Svátek má: Sandra

Zprávy

Velikost textu:

Hozená rukavice: Rusko bude vybírat poplatky za průjezd Severní námořní cestou

Hozená rukavice: Rusko bude vybírat poplatky za průjezd Severní námořní cestou

Kdysi neproniknutelná arktická oblast je nyní arénou, kde se globální mocnosti přetahují o nadvládu, píše Geoff Upton v The National Interest.

Ilustrační foto
26. dubna 2019 - 03:20

Teploty v arktickém kruhu stoupají. Začátkem tohoto měsíce ruská vláda šokovala Washington tím, že požaduje svrchovaná práva nad Severní námořní cestou (NSR). Vodní cesta, která se táhne od ruských hranic s Norskem až k Beringovu průlivu mezi Sibiří a Aljaškou, je jednou z rozvíjejících se světových obchodních tepen.

Nový zákon vyžaduje, aby všechny zahraniční válečné lodě, které chtějí použít tuto trasu požádaly o povolení Rusko alespoň čtyřicet pět dní předem. Jejich požadavek může být schválen nebo zamítnut na základě vlastního uvážení Moskvy. V případě neschválení může Rusko zatknout nevítaného vetřelce nebo ho dokonce zničit.

Velká část Severní námořní cesty prochází „výlučnou ekonomickou zónou“ Ruska (oblast moře do vzdálenosti 200 námořních mil - 370 km od pobřeží, kde Moskva může stanovit pravidla. Ale jiné části, zejména Beringův průliv, leží v mezinárodních vodách, kde je obvykle zaručen bezpečný průchod pro zahraniční válečné lodě.


Zákon je vlastně „hozená rukavice“ jiným regionálním mocnostem. Když americký námořní velitel James Foggo prohlásil, že Arktida je „jezerem nikoho“, tak se vysmíval ruským politikům.

Vzhledem k tomu, že klimatické změny rozpouští arktický led, otevírají se obchodní příležitosti. Rozmrazování moří pomůže arktickým zemím rozvíjet obrovské uhlovodíkové zdroje v regionu. NSR má také potenciál stát se významným lodním koridorem, který zkracuje dobu cesty z Číny do Evropy na polovinu. Poskytování práv lodím na průchod a doprovodné ledoborce by mohlo pomoci Moskvě vybírat lukrativní tranzitní poplatky.

Současně se region stává významným geopolitickým bodem střetu. V posledních letech Rusko výrazně rozšířilo svou přítomnost na dalekém severu, kde se může pochlubit novými vojenskými a leteckými základnami. Ruské ozbrojené síly mají nové ponorky, letadla a tanky - vše speciálně určené pro arktický boj. Kromě čtyřiceti silných flotil ledoborců staví Rusko dalších osm, včetně dvou ledových válečných lodí vyzbrojených řízenými střelami. Tato plavidla umožňují ruskému námořnictvu reagovat na bezpečnostní hrozby, usnadňovat vznikající obchodní aktivity a hájit své výhradní ekonomické zóny.


Naproti tomu americká armáda je pro polární mise tak špatně vybavena, že si zasloužila opovržení ruskými vojenskými experty. Americká armáda nemá ani  jednu hlavní základnu severně od arktického kruhu, nebo nějaká letadla nebo válečné lodě, které mohou operovat v takových nízkých teplotách.

Flotila ledoborců amerického námořnictva - nyní až na dvě plavidla - je ve stavu, kdy je to ještě patrnější. Členové posádky v Polar Star, jediném americkém těžkém ledoborci, loni odvrátili katastrofu, když ledová voda začala proudit přes čtyřicet dva let starý trup lodi. Před třemi lety museli inženýři po výbuchu generátoru vyrobit nový díl ze sady pro opravu surfů. Americký senát v roce 2018 konečně schválil financování nového plavidla ve výši 750 milionů dolarů, a to pouze v případě, že sněmovna převede prostředky na pohraniční zeď prezidenta Donalda Trumpa (nakonec bylo vráceno minulý měsíc).

Energetická nerovnováha by americkým vojákům ztěžovala reagovat na krize. Ruské síly zasahující do výlučné ekonomické zóny USA nebo předsunuté síly by mohly porazit největší vojenskou mocnost na světě. Adm. Paul Zukunuft varoval Kongres v roce 2017, že ruská armáda může rozšířit svůj vliv na více než pět milionů čtverečních mil arktického moře.

 
Uvidíme, zda moskevský arktický gambit může přinést hmatatelné výsledky. Větší teploty usnadní těžbu nerostných surovin, ale nižší ceny komodit a sankce USA, které omezují přístup Ruska k arktickým vrtným technologiím na moři, mohou zkomplikovat jejich proveditelnost.

Mezitím, infrastruktura podpory pro NSR - jako modernizované přístavy pro komerční plavidla - nebude připravena alespoň ne další desetiletí. Těžké počáteční náklady mohou také donutit ruskou vládu, která má problém s hotovostí, aby se vzdala své rané nadvlády ve prospěch Číny.

V dohledné době bude arktické oblasti i nadále chybět geopolitický význam vodních cest, jako je Jihočínské moře nebo Suezský průplav. Ale kdysi neproniknutelná oblast je nyní arénou, kde se globální mocnosti zajímají o nadvládu.

(rp,prvnipravy.cz,nationalinterest,foto:arch.)