Jiří Dolejš: Dopady skandálu VW na ekonomický vývoj

KOMENTÁŘ

V pátek 18. září se rozhořel skandál globálního významu. Obří německý koncern Volkswagen (VW), který je jedničkou ve výrobě dieselových automobilů (57 procent z ročního prodeje deseti milionů vozů), podváděl při měření emisí prodávaných vozů.

4. října 2015 - 07:00
Ve vedení firmy pochopitelně nyní padají hlavy. Jaký ale bude konečný účet za tuto aféru? Nejde zdaleka jen o podvod na zákaznících, jejichž naftové motory musejí nyní do servisů.

Samotná žaloba na VW může skončit pokutou až osmnáct miliard dolarů (to přesahuje roční čistý zisk firmy s vlastním kapitálem kolem devadesáti miliard eur). To samozřejmě koncern rozměrů VW ještě ustojí. Náhrady škod u milionů aut (šlo nejen o osobní, ale i nákladní vozy) mohou dosáhnout až čtyřicet miliard eur. A perspektivně je nejdůležitější, jak obrovská reputační ztráta firmy ovlivní její odbyt na světových trzích. A o pověst značky Made in Germany vůbec. Například Švýcarsko zakázalo dočasně prodej všech značek koncernu VW (tedy i škodovek), Španělsko chce od Seatu (španělská pobočka VW) vrátit dotace.

Aféra zatřásla samozřejmě i hodnotou firmy na trzích. Cena akcií ještě v červnu dosahovala 250 eur za kus. Deset dní po skandálu se již prodávaly za 107 eur za kus, tudíž tržní hodnota firmy klesla od června o víc než polovinu. Akcionáři (je mezi nimi i spolkový stát Niedersachsen či katarský státní fond) tak ztrácejí na hodnotě svých podílů, ale zjevně přijdou i o dividendy. Důležité jsou ale dopady na německou ekonomiku, která je výrazně opřená o výsledky svého automobilového průmyslu (zaměstnává i s dodavateli přes milion lidí). A tady může skandál VW zcela zničit současnou německou konjunkturu.

Problémy německého koncernu dopadají i na jeho mladoboleslavskou pobočku Škoda Auto, která vyrábí šedesát procent automobilů v ČR. U nás je znám problém tzv. automobilové monokultury, rekordních sedm procent tvorby HDP je závislých na automobilkách. Na hlavu je ČR druhým největším vývozcem osobních vozů na světě. Automobilky se podílejí na tržbách našeho průmyslu 21 procenty a zaměstnávají na 160 tisíc pracovních sil. S dodavateli je to ještě mnohem více. A třetina našich automobilů se vyváží zase do Německa.

Problémy německé ekonomiky a VW proto nutně dopadnou i na ekonomiku České republiky. Za těchto okolností je optimismus naší vlády při sestavování rozpočtu na příští rok nemístný a podceňující rizika. Pro svou závislost na automobilovém průmyslu zbankrotovalo v nedávné krizi celé americké město Detroit. I když tento dramatický osud nám nehrozí, dopady skandálu VW mohou být i u nás bolestivé. Zatím je těžké je kvantifikovat, pozornost si ale nepochybně zaslouží.

Jiří Dolejš


Anketa

Měla by se podle vás stát Ukrajina členem NATO?

Ano 18%
transparent.gif transparent.gif
Ne 65%
transparent.gif transparent.gif
Nevím 17%
transparent.gif transparent.gif