Bez dieselových náklaďáků zůstanou regály supermarketů prázdné

byznys

Bez snížení cen pohonných hmot budou firmy houfně krachovat a regály supermarketů zůstanou prázdné – varuje před tím německá logistická asociace BGL a volá po okamžitých opatřeních.

Bez dieselových náklaďáků zůstanou regály supermarketů prázdné
Ilustrační foto
11. března 2022 - 07:20

Náhrada dieslových kamionů kamiony s elektrickým pohonem je pro nadcházející roky zcela iluzorní.

Pro motoristy, zejména cizozemské, jsou ceny u benzínové pumpy přinejmenším otravné a v horším případě ohrožují jejich samotnou existenci. Ale varování, které dnes na tiskové konferenci zaslala veřejnosti Spolková asociace silniční přepravy, logistiky a likvidace (BGL), bylo ještě jasnější: „Bez dieselových kamionů zůstanou regály supermarketů zítra prázdné," řekl mluvčí představenstva BGL Dirk Engelhardt.

Asociace jako okamžité opatření požaduje mimo jiné zavedení „komerční nafty“ jako levnějšího paliva pro dopravu a kamionový obchod. „Pokud ministerstvo na naše varování nezareaguje, realita je k akci dožene,“ říká Engelhardt. Sdružení dokonce vidí ohrožení zabezpečení dodávek pro německé obyvatelstvo, pokud politici rychle a rozhodně nepřijmou protiopatření.

Do konferenčního chatu se kromě novinářů zapojilo i mnoho dopravců, kteří popsali svou situaci. „Ve firmě musíme každý den kalkulovat, zda vůbec ještě pojedeme na zakázku," říká spediční firma z Berlína.

Další uvedl, že náklady na pohonné hmoty nejsou jediným problémem: „Bohužel náklady na naftu jsou v tuto chvíli pouze jedním problémem, i když určitě tím největším. Tahače během čtyř měsíců zdražily o 10 000 EUR až 12 000 EUR, přívěs také o cca 4 000 EUR až 5 000 EUR. Dodací lhůty jsou minimálně 12 měsíců, pronajímatelé jsou plně obsazeni atd. Kromě nedostatku řidičů máme v současnosti i nedostatek vozidel, s obojím jsou spojeny enormně zvýšené náklady. Prázdné regály jako nedávno Anglie jsou proto nevyhnutelné, je jen otázkou, jak rychle se to stane,“ řekl účastník chatu.



Na otázku novináře, proč snížení DPH, jak navrhuje CDU, nestačí, odpověděl jiný podnikatel: „DPH je jen přechodná položka a snížení nic nepřináší.“ Přepravce z Berlína dodal: „Politici chtějí snížit daň z obratu o sedm procent?“

Ukázalo se také, že zaměření německé vládní koalice na elektromobilitu v provozu je zřejmě čirá iluze, alespoň v dohledné době. „Taková vozidla budou k dispozici nejdříve v roce 2023 nebo 2024, vodíkový pohon jako skutečná náhrada dieselového nákladního vozidla i po náběhu na trh v roce 2027".

Spolková  vláda musí udělat vše možné, abychom se alespoň v příštích letech mohli i nadále spoléhat na spalovací motory a alternativní paliva, jako jsou e-paliva, končí článek na německém webu Focus.

(rp,prvnizpravy.cz,focus,foto:arch.)



Anketa

Myslíte si, že by měl ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) rezignovat?

Ano 65%
transparent.gif transparent.gif
Ne 18%
transparent.gif transparent.gif
Nevím 17%
transparent.gif transparent.gif