Konec Škodovky v Čechách? Zvažuje se přesun výroby

byznys

Vedení automobilky Volkswagen, která vlastní i mladoboleslavskou Škodovku, zvažuje přesun výroby. Na vině je stávající nedostatek zemního plynu. 

Konec Škodovky v Čechách? Zvažuje se přesun výroby
Ilustrační foto
23. září 2022 - 13:04

Vedení automobilky hovoří o destinacích, které mají k plynu daleko lepší přístup. Škoda Mladá Boleslav patří k nejvýznamnějším českým producentům a výrobcům, ale i k největším exportérům. Současně jde o jednoho z nejvýznamnějších zaměstnavatelů. Přesunutí výroby jinam by proto mělo pro Českou republiku doslova katastrofální důsledky, pokud uvážíme, že Škoda Auto zajišťuje 5% českého HDP a podílí se na exportu z 10%, jak uvádí Petr Knap, vedoucí partner EY pro automobilový sektor.

Podle Agentury Bloomberg by ale Volkswagen mohl v budoucnu přesunout výrobu z Německa a východní Evropy do jiných destinací. Na vině je současný nedostatek zemního plynu, který je způsoben výpadkem ruských dodávek.

Jde o další důkaz toho, že energetická krize, která nyní v Evropě panuje, ve svém důsledku ohrožuje celou Evropu.

Vedení automobilky Volkswagen, největšího evropského výrobce automobilů, ve čtvrtek uvedlo, že přesun výroby je jednou z možností, pokud nedostatek plynu potrvá i po skončení letošní zimy. Situaci komplikuje fakt, že nejvýznamnější část výroby má Volkswagen právě v zemích, které na ruském plynu závisí ze všech nejvíc - v Německu, Česku a na Slovensku.

O přemístění některých výrobních kapacit už vedení VW uvažovalo v minulosti třeba v souvislosti s nedostatkem čipů či polovodičů na místních trzích.


„Ze střednědobého hlediska je jednou z alternativ zaměření na větší lokalizaci, přemístění výrobních kapacit nebo technické alternativy, podobné tomu, co je již běžnou praxí v souvislosti s problémy, které souvisely s nedostatkem polovodičů a dalšími nedávnými narušeními dodavatelského řetězce,“ uvedl to v prohlášení šéf nákupu Volkswagenu Geng Wu.

Současná ruská strategie, kdy Putin omezil dodávky ruského plynu do Evropy, vzbudila obavy všech velkých německých producentů. Ty byly částečně uklidněny faktem, že se podařilo naplnit zásobníky plynu pro letošní zimu, nicméně prozatímní výhled na příští léto tak optimistický není a předpokládá se, že bez dodávek ruského plynu bude doplňování zásob na příští léto problémem.

Podle Agentury Bloomberg se tedy nabízejí jiné lokality, které mají přístup ke zkapalněnému plynu dovezenému po moři snadnější. Jde především o jihozápadní Evropu nebo pobřežní zóny severní Evropy.

Tam by mohla být výroba přesunuta, uvedl mluvčí Volkswagenu pro Bloomberg po telefonu. Skupina Volkswagen již provozuje továrny na automobily v Portugalsku, Španělsku a Belgii, tedy v zemích, které mají své terminály LNG, což samozřejmě přístup k plynu a jeho distribuci velmi usnadňuje.

Volkswagen se podle vlastních prohlášení připravil na letošní zimu nejlépe, jak mohl, ale má obavy z dopadu, který by vysoké ceny plynu mohly mít na dodavatele.

„Politici musí také omezit v současnosti nekontrolovanou explozi cen plynu a elektřiny," řekl Thomas Steg, šéf vnějších vztahů společnosti Volkswagen a apeloval tak na nutná politická řešení energetické krize.

„V opačném případě budou mít zejména malé a střední energeticky náročné společnosti velké problémy v dodavatelském řetězci a budou muset omezit nebo zastavit výrobu," doplnil.

(svob., prvnizpravy.cz, foto: red.)


Anketa

Měla by se podle vás stát Ukrajina členem NATO?

Ano 18%
transparent.gif transparent.gif
Ne 64%
transparent.gif transparent.gif
Nevím 18%
transparent.gif transparent.gif