Svátek má: Vratislav

Zprávy

Velikost textu:

Německo: Přednost pro „energetické“ vlaky způsobí ztráty

Německo: Přednost pro „energetické“ vlaky způsobí ztráty

Plány německé vlády dát přednost v jízdě na železnici nákladním vlakům s uhlím, ropou a plynem vyvolaly širokou kritiku průmyslových a dopravních společností. Informoval o tom v sobotu německý list Handelsblatt s odvoláním na zástupce průmyslových asociací.

Ilustrační foto
21. srpna 2022 - 10:30

Německá vláda hodlá upřednostnit nákladní vlaky s uhlím, ropou a plynem, aby rychle zásobovala elektrárny. Podle představ úřadů budou vlaky s nosiči energie vypravovány podle potřeby, a to i během dne. V současné době jezdí nákladní vlaky v noci, kdy je dopravní síť v méně vytíženém stavu. Podle prognóz Die Welt může takové opatření zároveň vést ke zrušení části osobní, ale i další nákladní železniční dopravy. Tento názor potvrdili zástupci průmyslových asociací v komentáři pro Handelsblatt.
 
„Vzhledem k již tak částečně přetížené železniční síti lze očekávat, že priorita energetických vlaků povede ke zrušení dalších železničních spojů. Důsledkem toho bude další finanční zátěž pro mnoho společností, které budou nuceny upravit své výrobní procesy nebo pokud možno využít alternativní dopravní prostředky,“ uvedl Spolkový svaz německého průmyslu (BDI).

Kromě průmyslu utrpí z nové iniciativy ztráty i dopravní podniky, které budou nuceny kompenzovat zrušené zakázky. Současná verze vyhlášky přitom nezahrnuje vyplácení žádné kompenzace ze strany německých úřadů, poznamenává Handelsblatt. „Stát je povinen poskytnout pomoc a firmy mají také nárok na odškodnění, pokud zvládnou použít jiné dopravní prostředky. (Neexistence opatření státní podpory v dokumentu) musí být urychleně napravena,“ zdůraznil BDI.



Asociace také poukázala na to, že vláda by v případě upřednostnění přepravy „měla alespoň zaručit životaschopnost odvětví“ a nová pravidla by neměla vést k „nepřiměřeným omezením“. Úřady jsou povinny informovat společnosti včas, aby předem hledaly alternativní způsoby organizace dodávek, požadoval BDI.

„Je důležité zdůraznit, že pro společnosti bude extrémně obtížné organizovat alternativní dopravu kvůli velkému přetížení silniční sítě a také nízkému potenciálu pro kabotáž,“ dodalo sdružení.

Podle Handelsblattu novou iniciativu kritizovalo i Sdružení německých dopravních podniků, které nařízení označilo za „překračující původní cíle“. Asociace zdůraznila, že dokument neobsahuje informace o konkrétních železničních trasách, po kterých bude přednostně přepravovat energetické zdroje.

Sdružení navíc připomnělo, že značná část obyvatel je závislá na železniční osobní dopravě, a to zejména na regionální úrovni. „Bez zachování zátěže dopravní sítě se to tedy neobejde,“ dodali zástupci sdružení.

Stejně jako BDI kritizovalo i sdružení dopravních podniků nedostatečnou transparentnost pravidel o odpovědnosti a náhradě hospodářských škod. „To je obzvláště nepochopitelné, vzhledem k tomu, že se již pět měsíců diskutuje o nové strategii energetické bezpečnosti,“ shrnuli zástupci svazu.

(rp,prvnizpravy.cz,handelsblatt,foto:arch.)



Souhlasíte s tím, že Česká republika dodává zbraně na Ukrajinu?

Ano
transparent.gif transparent.gif
22%
Ne
transparent.gif transparent.gif
56%
Nevím
transparent.gif transparent.gif
22%