Tomuto „rozdělení podél Rýna“ může bránit úsilí nového vedení EU při provádění rozsáhlých plánů, z nichž mnohé se shodují s návrhy Macrona na globální oteplování, technologie, obranu a obecné finance.
„Nepotřebujeme obrátit stávající řád vzhůru nohama," řekla Merkelová při této příležitosti s odkazem na Macronovo prohlášení o NATO, které uvádí, že aliance "má mrtvý mozek"
Reakce Německa na další iniciativy francouzského vůdce sahala od lhostejného schvalování až po nepřátelství. V říjnu například Merkelová slíbila, že podpoří Macrona v jeho touze snížit do roku 2030 emise uhlíku v Evropě na polovinu a do roku 2050 se jich úplně zbavit. V tomto ohledu jí však chybí podpora konzervativně smýšlejících členů jejího kabinetu, kteří se domnívají, že takové snížení způsobí vážnou ránu silnému německému průmyslu.
Mnoho Němců - a nejen politiků - je zároveň proti pařížské iniciativě za přísnější evropskou integraci a obává se, že za to všechno bude muset Německo zaplatit.
I když jde o otázky, na nichž se strany v zásadě shodnou, spory mezi Berlínem a Paříží komplikují spolupráci. Francie i Německo se domnívají, že Evropa by měla posílit své postavení tváří v tvář technologickým obřím Spojených států a Číny a učinit krok k digitální suverenitě.
Merkelová však souhlasí s povolením čínské Huawei budovat 5G sítě ve své zemi, zatímco Macron se snaží zavést přísnější omezení. Není to tak dávno, co řekl v rozhovoru s The Economist, že v případě nečinnosti v Evropě „za 10 let nikdo nemůže zaručit technologickou sílu vašich kybernetických systémů“.
Nevyhnutelný odchod Británie z EU prohlubuje francouzsko-německý konflikt. „Velká Británie je vyvažovala, ale teď zůstali sami a křičí na sebe," řekl zdroj.
Co se týče obrany Evropy, jedná se o oblast, kde si strany na první pohled sdílejí stejný názor - ale není tomu tak.
Stejně jako Macron se Merkelová zasazuje o rozšíření francouzsko-německé obranné spolupráce a vytvoření fondu EU, z něhož budou prostředky použity na nákup vojenské techniky. Na rozdíl od Macrona však nezpochybňuje užitečnost NATO. Macron věří, že Evropa by měla přehodnotit svoji expanzivní politiku, zatímco německý kancléř se domnívá, že pokud balkánské země ztratí naději na vstup do EU, mohou znovu vypuknout konflikty, což posílí postavení Ruska v regionu, který je vedle středoevropského regionu Evropy.
Kromě toho je Macron pro to, aby 19 členů EU, kde euro je národní měnou, poskytovalo více svobody při sestavování státního rozpočtu. Francouzský prezident se rovněž zasazoval o vytvoření rozpočtu pro eurozónu, zatímco země, které stále používají národní měny, tvrdí, že to ještě více prohloubí propast mezi západní a východní částí EU.
Pokud jde o Německo, setkala se s tímto projektem poněkud chladně, protože Merkelová se v době svého vzniku zapojila do vytváření koalice a interních sporů o klimatické politice.
„Macron možná očekával příliš mnoho," řekla Tara Varma, vedoucí pařížské kanceláře Evropské rady pro zahraniční vztahy. „Nezohledňuje, že v Německu existuje koaliční vláda, která se nemůže dohodnout na mnoha otázkách, a že Merkelová nezmění Evropu."
Mnoho z Macronových plánů zaujímá důležité místo na pořadu jednání Evropské komise, kterému brzy povede Ursula von der Leyenová - bývalá německá ministryně a spojka Merkelové. Nicméně - což nečekaně odráží současnou obtížnou situaci - byl nominován na tuto funkci Macron.
Layenová už byl mezi dvěma požáry. Podporovala postoj Merkelové k rozšiřování NATO a EU, ale souhlasila s Macronem, že její tým by se měl stát „geopolitickou komisí“, která bude hrát roli „důvěryhodné třetí strany“ mezi USA a Čínou.
Spory mohou být zvláště zpřísněny kvůli peněžní záležitosti. Brexit vytvoří 70 miliardovou díru v příštím sedmiletém rozpočtu EU. Členové unie dosud nedosáhli konsensu o tom, jak ji uzavřít, na co ušetřit a na co se zaměřit.
Podle evropského poslance Siegfrieda Mureshana Německo původně souhlasilo s požadavky Paříže na zvýšení rozpočtu EU, ale v posledních měsících se německá pozice změnila v důsledku zhoršení jeho hospodářské situace.