Svátek má: Alois

Zprávy

Velikost textu:

Německý ministr se obává demonstrací žlutých vest v Německu

Německý ministr se obává demonstrací žlutých vest v Německu

Němci chtěli, aby politici chránili ovzduší, "ale ne aby zakazovali jízdu, omezovali rychlost nebo zvyšovali daně,“ uvedl Andreas Scheuer, německý ministr dopravy.    

Andreas Scheuer, německý ministr dopravy
4. února 2019 - 06:20
 
Vzhledem k zákazu používání aut s dieselovými motory kvůli znečištění ovzduší v mnoha městech, se ministr dopravy Andreas Scheuer (CSU) obává, že v Německu mohou být i masové protesty frustrovaných motoristů.
Demonstrace desítek tisíc tzv. žlutých vest ve Francii je vzor pro Německo, řekl novinářům skupiny médií Funke.

„To je přesně to, na co chci upozornit. Politici v Berlíně rozhodují a mluví o tom, co často nemá nic společného s realitou života mimo hlavní město. Občané jsou opravdu znepokojeni – a povstanou," upřesnil ministr.

Potvrdil také,  že lidé v Německu chtějí, aby politici chránili klima a čisté ovzduší, "ale ne za cenu omezení jízd auty, omezení rychlosti nebo zvyšování daní." A dodal: "Občané chtějí žít svobodně."

Obce se opět odvolávají proti "soudně zakázaným jízdám auty" a to jakýmkoli zákonným způsobem.

V sobotu protestovalo ve Stuttgartu více než 800 lidí proti zákazu provozu aut s dieselovým motorem,  polovina z nich byla ve žlutých bezpečnostních vestách. Francouzské Hnutí Žluté vesty odstartovalo svou činnost v listopadu loňského roku s protesty proti plánovanému zvýšení cen benzinu, nyní se obecně zaměřilo proti Macronovi a jeho vládě.


Ve čtvrtek Spolková agentura pro životní prostředí uvedla, že celkové znečištění výfuky vznětových motorů se snížilo, avšak v mnoha městech zůstává vyšší, než je povoleno. Hraniční hodnota EU pro obsah škodlivého oxidu dusičitého (NO2) byla v roce 2018 překročena nejméně v 35 městech.

Bavorský premiér Markus Söder (CSU) se mezitím snaží o "národní dohodu kvůli zajištění automobilového průmyslu". Německo potřebuje společnou strategii a politiku pro udržení pracovních míst, řekl pro Augsburger Allgemeine. „Ideologicky ovlivněné diskuse jako dříve se již v Německu nevedou, protože se zabýváme průmyslovou politikou," uvedl Markus Söder.

Německý automobilový průmysl musí nadále udržet vedoucí úlohu v autotechnologiích, jinak "bychom měli masivní problémy v Bavorsku," řekl Söder. To podle něj zahrnuje vlastní výrobu baterií pro elektromobily. Technologie baterií je příliš důležitá, a nesmí být závislá na jiných dodavatelích. Ale Německo také musí provádět i výzkum v jiných směrech, jako je vývoj syntetických paliv.

„Kvůli pracovním místům musí být do rozhovorů zahrnuti odboráři, pracovní rady a vědci,“ řekl Söder. Více konstruktivních jednání o dopravě a ochraně klimatu je zapotřebí na základě faktů. V současné době jsou politici,  ekonomové a ekologové, zakopáni "ve svých zákopech". Spolková vláda a vlády spolkových zemí by musely "dát více peněz" pro místní dopravu, uvedl předseda vlády. Nebyla by to malá částka, také Bavorsko by potřebovalo "více linek, rychlejší provoz na tratích a nižší ceny".

Söder v pondělí pozval spolkového ministra dopravy Andrease Scheuera, ředitele Audi, BMW a MAN, dodavatele a odboráře na "Fórum o automobilové budoucnosti“ v Mnichově. V Bavorsku je závislých na automobilovém průmyslu více než 400 000 pracovních míst.

(rp,prvnizpravy.cz, faz, foto:arch.)