Novinky na železnici v turistické sezóně 2023

regiony

Poslední březnový víkend bude na železnici v Praze a Středočeském kraji zahájena turistická sezóna.  Novinky na železnici v Praze a Středočeském kraji v turistické sezóně 2023.

Novinky na železnici v turistické sezóně 2023
Ilustrační foto
25. března 2023 - 12:30

Letos čeká na cestující celá řada novinek. Nostalgické vlaky „Párou Prahou“ pojedou po nové polookružní trase do Roztok u Prahy a parním vlakem „Párou Posázavím“ se budou zájemci moci vydat i do města Sázava. Cestující se mohou těšit také na pohodlnější jízdu výletním vlakem Cyklohráček. Jednotlivé vozy soupravy totiž prošly během zimní přestávky generální opravou. Vlak bude kvůli výlukám část sezóny jezdit po odklonové trase z Prahy přes Kralupy nad Vltavou, Straškov a Zlonice kolem hory Říp.

Prázdninové jízdy Cyklohráčku budou rozšířeny na dva dny v týdnu. Nejen cykloturisté mohou využít k výletu také tradiční turistické vlaky Český ráj a Cyklo Brdy. Řada míst ve Středočeském kraji je dostupná díky rozšiřující se síti cyklotras, z nichž některé vedou právě kolem železničních stanic. Kraj navíc historicky poprvé podpoří budování cyklistické infrastruktury – chce nechat postavit cyklověže a cykloboxy.

„Sezóna výletních vlaků začne už o víkendu 25. a 26. března. Cestující se mohou těšit na tradiční přímé vlaky z Prahy do oblasti Brd, Českého ráje a také na oblíbený vlak Cyklohráček. Letos nás čeká řada novinek,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu, a doplňuje: „Výletní vlaky letos pojedou i na méně tradiční místa, než na která byli cestující zvyklí. Bude se to týkat nejen nostalgických parních vlaků, ale i Cyklohráčku a souvisí to především s výlukovou činností. Jsem přesvědčený, že nové trasy budou pro cestující stejně atraktivní, jako ty klasické. Sezónní vlaky jsou díky speciálním vozům vhodné i k přepravě kol. Naše vlaky tak zpřístupňují řadu turisticky atraktivních lokalit v Praze a Středočeském kraji.“

I díky většinou přívětivému terénu je Středočeský kraj skutečným cyklistickým rájem, nezřídka jsou cyklostezky napojeny i na hustou síť železnic a nádraží. Cesta vlakem do mikroregionu a následný výlet na kole se tedy přímo nabízejí. Kraj se navíc snaží každý rok cyklistickou mapu rozšířit o další úseky. Kromě toho, infrastrukturu nevyužívají jen cyklisté, ale i vyznavači koloběhu.

„Naší strategií je investovat především do rozvoje dálkových páteřních cyklotras, které se napojují do dalších krajů. Dalšími prioritami je budování páteřních regionálních tras a cyklotrasy do propojovacích bodů na hranici Prahy. Mix průběžného dobudovávání stezek, jejich dostupnost z množství železničních stanic a řada přírodních i architektonických krás, dělá z našeho kraje skutečně atraktivní region,“ podotýká Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.



„Pražané do Středočeského kraje cestují vlakem rádi a často. Na trase za odpočinkem i zábavou je možné pozorovat mnohá romantická zákoutí. Člověk by často neřekl, že je jen kousek za Prahou. Cesty za přírodou a památkami do Posázaví jsou přitom jedny z nejvyhledávanějších. Cestovat tam navíc parním vlakem je nevšedním bonusem navíc,“ říká Zdeněk Hřib, první náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.

Informoval Krajský úřad Středočeského kraje.

(jv,stredoceskenovinky.cz foto:arch)


Anketa

Který z premiérů podle Vás hájí více národní zájmy své země?