Irena Ryšánková: Ezokomunál

KOMENTÁŘ

Zdá se, že těm, co nebyli politici a makají, to jde ve Sněmovně hůř, než těm, co politici byli a tudíž podle politiků ANO nemakali.

28. září 2014 - 07:00

Pamatuju doby, kdy se ve sněmovně mohlo kouřit a alkohol také nebyl dětinsky zapovězen a přitom se zasedalo, pracovalo a zákony se schvalovaly. Lepší než dnes. Sterilní a ctnostná parta, která je tam teď, má většinu času pauzu nebo se na něčem zasekne.

Komunální předvolební kampaň nabírá bizarních obrátek, zejména ve chvíli, kdy TOP09 zabere půlku chodníku  stojanem se sdělením, že chodníky patří chodcům. TOPka nemá letos šťastnou ruku. Slogan Vracíme vám Prahu nenese zrovna pozitivní sdělení a Hudečkova radost, že Kráčíme na  západ je také poněkud z cesty.  Kupodivu se ale letos rozvířila debata kolem Senátu. Senátní kandidátky obecně nebývají moc velký trhák.  Šediví muži a úctyhodné ženy, zhusta ověnčeni akademickými tituly, obvykle tiše hledí na kolemjdoucí. Letos je tomu ovšem jinak. Letos mezi nás vstoupil podvod a sex. Kdo by to byl do toho senátu řekl, co. Samozvaná psycholožka Doc. PhDr. Dr. phil. Laura Janáčková, CSc., která tvrdí, že je  klinickou psycholožkou se stovkami pacientů, i když údajně nemá atestace z klinické psychologie a nemůže tudíž mít vlastní praxi, leží  v negližé kdekoliv. Zejména nad dálnicí vypadá skvěle. A slibuje…co?  Že  v Senátu bude spolupracovat s kýmkoliv, kdo bude chtít vědět něco o sexu? A co drogy a rokenroll? Ale určitě ji někdo hlas dá, o tom netřeba pochybovat... Atestace není pro výkon senátorského mandátu  potřebná. Důležité   je, aby člověk získal co nejvíc hlasů. Pak si na chybějící kvalifikaci už nikdo  nevzpomene a v senátu je větší plat, než v ordinaci. Hlavně aby ten zadek nebyl jen nějaký trik z Photoshopu.

V Telči byla strašná zima a dvoudenní konference Mediální reflexe, kterou pořádala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Tématy byly ochrana dětí (labelling), média a politika , politická reklama (blok věnovaný vodňanským kuřatům) a věštecké pořady. Nejsilnějším panelem bylo zjevně téma o médiích a politice. Kromě šéfa České televize a analytiků z „velké rady“ se v něm také objevil Ivan Langer. Nikoliv snad v roli politika, ale zaštítěn akademickou přípravkou ODS, Institutem CEVRO. Do diskuze nicméně vnesl trefné pojmenování Babišova impéria jako „mediálního agrokomplexu“. Trefné. Dva dny debatovali státní úředníci, mediální odborníci, majitelé  a  ředitelé televizí o tom, co s předvolebními spoty, nakolik politici ovlivňují elektronická média – aneb kdy kdo zavolal řediteli – a jestli pustit politické spoty i do komerčních médií a zpoplatnit je. Dnes spoty vysílají zdarma a povinně  ze zákona jen média veřejné služby. Představa, že všechna média několik měsíců až týdnů před volbami zahltí Babiš a jeho kuřata, je opravdu poněkud děsivá. Neřkuli, kdyby další reklamu zaplatili česáči třešní, pěstitelé pomerančů, chovatelé ptáků či zaručeně árijských prasat, případně Laura Janáčková.


