Svátek má: Barbora

Zprávy

Velikost textu:

Největší supertanker Venezuely přešel pod ruskou vlajku

Největší supertanker Venezuely přešel pod ruskou vlajku

Největší ropný tanker ve Venezuele změnil název a zaregistroval se do ruského rejstříku, informoval ruský portál „rbc.ru“.

Supertanker "Maxim Gorkij"
20. září 2020 - 10:10

Odborníci připouštějí, že opětovná registrace by mohla pomoci tankeru najít pojistitele. Jde přitom o zjevnou reakci na sankce USA proti Venezuele.

RBK zjistil, že největší supertanker patřící Venezuele přešel pod ruskou vlajku. Tento precedens vyplývá z databáze námořních plavidel Equasis: z více než 800 plavidel, která někdy plavala pod venezuelskou vlajkou, existují pouze příležitostné příklady přechodu k jiné jurisdikci - Libérii nebo Panamě.

Tanker s nosností 320,8 tisíc tun - tj. třída VLCC (Very Large Crude Carrier), dříve nazývaná Ayacucho (jedno z venezuelských měst se nazývá Puerto Ayacucho), v květnu 2020 změnila svůj název na „Maxim Gorkij“ a v červnu byla znovu zaregistrována v ruském registru a přechází pod ruskou vlajku, vyplývá z údajů Equasis. Potvrzuje to výpis z Ruského mezinárodního registru plavidel (RMRS), který uvádí, že supertanker byl v Rusku zaregistrován 27. května 2020.


Osvědčení o klasifikaci bylo plavidlu vydáno 20. srpna ruským rejstříkem řek, vyplývá to z výpisu.

„Maxim Gorkij“ může být nyní největším tankerem plujícím pod ruskou vlajkou. Před tím byly největšími skladovacími tankery (plovoucí sklady ropy) v Rusku „Umba“ (o váze 300 tisíc tun) a „Kola“ (309 tisíc tun), jak vyplývá z databáze Equasis a publikací v otevřených zdrojích.

V roce 2013 slavnostně přijala venezuelská státní ropná společnost Petroleos de Venezuela (PDVSA) nový supertanker „Ayacucho“ z čínské loděnice Bohai Shipbuilding. „Toto je loď s kapacitou 2 miliony barelů ropy. Je téměř stejně velká jako letadlová loď. Toto je letadlová loď naší vlasti, naší suverenity,“ prohlásil tehdy venezuelský ministr pro ropu Rafael Ramirez.

Ayacucho a tři další supertankery byli v rozvaze singapurského společného podniku CV Shipping, který vlastní PDVSA a čínská státní společnost PetroChina. Poté, co USA uvalily sankce na PDVSA a mezinárodní pojišťovny stáhly krytí jejích lodí, čínský partner incicioval bankrot singapurského společného podniku, informovala agentura Reuters. PetroChina si vzala pod sebe tři tankery, ale čtvrtý, „Ayacucho“, nechala Venezuelanům.

Jak vyplývá z materiálu „rbk.ru“ posádka a vedení supertankeru zůstává v rukou venezuelské vlády.

(kou, prvnizpravy.cz, rbc.ru, foto: twitter)