Svátek má: Sabina

Zprávy

Velikost textu:

Foreign Policy: Německá televize divákům bělí historii Německa!

Foreign Policy: Německá televize divákům bělí historii Německa!

Německý film nedávno vyprodukoval mnoho filmů a televizních seriálů o druhé světové válce a Třetí říši, realisticky zobrazující komunisty a reprezentoval darebáky Američany, ale obchází hrůzy nacistické strany.

Na radost s Hitlerem se chce zapomenout
15. dubna 2018 - 10:10

Tato neschopnost německého filmového průmyslu odpovědně zacházet s minulostí vede k historické amnézii mezi mladeží, obzvláště nebezpečnou v dnešním světě, se svými populistickými a antisemitských hnutími, napsal americký časopis Foreign Policy.

Během uplynulého desetiletí německá kinematografie vyprodukovala proud filmů a seriálů, které pokrývají temnou stranu historie Německa, uvedl The Foreign Policy. Samozřejmě, že není jedinou zemí, která se v kinu obrací k minulosti, ale v případě, kdy jsou ve Velké Británii a Spojených státech jsou příběhy o hrdinství v boji proti Hitlerovi, tak se Německo musí vypořádat s pocity viny a studu. Současně německý filmový průmysl „čistí" historii, tvrdí americký časopis.

Dnes je většina Němců pyšná na to, jak se jejich země vyrovnává se zděděnou historií druhé světové války. Mnoho z nových děl moderní německé kinematografie však vypadá docela nečekaně, protože byly vytvořeny generací televizních osobností, které nebyly zasažené nacizmem. Zatímco komunismus ve východním Německu je v nich realisticky zobrazen, Třetí říše je zobrazena v příliš světlých barvách, poukazuje autor článku. Žádný z nových filmů nebo seriálů se přímo netýká holokaustu nebo jiných zločinek nacismu a dramatické linie neobrací pozornost k odporu vůči Hitlerovi. Místo toho většina samotných Němců reprezentuje jako oběti.

Tento trend začal v roce 2006 s dvoudílným televizním filmem „Drážďany", který vypráví o zničení německého města britskými a americkými bombami v únoru 1945. Poté v roce 2007 přišel film „Útěk", jehož cílem je úprk Němců před sovětskými vojsky. V roce 2013 se objevil třířadový televizní film „Naše matky, naši otcové", který sleduje osud pěti mladých lidí od roku 1941 až do konce Třetí říše. Žádný z hrdinů však není nacista a nesouhlasí s nacismem. Navíc jednou z hlavních postav je Žid, což mu nezabránilo přežit války, což je nepravděpodobné, zdůraznila publikace.

Co v těchto filmech není, jsou Němci, kteří vyjadřují svou loajalitu Hitlerovi. Nacisté v nich jsou zobrazeni jako jakýsi typ „karikatury zla", existující odděleně od obyčejných občanů Německa. Současně jsou komunisté v nich zobrazováni realističtěji, a to jednotlivci, kteří někdy dokonce vyvolávají soucit, konstatoval Foreign Policy.

Focus: Prudký nárůst popularity hnutí Občané Říše v Německu!

Série „Weissensee. Berlin Story“, vysílaná od roku 2010 do roku 2015 – melodrama v duchu   klanu Sproánovců, se točí okolo důstojníka Stasi v letech před pádem berlínské zdi. Mini-série „Tannbach" ukazuje život jedné vesnice, rozdělené mezi západní a východní Německo. V sérii „Německo 83" vydírání Stasi donutilo mladého východního Němce, aby se stal špiónem v západním Německu. Všechny tyto televizní pořady jsou podpořeny realistickými rysy, které chybí ve vyobrazení druhé světové války, tvrdí autor.

Proč německé filmy a seriály věrohodně představují komunismus, ale zdržují se plného vykreslování hrůz nacismu? Možná je to kvůli tomu, že samotní Němci nakonec svrhli východoněmeckou vládu, tvrdí novinář. Rusko implantovalo komunismus zvenčí a východní Němci oslavovali pád zdi. Nacionální socialismus (nacismus) byl na druhou stranu populárním hnutím a Němci celé roky pokračovali ve fanatické boji za Führera, když už bylo zřejmé, že válku prohráli. Německo se však dosud nevyrovnalo s touto klíčovou skutečností, a nejnovější televizní pořady pouze posílily pro ně výhodný mýtus, že nejhorší zločiny předků byly jen projevem naivity, zdůraznil Foreign Policy.

Autor článku upozorňuje na několik dalších bodů. Například scenárista filmů „Dresden“ a „Naše matky , naši otcové“ kladů v jejich příběhy důraz na skutečnost, že většina lidí neměla nic společného s diktaturou, a nacismus, stejně jako komunismus vypadají jako mimoplanetární cizí síla.

Pokud jde o Američany, objevují se v takových seriálech a filmech v podobě darebáků, pokračuje publikace. V Tannbachu spolupracuje americký důstojník s bývalými nacisty proti komunistům a pomáhá utajovat smrt dítěte. V „Německu 83" se němečtí důstojníci východního a západního Německa bojí, že se jejich země může stát jadernou stát nukleárním testovacím územím mezi „cynickými“ ruskými a americkými vůdci studené války. Ve filmu „Naše matky, naši otcové“, bývalý SS důstojník pracuje pro americké okupační síly, které si jsou dobře vědmy jeho minulosti.

Přičemž většina diváků, která sledovala filmy a televizní seriály, nepatří ke generaci mladých Němců - podle statistik bylo většině z nich více než 50 let, zdůraznil autor. „Naše matky, naši otcové" sledovalo zhruba 7,6 milionu lidí - asi čtvrtina diváků v Německu. Naopak, sérii „Babylon-Berlín" může přilákat mladé publikum, protože je částečně vysíláno na internetu, a ne bezplatně v televizi. Diváci však sotva najdou realističtější obraz nebo kritickou analýzu faktorů, které vedly k pádu první německé demokracie, uvedl americký časopis.

Série čerpá především z estetiky vzájemného srovnávání sexu a drog na jedné straně a červených vlajek a hnědých košil na druhé straně. Když se tato estetizace minulosti spojuje s tendencí vylíčit Němce jako poškozené, jako je tomu ve většině moderních německých filmů, tak vše vypadá ještě více matoucí a rozporuplné, poukázal autor.

Jak bylo v článku zdůrazněno, tato neschopnost německého filmu k odpovědnému přístupu k obrazu minulosti země a přilákat mladší publikum vede k „rostoucí historické ztráty paměti u mladých Němců.“

Kromě toho Německo se nyní rychle stává země plná imigrantů, a mnozí z nich mohou přinést antisemitské názory, aniž by si uvědomili, že vstupem do německé společnosti jsou také zodpovědni za paměť o holokaustu, evropskou integraci a podporu Židů v Německu. A zejména v době, kdy populismus a antisemitismus se rozlézá po celé Evropě, Německo vykládá svým občanům falešné příběhy o své minulosti, zdůraznil Foreign Policy.

(kou, prvnizpravy.cz, foreignpolicy.com, foto: arch.)