Svátek má: Blažena

Zprávy

Velikost textu:

Eurovize 2021: Církev proti písni El Diablo, návrat do doby inkvizice

Eurovize 2021: Církev proti písni El Diablo, návrat do doby inkvizice

<< VIDEO >> Píseň řecké zpěvačky Eleny Tsagrinou,  El Diablo , vyvolává kontroverze u převážně ortodoxní populace Kyperské republiky.

Elena Tsagrino, řecká zpěvačka
2. března 2021 - 06:20

Tuto píseň vybral kyperský výbor Eurovision pod vedením Public Radio and Television (CyBC). A od prvního vysílání, v pátek 26. února, klip doprovázející píseň vyvolal polemiku na středomořském ostrově poté, co anonymní volání hrozilo „spálením budovy“ veřejného rozhlasu a televize (CyBC) a virulentní kritiky učitelů náboženské výchovy
 
„Píseň s názvem El Diablo kterou zpívá řecká zpěvačka Elena Tsagrinou, byla ve středu poprvé vysílána společností CyBC v zemi Středomoří, kde většina obyvatel jsou ortodoxní křesťané. Společnost CyBC informovala policii o anonymním hovoru, který na protest hrozí spálením budovy televizního vysílání, uvedla v pátek kyperská zpravodajská agentura. Policie incident vyšetřuje," oznámila agentura AFP.

Svaz učitelů náboženské výchovy na středních školách vydal v pátek prohlášení, ve kterém vyjádřil své „zděšení“ nad textem písně vybrané pro evropskou soutěž plánovanou na květen, s argumentem, že „zpěvačka oslavuje  Satana, kterému zasvětila svůj život a miluje ho“. Odborová organizace vyzvala televizní a rozhlasovou společnost CyBC, aby se písně vzdala, přičemž zpochybňovala kritéria používaná TV kanálem „k výběru skladeb takové nízké kvality. Proč je tak těžké vybrat umělce z našeho ostrova (...), kteří mohou propagovat naši kulturu a naši hudební tradici v mezinárodních hudebních soutěžích?  “
 
CyBC reagovala na útoky vysvětlením, „že píseň byla nepochopena a že byla inspirována„ věčným bojem mezi dobrem a zlem “, upřesnila AFP.

Stále však existuje virulence útoků na svobodu projevu; Doufám, že vůle cenzorů tentokrát neprojde



„Vůbec nepatřím k fanouškům Eurovize. Instituci jako celek považuji za téměř kulturně prázdnou, přičemž většina zemí se cítí nucena volit anglické texty, aby uspokojila určitou marnost nebo reagovala na imperativy špatně pochopené univerzálnosti, z mého pohledu se domnívám, že rozmanitost jazyků A kultury je bohatstvím pro lidstvo, ale to je jiný příběh,“ píše autor článku.

Co se však stane s teology a náboženskými protestujícími, kteří nás vrací zpět do nejtemnějších let středověku, kdy jsme upalovali „čarodějnice“ ... to je jako kdyby renesance, věk osvícení, revoluce a sociální pokrok nikdy neexistovaly!

Ale náboženská cenzura vždy existovala: Když například Baudelaire vydal Les Fleurs du Mal (1857), který obsahoval mnohem odvážnější básně než El Diablo, včetně Les Litanies de Satan , maloměšťáci“ a církev se urazili. A Fleurs du Mal byl souzen a dotyčné básně byly cenzurovány. Později bylo dílo samozřejmě obnoveno a dodnes je považováno za významné dílo světové poezie a Baudelaire jako jeden z největších básníků lidstva .



Téměř ve stejnou dobu, konečně, následujícího dne, 27. února, se shromáždil kompaktní dav v kostele Panagia Trachonas ve Strovolosu, jednom z předměstí hlavního města Kypru v Nikósii.

Přesněji, jak se ukázáno na fotografii připojené k článku, věřící tam šli a vytvořili frontu k  políbení relikvie svatého Efraima, která jsou v tomto kostele. Uvědomte si, že uprostřed covidpandemie je na ostrově zakázáno shromažďování. Byla kontaktována policie a její příslušníci byli vysláni  na místo.

Je třeba poznamenat, že podle reportéra politis.com.cy, který tam byl, projely kolem kostela dva hlídkové vozy, ale nezastavily. Pouliční prodavači byli také objeveni na místě bez povolení: Chrám a jeho obchodníci, svým způsobem spojenci.

„A jsem si jistý, že ti, kdo odsuzují píseň El Diablo, jsou ti samí, co se klaní před relikvií svatého (?), mají žíněné košile na holém těle, aby ukázali, že dělají pokání," dodává autor článku..

(rp,prvnizpravy.cz,agoravox,foto:arch.)