Svátek má: Květoslava

Zprávy

Velikost textu:

Ruský tisk: Nové svědectví k pádu Boeingu na Donbasu!

Ruský tisk: Nové svědectví k pádu Boeingu na Donbasu!

Prakticky ve všech ruských médiích se objevily nové údaje o sestřelení malajského Boeing 777 na Donbasu v červenci 2014. Příkladem je článek ruského deníku „Vesti“.

Trosky sestřeleného malajského Boeingu v Doněcku
8. prosince 2017 - 10:15

A tyto údaje neodpovídají teorii, kterou se západní odborníci tři roky neúspěšně, ale úporně snaží podpořit fakty. Televizní kanál Zvezda zveřejnil rozhovor s bývalým majorem ukrajinské armády. Sloužil poblíž Charkova u protiletadlových raketových sil a dostával operační informace o situaci na obloze, včetně jihovýchodního směru.

Bývalý major ozbrojených sil Jurij Baturin v roce 2014 měl pozici velitele vojenské jednotky raketových sil A-1215.

Jeho část se nacházela v blízkosti Charkova. V den tragédie letu MN17 byl Baturin osobně ve službě, viděl znamení civilního letu na obrazovce radaru, a viděl jak na příkaz civilního dispečera „Boeing“ změnil kurs a výšku.

„Letová zóna v té době ještě uzavřena nebyla. Civilní i vojenské ledadla tam létala bez jakýchkoliv omezení. A to, že Boeing „nějak podivně“ změnil trasu letu na základě konzultací s civilními dispečery, tak tato skutečnost měla svůj význam. A já, stejně jako každá osoba, která měla příležitost podívat se na indikátor, to osobně sledovala," řekl Baturin.

Několik minut po změně směru MN17 na příkaz dispečera Boeing zmizel z radarové obrazovky, uvedl Baturin. „Šlo o dvě možnosti: buď bylo letadlo sestřeleno ze země protiletadlou řízenou raketou, nebo letadlo havarovalo z technických důvodů," řekl bývalý voják.

O několik dní poté přijelo na velitelské místo, kde sloužil Jutij Baturin, několika tahačů. Armáda přemístila techniku 156. protiletadlového raketového pluku na plochu vesnice Zaroščenskoje. Mluvil s vojáky a uvědomil si, že někde v oblasti této vesnice se nachází protiletadlový raketový systém Buk. A právě tam malajské letadlo zmizelo z radaru.


„Vesti“ připomněly, na jakém pozadí se tyto události odehrály. Takže Boeing 777 malajských aerolinek letu MN17 z Amsterdamu do Kuala Lumpuru, byl 17. července 2014 sestřelen  v oblasti Doněckého kraje. V západních médiích se doslova v prvních hodinách začaly objevovat zprávy, že letadlo bylo sestřeleno milicemi a Buk byl převelen do Doněckého kraje z Ruska. A tuto verzi předkládali nejen novináři. Otevřeně, bez váhání, to řekli západní politici a jako důkaz předložili videozáběry. Tvrdili Rusové přepravují stejný Buk. Potom, pravda, se ukázalo, že jde o ukrajinský Buk, a armáda ho veze přes území, které ovládala. Možná, právě kolona 156. pluku.

O tři roky později se to však  již nepřipomíní a obecně se vyšetřování tragédie letu MN17 na Západě snaží odstranit z informačního prostoru. Vyvstává otázka – proč?, ptá se ruský list.

Co se stalo s údaji získanými od ruské strany o tom, žeo oblasti vahárie Boeingu 777 ruští regulátoři zaznamenali činnost radarových stanic ukrajinské armády, což potvrzuje přítomnost ukrajinské protivzdušné obrany? Na základě čeho oficiální Kyjev neoznámil žádnou informaci o místech jejich Buků na den MN17 katastrofy, ani rozhovory civilních dispečerů letového provozu, kteří dali přípaz  letadlu změnit směr? A stojí za to připomenout, že firma Almaz-Antey, která vyrábí Buky, provedla tři testy. Odborníci modelovali, jak raketa zasáhla letadlo, přičemž zohlednila zjevné poškození na trupu Boeingu. A podle odborníků bylo vypuštění rakety s největší pravděpodobností provedeno z oblasti Zaroščenskoje. Právě odtud, kam podle Jurije Baturina odvezli vojáci 156. pluku Buk.

„Sestřelili Boeing, všichni chodí a diskutují. Přijíždějí nákladní auta MAZ s platformami a dostanu rozkaz, že se u mne zastaví kolona. Proboha, dostali rozkaz, provedli. Lehce a snadno... Byli tam vojáci na kontraktech, jdete s nimi ve večerních hodinách a mluvíte: „Kluci, co, jak, koho jste převáželi? Kde byli, co viděli, co slyšeli?“ - „No ano, převezli tam Buk“ - „Kam převezli?“ - „Sem převezli,“ říká Baturin.


Příběh bývalého majora je nepřímým důkazem již existující verze viny ukrajinské strany, poznamenaly „Vesti“. Ale je dost závažný. Je samozřejmě možné zkontrolovat svědectví o pohybu kolony. A nejen proto, že seděl na velitelském stanovišti. A pokud by byla snaha, stačilo by to na vyšetřování fakt. Tuto snahu ale nemají ukrajinské orgány ani orgány evropských zemí, které se také účastní vyšetřování. Jako by už věděly něco tak nebezpečného, o čem se bojí promluvit, dodal ruský list.

(kou, prvnizpravy.cz, vesti.ru, foto: arch.)