V tuto chvíli čelí Německo bezprecedentním výpadkům nabídky/výroby. V průmyslu silné nové objednávky naráží na slabou výrobu zkoušenou výpadky subdodávek - ta za nimi zaostává o více než 20 %. V září hlásilo víc než 77 % německých průmyslových firem, že je vážně omezují nedostatky subdodávek - to je historicky nejvyšší číslo (víc než sedm směrodatných odchylek nad dlouhodobým průměrem). Tak extrémní situace vede pravděpodobně ke změnám chování, kdy firmy dodávající suroviny a základní vstupy mohou daleko jednodušeji, než bylo zvykem, diktovat ceny finálním producentům. Právě odvětví na konci "potravinového řetězce" pak čelí největším a nejkomplikovanějším výpadkům v subdodávkách. V německém auto-průmyslu proto hlásí výpadky subdodávek 96,6 % německých firem, zatímco ve slévárenství jen 50 % firem (což je z historického pohledu samozřejmě také vysoko). Automobilky (a jiní finální výrobci) pak jednak zdražují a soustředí se na produkci s vyšší marží (tedy tu dražší). A tady se všechny cenové vlivy začínají promítat ve spotřebitelské peněžence. A je velkou otázkou, co na to německý spotřebitel a odbory při mzdových vyjednáváních? V Německu podobně jako v Česku je velmi nízká nezaměstnanost a podniky si nemohou dovolit o zaměstnance přijít.

Riziko, že současná vysoká inflace přeskočí v Německu do mzdových vyjednávání a natrvalo do inflačních očekávání tedy není vůbec malé. I proto německý protestní hlas v ECB bezesporu bude sílit.