Svátek má: Darina

Zprávy

Velikost textu:

Le Figaro protestujícím v USA: Nechte historii historikům!

Le Figaro protestujícím v USA: Nechte historii historikům!

Bojovníci proti rasismu a kolonizaci, kteří svrhli sochy Kryštofa Kolumba napříč Amerikou, se mylně pokouší vyhodnotit minulé události z hlediska moderní morálky.

Shozená socha George Washingtona
9. července 2020 - 04:20

Jak uvedl publicista Renaud Girard v Le Figaro, je lepší nechat studium dějin nezávislým odborníkům, jejichž objektivní výzkum pomůže dosáhnout porozumění mezi národy.

Den po oslavě Dne nezávislosti v Baltimoru napadl malý nadšený dav sochu Kryštofa Kolumba. Publicista Le Figaro Renaud Girard klade rétorické otázky, které tito aktivisté vyčítali janovskému mořeplavci: za jeho odvahu, drzost, vizi světa, snahu o poznání nebo podnikatelskou činnost? Novinář tvrdí, že s největší pravděpodobností se mladí vandalové neobtěžovali přečíst celý životopis „admirála moře a oceánu".

Podle Girarda nemá smysl pochodovat do Bogoty s výzvou ke změně názvu země, mají bližší cíl - svůj vlastní kapitál, kde tito „malí vojáci politické korektnosti“ budou moci uhasit svou žízeň po dekonstrukci historie s menším rizikem. Proč je nepožádat o přejmenování města a státu Washington? Opravdu, pro generála a zakladatele republiky, jak autor článku připomněl, pracovalo celý jeho život přes sto otroků připojených k plantážím na Mount-Vernon. Je přijatelné ponechat jméno hlavního města velkého moderního státu jménem zastánce otroctví, i když ke konci života činil pokání?

Zuřiví bojovníci za čistotu obviňují Kryštofa Kolumba za symbolizaci začátku kolonizace nového kontinentu Evropany a zabavení zemí, které jim nepatřily. Pozorovatel francouzských novin se tímto tvrzením nehádá, ale připomíná aktivistům, že celá lidská historie je postavena na vojenských dobýváních: před příchodem Evropanů indiánské kmeny bojovaly jeden s druhým o dobytí loveckých území, Arabové dobyli severní Afriku nikoliv mírovými prostředky, a mongolské nájezdy na Asii doprovázely oběti. Neznalost však není jejich hlavní nevýhodou, dopouštějí se „zločinu proti rozumu“: hodnotí společnost minulosti z morálního hlediska očima moderního člověka.


Renaud Girard ve svém článku poukazuje na to, že dekonstrukce historie a pokání jsou pastí, které umožňují jakoukoli manipulaci, silně rozdělují západní společnosti a také vedou k opačnému rasismu a opačnému výsledku. Kdysi nazval Emmanuel Macron kolonizaci „zločinem proti lidskosti“ - podle novináře je to příliš ubohý výraz. Říká, jak v dětství plakal nad obrázky se spoutaným Vercingetorixem (vůdcem Galů poražených Caesarem). Když se dozvěděl o brutalitě římských legií, rád by se jim pomstil a četl komiksy o Asterixovi. Nyní, když si to dobře promyslel, připouští Girard, je rád za Caesarovo vítězství: díky římské kolonizaci, jejich jazyk, jejich silnice, jejich akvadukty, zákony a veřejný pořádek došly do Francie.

Alžírsko nedávno oslavilo 58. výročí své nezávislosti. V rozhovoru s France 24 vyjádřil prezident země přání, aby se Francie omluvila za koloniální minulost. Francouzský novinář podporuje tuto myšlenku, pokud má být taková cena zaplacena za konstruktivní dvoustrannou spolupráci. Kromě toho ničení alžírských kmenů v roce 1844, represe 8. května 1945 v Setifu, výslechy ve Villa Cesini v roce 1957 samozřejmě nepřispívají k slávě francouzské armády. U omluvy je však zřejmé, že by měly být vzájemné. Girard si klade otázku, zda je Alžírsko připraveno omluvit se za vraždu učitelů Guye a Jeanine Monnerotových v roce 1954, za masakr v Oranu 5. července 1962, za všechny ty desítky tisíc alžírských vojáků francouzské armády, kteří byli v letech 1962-1963 mučeni a popraveni v rozporu s Evianskou dohodou (ta ukončila válku na nezávislost Alžírska).

„Ve vztazích mezi národy je často nejlepší nechat historii historikům," věří autor článku. Podle jeho názoru je důležité, aby ji popsali seriózní a nezávislí vědci. Například by hrůzy alžírské války měly být francouzskými a alžírskými experty klidně analyzovány a poté o těchto událostech informovat studenty obou zemí. „Historie (je nutná) k porozumění, ne pro oddělení,“ zdůraznil publicista Le Figaro a dochází k závěru, že pokání - produkt puritánské morálky - se stává nechutným, pokud podkopává jednotu demokratických společností a brání sbližování národů.

(kou, prvnizpravy.cz, lefigaro.fr, foto: arch.)