Svátek má: Alžběta

Byznys

Velikost textu:

Rusko, Írán a Indie připravují alternativu k Suezskému kanálu

Rusko, Írán a Indie připravují alternativu k Suezskému kanálu

Rusko, Írán a Indie připravují zahájení projektu dopravního koridoru sever-jih (INSTC), který by měl spojit severní Evropu, Rusko a Indický oceán pomocí železnic a námořních tras.

Ilustrační foto
1. listopadu 2018 - 07:20

V takovém případě může být dodávka zboží z Bombaje do Moskvy o 20 dní kratší než přes Suezský průplav, píše na svých internetových stránkách Press TV.

Rusko, Indie a Írán spolupracují na vytvoření obchodního a dopravního koridoru o délce 7,2 tisíc kilometrů, což by měla být levnější a kratší alternativa k trase prostřednictvím Suezského kanálu.

Mezinárodní dopravní koridor "sever - jih"  bude využívat železnice a vodní cesty a spojí Indický oceán a Perský záliv s Ruskem a severní Evropou přes Írán.

Tento projekt se vyvíjí na pozadí čínské představy o nové hedvábné cestě. Navíc obě cesty procházejí Íránem, což je dobrá zpráva pro Teherán.

Čínská hedvábná cesta spustí  železniční revoluci v Íránu. Ve středu bylo oznámeno, že byla podepsána smlouva ve výši 5,35 miliardy juanů na vybudování železniční tratě v západním Íránu.

Současně bude projekt severu-jih zvláště užitečný pro Indii, protože jeho zboží může být dodáváno přes Astrachaň do Íránu a jeho přístav v Kaspickém moři vlakem, například do Evropy.

Tímto způsobem se sníží čas a náklady na přepravu zboží o 30-40%. Pokud srovnáme tuto cestu a koridor přes Suezský kanál, bude možné ušetřit asi 20 dní na cestě z Bombaje do Moskvy. Bude možné přepravovat přes 20-30 milionů tun zboží ročně.

První "suchá" zkušební jízda byla provedena v srpnu 2014 a druhá v dubnu 2017. Zároveň se kromě hlavních hráčů očekává, že tento projekt bude přínosem pro Afghánistán, pro který bude otevřen přístup k peněžním tokům z  obchodu, což pomůže snížit závislost státu na mezinárodní pomoci.



Indický ministr průmyslu  Suresh Prabhu se v sobotu setkal s ruskou obchodní delegací v Novém Dillí, kde uvedl, že "všechny problémy musí být vyřešeny, aby se co nejdříve uskutečnil koridor  INSTC".

Oficiální prohlášení Indie, Ruska a Íránu k projektu bude zveřejněno 23. listopadu .

"INSTC je nejkratší multimodální dopravní linka spojující Indický oceán a Perský záliv přes Írán do Ruska a severní Evropy," uvedlo indické ministerstvo obchodu a průmyslu.

Indie usiluje o využití strategického iránského přístavu Chabahar v jihovýchodním Íránu do projektu  INSTC.

Rusko, Írán a Indie podepsaly dohodu o projektu NSTC dne 16. května 2002. Všechny tři země jsou zakládajícími členskými státy projektu. Dalšími důležitými členskými státy jsou Ázerbájdžán , Arménie , Kazachstán a Bělorusko a další státy s různou mírou zapojení.

(rp,prvnizpravy.cz,presstv,foto:arch.)



Kurzy

0.00 
0.00 
0.00 
0.00 
0.00 

Akcie

NWR
0.1
AAA Auto
24
CETV
75.5
CEZ
556
ECM
25.5
ERSTE GROUP BANK
928.2
FORTUNA
194.5
KITD
5.2
KOMERCNI BANKA
909
NWR
272
ORCO GROUP
12.4
PFNONWOVENS
892
PHILIP MORRIS CR
14640
O2 C.R.
228
UNIPETROL
382.5
VIG
633