Svátek má: Zbyněk

Zprávy

Velikost textu:

Západní tisk je zděšen: Americká stíhačka F-35 je šílená!

Západní tisk je zděšen: Americká stíhačka F-35 je šílená!

Při dlouhodobých testech amerického stíhacího letounu F-35 byly zjištěny kritické problémy se spolehlivostí a trvanlivostí letadla, přesností jeho zbraní a softwaru.

Americká "stealth" stíhačka F-35
1. února 2019 - 11:05

Nepříjemná fakta pro tvůrce Lighnight II jsou uvedeny ve zprávě ředitele Petagonu o zkouškách zbraně. O odkazem na dokument opublikovaný společností Bloomberg to uvedla „Rossijskaja gazeta“.

Nedostatky F-35 lze rozdělit do několika kategorií. První se týká spolehlivosti a trvanlivosti stíhacího letounu F-35B se zkráceným vzletem a vertikálním přistáním, jimiž se plánuje vybavit námořní síly Spojených států. Mnohé ze 60 letadel byly odepsány kvůli trhlinám v trupu. Stíhačky se dostali do havarijní situace, když nepracovaly ani čtvrtinu období deklarovaného výrobcem, uvedli v Pentagonu. Navíc byl na F-35B nainstalován zastaralý software a jeho zbraň se nikdy nenaučila zasáhnout cíl, a to i přes početné přepracování.


Ochrana palubní elektroniky proti vzlomu (hacknutí) je považována za „strašně nízkou". V podmínkách síťově zaměřené války, pro kterou byl F-35 navržen, nepřítomnosti silných prostředků elektronického zachycení a potlačení, může taková bezmocnost přichystat americké armádě mnoho překvapení. Například bitevnik může použít zbraně proti svým vlastním, poslouchat příkazy zvenku a nevěnovat pozornost pilotovi sedícímu v kokpitu. Jediná věc, která v této situaci může být pro piloty trochu úlevná, je, že palubní zbraňový řídicí systém letadla také pracuje velmi špatně.


Nakolik elektronika F-35 „žije svůj vlastní život" je prokázáno v práci logistického systému ALIS, ke němuž je ve zprávě věnována samostatná část. Bylo plánováno, že tento systém shromaždí informace o nedalekých F-35 a v případě potřeby je zavolá. Program by měl také sledovat stav letadla, posílat upomínky pozemní službě a objednávat náhradní díly. Ve skutečnosti ALIS považuje všechna letadla na zemi jako „nebojeschopné" a nelze ji počítat jako podporu pilotům F-35. Ještě nebezpečnější je situace na letadlových lodích, kde elektronika přeskočí letové trasy a vstoupí do sporu s dispečery. A nakonec, při objednávání náhradních dílů ALIS informuje, že nezbytná část „bude k dispozici po několika letech" a personál leteckých základen musí kontaktovat dodavatele telefonicky.


Mezitím Německo oficiálně opustilo F-35. Zástupce Bundeswehru uvedl, že letadlo se nezúčastní soutěže k nahrazení stárnoucí flotily německých stíhaček. Zatím je lídrem výběrového řízení modernizovaný Eurofighter Typhoon, je však možné zakoupit americký F/A-18 Super Hornet, napsal Defense News. Neboť americké stíhačky Spolková republika Německo potřebuje, protože Eurofighter není certifikován pro použití taktických jaderných bomb, které musí Německo používat ve strategické doktríně NATO.

(kou, prvnizpravy.cz, rg.ru, bloomberg, defencenews.com, foto: arch.)