Elektromobilita v Karlovarském a Plzeňském kraji

regiony

Elektromobily vloni načerpaly u ČEZ o 25 % energie více, a to i díky e-řidičům z Karlovarského a Plzeňského kraje.

Elektromobilita v Karlovarském a Plzeňském kraji
Dobíjecí stojany Ostrov
25. března 2023 - 12:00

Tisíce nových elektroaut na českých silnicích a více než stovka nových dobíjecích stojanů ČEZ; to jsou hlavní důvody loňského 25% růstu odběrů energie v největší české síti veřejných stanic. Mapa dobíjecích bodů rozprostřená od Mariánských Lázní až po Třinec je svou hustotou srovnatelná s pokrytím standardních řetězců klasických čerpacích stanic. Rozšiřuje se jak díky vlastním prostředkům Skupiny ČEZ, tak díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF) a prostředkům přidělovaným Operačním programem Doprava. V Karlovarském  kraji se aktuálně na 8 místech nachází celkem 11 dobíjecích stojanů, včetně dvou nejvýše umístěných v republice. V Plzeňském kraji je na 13 místech 33 dobíjecích stojanů.

Stejně jako v přechozích letech byly stojany ČEZ i loni hlavním dodavatelem energie do baterií elektromobilů a tahounem rozvoje dobíjecí infrastruktury v České republice. Řidiči u nich během 265 tisíc zastavení načerpali přes 4,4 milionu kWh certifikované bezemisní elektřiny pocházející z obnovitelných zdrojů. Takové množství energie by umožnilo cestu kolem světa koloně 733 elektromobilů. Celkový instalovaný výkon všech stojanů v síti ČEZ přesáhl koncem roku 35 MW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující elektřinou domácnosti 80tisícového města.

V roce 2022 přitom ČEZ zprovoznil dalších 130 stanic, i ony ještě během loňska ovlivnily statistiky, zvláště co se týče překročení hranice 4,4 milionu kWh načerpané energie. Meziročně to znamená o 25 % více.

V Karlovarském kraji se o nárůst zasloužily elektrické „čerpačky“ v Bečově nad Teplou, Bochově a Toužimi (Benzina); Karlových Varech (McDonalds); Jenišově (Dycom);  Mariánských Lázních (Masarykova ulice); Božím Daru (OMV) a Ostrově (Kaufland). Prim v počtu dobíjení (1469) drží Mariánské Lázně, kde e-motoristé načerpali u dvou stojanů celkem 30 861 kWh ekologické energie. V závěsu jsou rovněž dvě dobíjecí stanice (1403) v Karlových Varech s 28 936 kWh. Třetí příčka patří jednomu stojanu v Ostrově (1207) s 15 433 kWh. Zajímavým postřehem ve statistice je dobíjení e-aut v Božím Daru, kde v případě dvou stojanů proběhlo poměrně vyrovnané tankování 6 698 kWh/291 dobíjení ku 6 875 kWh/294 dobíjení.

Plzeňský kraj  má pochopitelně nejhustější dobíjecí síť v krajské metropoli a jejím okolí. Hned jedenáct stojanů se nachází u OC Olympia, dva jsou v Rokycanské ulici (Hyundai Aspekta) a po jednom u Zákaznického centra ČEZ v Guldenerově ulici, OC Plaza a Benziny Bory. Dalších osm jich je u Benziny Šlovice, a to čtyři ve směru na Rozvadov a stejný počet  ve směru na Prahu. Bezemisní energii lze dále načerpat v Domažlicích, Přešticích. Kladrubech.

V loni přitom řidiči e-aut na výše uvedených stanicích odebrali celkem 379 873 kWh ekologické energie; podílově v Karlovarském 103 054 kWh (5 719 dobíjení) a v Plzeňském kraji 128 792 kWh (6 802 dobíjení). V rámci obou krajů by 231 846 kWh (celkem  12 521 dobíjení) znamenalo „palivo“ pro 6 624  plně nabité elektromobily střední třídy. Na cestu kolem světa by tato energie vystačila  17 elektroautům z Karlovarského kraje. Případě Plzeňského kraje by jich mohlo vydat na cestu 21. Budeme-li počítat, že půjde o trasu dlouhou 40 000 km, přičemž na jednu „nádrž“ na 35 kWh zvládne e-auto při spotřebě 15 kWh na 100 km ujet asi 230 km.

V současné době chce ČEZ hlavně stavět ultrarychlé stojany o výkonech 150–300 kW, které umí v řádu minut dodat autu energii například pro jízdu z Prahy do Brna. „Letos cílíme znovu na více než 20procentní růst odběrů a výrazné překročení hranice načerpaných pěti milionů kWh. Mělo by se to podařit i díky zrychlení výstavby ultrarychlých stojanů, kterých zprovozníme asi čtyřicet. Tyto stanice doplněné v jednotlivých lokalitách o standardní 50kW stojany jsou zárukou, že časy samotného dobíjení i čekání na něj se významně zkrátí. Česká republika má v podílu ultrarychlých a rychlých stanic v síti před Evropou náskok a rádi bychom jej i díky zkvalitňování naší sítě pomohli udržet,“ říká ředitel elektromobility ČEZ Tomáš Dzurilla.
ČEZ chce do roku 2030 zvýšit výkon sítě více než čtyřnásobně, a to zejména díky zmíněnému rozvoji vysokovýkonných hubů, které zrychlí dobíjení i čekání na něj. Největší domácí síť veřejných dobíjecích stojanů srovnatelná se středně velkými řetězci čerpacích stanic může v jednu chvíli obsloužit až 1000 e-aut. Přes 200 stanic sítě vyrostlo i díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky ČEZ postavil z vlastních prostředků.

Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, vyhledá nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu nebo ukáže aktuální obsazenost stojanů. Více než 80% sítě ČEZ tvoří dnes dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, v budoucnu ale poroste podíl ultrarychlých stanic.

Karlovarskenovinky.cz informoval Ota Schnepp, mluvčí Skupiny ČEZ pro severozápadní a střední Čechy.

(jv,karlovarskenovinky.cz foto:o.schnepp.čez)


Anketa

Který z premiérů podle Vás hájí více národní zájmy své země?