Svátek má: Vojtěch

Zprávy

Velikost textu:

AHRC: Opravdu stojí za to, aby britská vláda zakázala ruskou RT?

AHRC: Opravdu stojí za to, aby britská vláda zakázala ruskou RT?

Jak správně reagovat na ruskou agresi? Měla by být zakázána televize RT? To je také téma, kterým se zabývají britští politici, zejména vláda.

Ilustrační foto
15.duben 2018 - 11:04

Pracovník Open University, Rhys Crilley, který studuje mezinárodní média a komunikace, se domnívá, že pokud jde o RT, přístup „držte hubu a vypadněte“ neuspěje.

Poté, co byl Sergej Skripal a jeho dcera Julia otráveni v Salisbury, se vztahy mezi Británií a Ruskem prudce zhoršily. Sto padesát ruských diplomatů bylo vyhoštěno Británií a jejími spojenci. Moskva reagovala zrcadlovými opatřeními. Podle pozorovatelů jsou rusko-britské vztahy nyní „horší, než během studené války".

Nyní se ukázalo, že britští odborníci na chemické zbraně nejsou schopni spolehlivě prokázat, že Rusko má něco společného s otravou Skripala.To však nezabránilo některým poslancům, aby nepožadovali přijetí okamžitých opatření proti Rusku. Zejména se navrhuje zakázat vysílání RT (dříve Russia Today) ve Velké Británii. Předseda sněmovního Výboru pro zahraniční věci, prohlašoval, že nastal čas dát „lekci“ RT, a obvinil kanál, který vede na území země „informační války“.

V současné době pracuji na projektu Reframing Russia. Provedli jsme studii a zjistili jsme, že zákaz RT by byl kontraproduktivní. I když Ofcom uložila sankce RT za zkreslení skutečností při pokrývání konfliktů na Ukrajině a v Sýrii, všechna prohlášení, že RT je velmi účinná jako nástroj Putinovy propagandy, není podpořen žádnými fakty a jsou vyrobeny výhradně na základě pochybných obvinění o vlivu daného média. Například ve Spojených státech byl tento televizní kanál nedávno nucen zaregistrovat se jako zahraniční agent, protože v roce 2016 údajně ovlivnil výsledek prezidentských voleb. Toto rozhodnutí však bylo učiněno na základě zprávy tajných služeb, které, jak se ukázalo později, uplatnily vědomě chybnou metodikou. Hlavní chybou bylo, že autorům zprávy zamotal kauzální vztah mezi obsahem programů RT a změnami ve veřejné mínění.

Naše studie (která byla provedena na základě grantu Výzkumné rady pro umění a humanitní vědy) nám umožnila pečlivě analyzovat navrhovaný obsah RT a určit, jak to ovlivňuje publikum. Výsledky naší studie jsou velmi důležité vzhledem k ohromné debatě o tom, zda by RT měla být ve Velké Británii zakázána.

Analyzovali jsme data ze sociálních sítí a mluvili s lidmi, kteří hledají RT nebo čtou jejich materiály na internetu, a co se ukázalo: většina těchto lidí si je dobře vědoma toho, že RT vyjadřuje „proruské“ hledisko, ale zároveň jsou přesvědčeni, že převážná většina mezinárodních vysílacích stanic (pokud ne všechny) jsou stejně zaujaté. Jinými slovy, lidé nerozumí jen tomu, že RT jim dává informace v příznivém světle pro Rusko - vědomě sledují RT přesně proto, že tento pohled je jim blízký.

Svoboda slova ve Washingtonu: Vypnuli RT, ale i všechny cizí stanice!

Pokud mluvíme o televizi ve své čisté podobě, pak RT, samozřejmě, může jen těžko soutěžit s korporacemi, jako je CNN a BBC. RT má však velmi silnou internetovou složku a kanál je velmi aktivní v různých sociálních sítích. Například nedávno společnost RT získala odměnu za využití digitálních technologií pro vzdělávací účely pro svůj projekt 1917LIVE, který v reálném čase šířil materiály o revoluci roku 1917 na sociálních sítích.

Kvůli kompetentnímu využití sociálních sítí se RT podařilo získat popularitu u mladého publika. Mezi mladými lidmi dnes existuje názor, že „západní" média přibližují pokrytí ruských událostí a ruských akcí v aréně zahraniční politiky příliš povrchně. Proto, jak ukázala naše studie, se někteří lidé obrátili na RT, aby poslouchali „ruskou pozici" ve stejných otázkách.

Většina respondentů uvedla, že dostává informace z několika zdrojů a RT je pouze jedním z nich. To je podle názoru našich vědců zapříčiněno několika faktory. Například je všeobecně uznáváno, že jakýkoli zpravodajský materiál je subjektivní, a to i v případě, že se autor pokusí zůstat objektivní. Navíc, mnoho respondentů uvedlo, že byli zklamáni v tradičními médii - například BBC, - protože podle jejich názoru mění „na hlásnou troubu estabishmentu“ a nezabírají témata, která ve skutečnosti dnes se týkají lidí.

RT je samozřejmě sledováno širokým spektrem lidí, ale mají ještě jednu společnou vlastnost: všichni jsou nespokojeni s takzvanými mainstreamovými médii. Lidé, s nimiž jsme hovořili, říkají, že vědomě se obracejí na RT, protože se chtějí seznámit s alternativním pohledem na události, které se odehrávají ve světě.

Pro lepší pochopení publika RT to samozřejmě vyžaduje další výzkum, ale již můžeme říci, jestli lidé vědomě hledají alternativní zdroje informací, a přímý postup „vzít a zakázat“ (v duchu nedávného prohlášení britského ministra obrany, který vybídl Rusko „držet hubu a vypadnout“ ) pravděpodobně tento problém nevyřeší.

V činnostech zahraniční politiky bychom se neměli spoléhat na kousání, ne na činy, které jsou v rozporu s našimi vlastními principy - jako je oddanost nezávislosti a nestrannosti v žurnalistice.

Ve skutečnosti, jestliže Ofcom na příkaz britské vlády zakáže RT, to bude ku Putinově prospěchu. Lidé si budou myslet, že vše je přesně tak, jak říká RT: že všechny západní řeči o svobodě projevu jsou naprostým pokrytectví, uzavřel Rhys Crilley.

(kou, prvnizpravy.cz, ahrc-blog.com, foto: arch.)