Co zřejmě ale stojí ještě za hlubší zamyšlení, než politikou zahlcená média či děti koukající na kriminálku Anděl, jsou   „ezo“ pořady.  Volání televizním věštcům je nejen sprosté vytahování peněz z kapes někdy i podvodnými praktikami, ale jde o širší sociální problém. Být v beznaději natolik, že volám věštci, je už samo o sobě nedobrá vizitka sociálního i vzdělávacího systému. Je smutný fakt, že volající, obvykle ve špatné životní či zdravotní situaci, bez peněz, často žijící v lokalitách, kde není lehké získat práci ani kvalitní zdravotní péči, jsou do dalších dluhů hnáni legálním podnikáním, které patrně nevymizí tak snadno, protože stát na šmejdy kašle a operátoři mají nepochybně silnou lobby. A tak budou exekutoři dál připravovat o to poslední ty nejnešťastnější z nás. Cena 99 Kč za minutu volání na tyto linky je jen začátek emocionálně a psychicky vydírajících praktik. Provolat tak za večer můžete i desítky tisíc.


Český rozhlas bude mít – opět – nového tiskového mluvčího. Je jím   nadšený píárista Jiří Hošna, který rozhlas vyměnil za Veolii a Unilever v  PR agentuře AMI Communications.   Hošna byl kdysi také v ČTK a Mladé frontě Dnes, od roku 2008 dělal mluvčího Královéhradeckého kraje u hejtmana Lubomíra France (ČSSD). Hejtman Franc byl v roce 2013 hodnocen jako druhý nejméně populární hejtman. Hůř než on na tom je už jen   pražský primátor Tomáš Hudeček.  Uvidíme, jak na tom bude za půl roku rozhlas. Hošna  nahrazuje dočasnou mluvčí  Kateřinu Moravcovou, která nahradila Terezu Krásenkou. Ta odešla koncem srpna, protože ji policie obvinila v souvislosti s děním na pražském magistrátu, kde byla tiskovou mluvčí.

Hospodářky od pondělka zpoplatňují web. Miloši Čermákovi i Economii přeju, aby se to povedlo, ale osobně jsem vůči tomu velmi skeptická.  Tahle země je malá a zdrojů informací zadarmo dost. Hospodářky už nejsou nenahraditelné, jako byly za Mirka Pavla. Čermákovy fórky jsou fajn, ale zadarmo.

České televize (nikoliv Česká televize) se patrně rozhodly, že budou vařit. Vařit. Vařit. Prima bude od pondělka vařit víc. Karolína, domácí kuchařka, nás též obšťastní svými recepty. Zatím to vypadá dobře, doufám, že bude mít víc charismatu, než Dita Pecháčková, která sice napsala báječnou kuchařku, ale na obrazovce to byla naprostá katastrofa.  


Vařit bude nejspíš i Český rozhlas. Televizní kuchař Vodochodský, který je v konfliktu zájmů, neb mimo to, že je  členem Rady ČRo, je i zastupitel za koalici vedenou předsedou KDU-ČSL Belobrádkem, což zákon zakazuje, nejspíš nebude Sněmovnou odvolán. Volební výbor jej na odvolání nenavrhl, poslanci se pohádali. Uvidíme, zda odvahu říct, že Vodochodský je v Radě v rozporu se zákonem, najde alespoň některý ze zákonodárců.

Americká společnost Digital First Media prodává list Denver Post. To by nebylo ni zajímavého, ale společnost dala na trh současně přes sedmdesát svých dalších položek.  Ekonomové neočekávají, že by se prodej podařilo rychle uzavřít. Společnost je vlastněna hedgeovým fondem a  majitelé nestanovili časový horizont, do nějž se má prodej vejít.

Jeremy Paxman, ikona BBC, přeběhl na druhou stranu. Poté, co skončil v pořadu Newsnight, jej angažoval Channel 4 a to jako moderátora předvolebních diskusí a volební noci. Parlamentní volby se v Británii budou konat příští rok. Při posledních volbách se Channelu 4 dařilo porazit svého veřejnoprávního soupeře i komerční stanice. Channel 4 přetahuje v poslední době nejen moderátory z BBC, ale například i z Guardianu a dalších médií.  Zdá se, že britské vysílatele čeká zajímavá předvolební bitva.

Hezký podzim….

Irena Ryšánková


Anketa

Měla by se podle vás stát Ukrajina členem NATO?

Ano 18%
transparent.gif transparent.gif
Ne 64%
transparent.gif transparent.gif
Nevím 18%
transparent.gif transparent.gif