Plynu bude dost! A teď tu o Červené karkulce

politika

U Španělska kotví desítky tankerů s LNG, neboť všechny terminály jsou zcela zahlcené a naprosto nestíhají. A cena za přepravu zkapalněného zemního plynu prudce stoupá. 

Plynu bude dost! A teď tu o Červené karkulce
Ilustrační foto
21. října 2022 - 10:30
Sazby za přepravu LNG se zvyšují. Evropa to může pocítit ve vyšší ceně plynu. Vzhledem k tomu, že EU se kvůli ruské invazi na Ukrajinu snaží zcela zbavit závislosti na dovozu energií z Ruska, podíl LNG na dovozu plynu se v posledních měsících rychle zvyšuje.

Cena za přepravu zkapalněného zemního plynu (LNG) se v posledních týdnech zvyšuje, provozovatelé tankerů si v průměru říkají asi o 300.000 dolarů (7,5 milionu Kč) za každý den přepravy. A pokud cestu dobře naplánují s přihlédnutím k situaci na trhu, mohou za den získat i půl milionu USD. Podle analytiků se přitom budou sazby provozovatelů tankerů dál zvyšovat, což může prodražit LNG pro odběratele v Evropě, kde nyní kvůli kapacitním problémům čekají na vykládku desítky lodí.

Společnost Clarksons Securities odhadla, že průměrná sazba za přepravu LNG těmi nejefektivnějšími tankery se na konci září pohybovala kolem 313.000 USD za den. U méně efektivních lodí to bylo zhruba 277.000 USD za den.


V Evropské unii se LNG na celkovém dovozu zemního plynu ještě loni podílel asi z 20 procent, většina se dovážela ze Spojených států a dále z Kataru. Vzhledem k tomu, že EU se kvůli ruské invazi na Ukrajinu snaží zcela zbavit závislosti na dovozu energií z Ruska, podíl LNG na dovozu plynu se v posledních měsících rychle zvyšuje.

Evropská komise (EK) uvádí, že EU disponuje rozsáhlou kapacitou na dovoz LNG. Na konci loňského roku dosahovala přibližně 157 miliard metrů krychlových ročně ve formě zpětné přeměny na plyn. To stačilo asi na 40 procent celkové poptávky po plynu. Některé oblasti v jihovýchodní a ve střední Evropě a také v Pobaltí ale mají k LNG horší přístup.

Také jsme psali:

U pobřeží Španělska a některých dalších evropských zemí teď čekají desítky lodí s LNG, protože si u terminálů nedokážou zajistit místo k vykládce. Jak se Evropa odvrací od Ruska, nakupuje velké objemy LNG, hlavně v zámoří. Výrazně vyšší počet lodí, které připlouvají k evropským břehům, ale ukázal, že EU nemá dostatečnou kapacitu na zpětné zplynění zkapalněné suroviny. Terminály už pracují na maximum.

Celou věc okomentoval předseda strany PRO Jindřich Rajchl, který konstatoval, že u Španělska kotví desítky tankerů s LNG, neboť všechny terminály jsou zcela zahlcené a naprosto nestíhají. A k tomu se prý EU probudila a zjistila, že ze Španělska nevedou do zbytku Evropy dostatečné transportní kapacity, a tak začala uvažovat o stavbě nového plynovodu. 

Také jsme psali:

„Mimochodem v Německu není terminál ani jeden, v Polsku jeden jediný s malou kapacitou určený pouze pro potřeby Polska. Představa, že naší vládou opakovaně proklamovaná zakoupená kapacita v terminálu v nizozemském Eemshavenu, dokáže za této situace pokrýt spotřebu ČR, pak působí až dětinsky naivně. O tom, že kapacita terminálů nebude stačit, mluvíme s Ivanem Noveským a Vláďou Štěpánem už asi půl roku," dodal k situaci Rajchl. 

(böhm, prvnizpravy.cz, foto: red.)


Anketa

Měla by se podle vás stát Ukrajina členem NATO?

Ano 18%
transparent.gif transparent.gif
Ne 65%
transparent.gif transparent.gif
Nevím 17%
transparent.gif transparent.gif