřejmé, že tzv. napadení 
novináři předtím porušili svou občanskou povinnost přivolat ke kolabujícímu 
záchrannou službu a že ve snaze o „senzaci“ natáčeli bezvládného muže. Jejich 
záběry na příchod záchranářů a žádost o uvolnění prostoru také kdosi vystřihl, takže 
divák viděl až situaci následnou, kdy se rozčilený Jan Šolta opakovaně snažil 
kameramany zahnat do sálu pro tisk a Karel Slezák vůči jednomu použil i boxerské 
výpady. Nikdo ze zaháněných novinářů neutrpěl zranění ani hmotnou škodu. Ing. 
Karel Slezák byl po odvysílání pořadu vyloučen ze Syndikátu novinářů a po několika 
dnech pokračující mediální dehonestace zemřel.  
 
Věřím, že kromě Policie ČR, která se případem pečlivě zabývá (i z hlediska 
neposkytnutí první pomoci), dostojí svým povinnostem i RRTV a najde způsob, jak 
získat ucelený záznam z průběhu konfliktu, aby jej mohla srovnat s tím, co 
veřejnoprávní ČT  svým divákům odvysílala.          
 
 
 
Vážení členové RRTV, děkuji předem za řádné prošetření mé stížnosti a žádám Vás, 
abyste mě informovali o krocích, které v té věci podniknete. V případě Vašeho zájmu 
o podrobnější debatu k tématu jsem připravena se zúčastnit Vašeho zasedání. 
 
Ke stížnosti přikládám jako přílohu osobní stanovisko Ing. Jana Šolty, které bylo 
medializováno a tudíž se jedná o otevřený zdroj. 
 
S pozdravem 
 
 
 
Lenka Procházková 
spisovatelka 
 
 
                


