Svátek má: Sabina

Byznys

Velikost textu:

Praha - Žitava 130 km k pohádkové úzkokolejce s parními mašinkami

Praha - Žitava 130 km k pohádkové úzkokolejce s parními mašinkami

Jen 130 km od Prahy, v trojzemí České republiky, Polska a Německa leží přírodní park Žitavské hory z české strany Lužické hory. Prohlídku krásné přírody ze všech stran hor lze skloubit s projížďkou Žitavskou úzkokolejkou, která tudy jezdí v pravidelném provozu.

Výjezd dvou parních lokomotiv v jednu chvíli z nádraží je k vidění jen párkrát za den
11. července 2020 - 18:20

Využili jsme  pozvání provozovatele pohádkové úzkokolejky k návštěvě města Žitavy  a projeli se s několika českými novináři a fotografy železniční techniky po trase žitavské železniční rarity  a absolvovali exkurze do výtopen, dílen na základně i na trase a zhlédli další zajímavá zařízení železnice.

Prvnizpravy.cz byly na místě děje ...



Do Žitavy se současnými 35 tisíci obyvatel se dostanete z hlavního města Česka nejlépě po silnici autem nebo autobusovými spoji nejlépe přes Liberec a poté pokračujte autem dále po silnici ke společnému nádraží v Žitavě pro normální železnici i úzkokolejku   nebo vlakem na trase Liberec - Zittau. Autem to zvádnete do dvou hodin a hromadnou dopravou z Prahy z Černého Mostu do tří hodin.

Pak už záleží na vás, zda se rozhodnete odjet vláčkem s parní lokomotivou nebo s motorovou lokomotivou, která supluje mezi jízdami se dvěma parními lokomotivami.

Můžete se v létních měsících rozhodnout, zda se uvelebíte do sedadel v otevřeného vagonu nebo v zastřešeném. Pokud neprší, je požitek jet v otevřeném voze a sledovat vše kolem panoramaticky. Žitavou lokálka s vagonky jede  několik desítek minut. Prostě než se vláček předměstím prokličkuje za město, trochu to trvá.

Na mezistanici 16 kilometrů dlouhé úzkokolejné dráhy najdete v obci Olbersdorf jezero, které vzniklo zatopením povrchového dolu. V současné době  je to místo určené k rekreaci a také na sbírání zážitků, ať už sportovních  nebo chuťových, pokud chcete poznat všechno včetně německé kuchyně. Navíc pro cykloturisty tu okolo jezera vedou dobře vyznačené cyklostezky o délce od 4,5 do 10 km.

Zhruba za polovinou  tratě, na nádraží Bertsdorf, se koleje rozcházejí. To by nebylo nic proti ničemu, kdyby právě tady  jen párkrát za den  nebylo možné sledovat raritu – zdvojený výjezd parních vlaků v pravidelném provozu. Jedna větev kolejí odsud totiž vede pod historický hrad a klášter Oybín, který nechal vybudovat král Karel IV. v dobách, kdy Horní Lužice náležela k Čechám. Nu a druhá trať pak vede do malebné vesnice Jonsdorf, označovanou za klimatické lázně.

Na obou konečných stanicích úzkokolejky najdete ideální startovní místo pro  výlety  nebo pro procházky. V Oybíně jsou proslulé cukrárny se zmrzlinou. Ale láka zde cesta na hrad nebo nahlédnutí  do zajímavě vyzdobeného evangelického kostelíka, jehož podlaha se směrem k oltáři svažuje a kopíruje tak skálu na které stojí.

Děti na nádraží mají hřiště a aby se to nepletlo s úzkokolejkou, ale jen dřevěnou. Ovšem  je tu pro mrňata  ještě divadlo sic jen pro 18 diváků a protože se tam nebaletí, je tam znalost němčiny poměrně důležitá.  

Ve druhém cíli, lázních Jonsdorf, určitě stojí za procházku park. V případě nepříznivého počasí nabídne nevšední zážitek setkání se s přírodou v Motýlím domě nebo místní cukrárny.

Provozovatelé úzkokolejky se českým novinářům pochlubili, že v mnoha předchozích letech počet cestujících přesáhl 200 tisích osob všech generací a pohlaví. Letos bohužel pro epidemii vláčky skoro tři měsíce nejezdily, ale to už neplatí. Vláčky jezdí každý den, ale  od pátku do neděle je doprava posílena o více spojů a možná i vagonů.




Líbil se vám článek? Máte k němu nějakou připomínku nebo zajímá vás diskuse k němu?
Více na facebookovém profilu webu Prvnizpravy.cz   zde ...

(ps, Prvnizpravy.cz, foto: Petr Skála)



Kurzy

0.00 
0.00 
0.00 
0.00 
0.00 

Akcie

NWR
0.1
AAA Auto
24
CETV
104.6
ČEZ
442
ECM
25.5
ERSTE GROUP BANK A
483
FORTUNA
194.5
KITD
5.2
KOMERČNÍ BANKA
476
NWR
272
ORCO GROUP
12.4
PFNONWOVENS
782
PHILIP MORRIS ČR A
13520
O2 C.R.
218.5
UNIPETROL
382.5
VIG
502.5