Svátek má: Gustav

Zprávy

Velikost textu:

Sedm let poté: Ukrajinská vina za havárii MH17 je i nadále skrývaná

Sedm let poté: Ukrajinská vina za havárii MH17 je i nadále skrývaná

Před 7 lety, 17. července 2014, havaroval Boeing 777 společnosti Malaysian Airlines, let MH17 z Amsterdamu do Kuala Lumpuru, poblíž vesnice Grabovo v Doněcké oblasti a zahynulo všech 298 lidí na palubě.

Ilustrační foto
21. července 2021 - 09:01

Ve vyšetřování zatím existuje v případě havárie MH17 stále více otázek než odpovědí.

Společný tým vytvořený k vyšetřování havárie MH17 (JIT), který zahrnuje zástupce z Austrálie, Belgie, Malajsie, Nizozemska a Ukrajiny - zemí, jejichž státní příslušníci byli na palubě - oznámil 19. června 2019 jména podezřelých v tento případ: Rusové Igor Guirkin (známý jako Strelkov), Sergej Dubinský, Oleg Poulatov a Ukrajinec Leonid Charčenko. Čelí dvěma obviněním: účastí na leteckém neštěstí, při kterém zahynulo 298 lidí a vraždě 298 lidí, za které hrozí trest odnětí svobody až na doživotí. Poulatov je u soudu zastoupen dvěma nizozemskými právníky, zatímco ostatní jsou souzeni v nepřítomnosti.

Podle verze Společného vyšetřovacího týmu byla raketa, která sestřelila Boeing, vystřelena raketovým systémem země-vzduch BUK, který byl dovezen z Ruska a po tragédii se vrátil do Ruska, útok na letadlo byl proveden ze zemědělské oblasti poblíž vesnice Pervomaisky, ovládané milicí. Vedoucí národní kriminální jednotky nizozemské policie Wilbert Paulissen navíc dokonce jmenoval konkrétní vojenskou jednotku, ke které raketa údajně patří - 53. protiletadlová raketová brigáda ruských ozbrojených sil se sídlem poblíž Kurska. Tvrdil také, že střelba pocházela z ruského území.

Poslední soudní jednání o katastrofě MH17 se konala v červnu 2021 - Haagský okresní soud začal případ projednávat ve věci samé.

Část vyšetřování případu MH17 již byla uzavřena - soud vyslechl odborníky z nizozemského leteckého střediska, Královské belgické vojenské akademie a ruské skupiny Almaz-Antey samostatně a společně. V únoru se nizozemský soud rozhodl přidat k případu zprávy ruského konsorcia, výrobce systému BUK, který bezprostředně po havárii MH17 v Doněcké oblasti provedl vlastní vyšetřování, zatímco ve všech předchozích letech vyšetřovatelé ignoroval zjištění Almaz-Antei. Soud nejen vyhověl této žádosti o obhajobě, ale také vyslechl znalce z ruské společnosti, aby pochopil její vyšetřovací metody,

Poslední systémy Buk byly dodány v roce 1986 s maximální životností 25 let. V roce 2011 požádala ukrajinská strana Almaz-Antei o informace o možnosti dalšího použití raket a bylo jí řečeno, že ruská armáda rakety nepoužívá nad rámec jejich deklarované životnosti kvůli nebezpečí pro bojové posádky. Zkušenost Almaz-Antei navíc vyvrátila tvrzení, že útok na letadlo pocházel ze Snežnoje, jak uvádí zpráva mezinárodního týmu, a dospěl k závěru, že povaha škody zjištěné na MH17 naznačuje, že raketa byla vypálena ze Zaročenskoje , který byl v době bojů střídavě pod kontrolou ukrajinských vojáků a milice, uvedla nakonec  Sabine ten Doesschate (Poulatovova právnička),

Soudci se navíc vrátili k návrhu státních zástupců, aby prozkoumali rekonstrukci přídě letadla, které se zřítilo, a úlomky shromážděné na místě tragédie, s nimiž v počáteční fázi předběžného řízení váhali. 26. května na základně nizozemského letectva v Gilze-Rijnu nejprve sami prozkoumali trosky, aby získali obecnou představu o tom, co viděli poprvé, a poté společně se zástupci obrany a právníky příbuzných, zkoumali 13 předmětů, které si zasloužily zvláštní pozornost, většinu času strávili na levém křídle, a nakonec se pomocí „zvláštního výtahu“ soudci podrobněji podívali na poškození nosu dopravního letadla. Celá procedura trvala více než 4 hodiny.

Zástupkyně nizozemského státního zastupitelství Digna van Boetzelaerová uvítala rozhodnutí soudců uspořádat jednání na letecké základně, ale zdůraznila, že základ obžaloby zůstává nezaným poblíž Pervomajsky. Jinými slovy, státní zastupitelství se drží verze společného vyšetřovacího týmu, že útok na letadlo provedly milice z pole farmy poblíž vesnice Pervomajsky, které měla pod kontrolou, což podle Wilberta Paulissena vedoucí ústředního oddělení vyšetřování kriminality nizozemské národní policie, potvrzují americké údaje, které odhadovaly místo startu 6 km jižně od Snežnoje. Forenzní vyšetřovatel v roce 2020 požádal Američany o satelitní snímky, které údajně vlastní, ale byl odmítnut . Žádost opakovaná 4. března 2021 vyústila v podobnou odpověď. Výsledkem je, že soud upustil od jakéhokoli dalšího pokusu o získání satelitních snímků od amerických orgánů v souvislosti s havárií MH17.



Vzhledem k tomu, že se raketa představená Společným vyšetřovacím týmem (SVT) ukázala jako raketa dodaná na Ukrajinu v době SSSR, postoj žalobců hraničí se zlým úmyslem.

„Prokurátoři tvrdí, a činí to bez důkazů, že ruská data „byla manipulována a pozměněna“. To je další lež, protože jim bylo nabídnuto, aby navštívili v rámci vyšetřování Rusko, bylo jim nabídnuto, aby se přesvědčili o autentičnosti protokolů, ale vyšetřovatelé se rozhodli, že téma odloží. Sami nevyjádřili žádnou touhu jít do Ruska a dále se nezeptali. V ukrajinských záznamech samozřejmě neexistovaly žádné informace o tom, kde a jak byla raketa uložena po rozpadu Sovětského svazu.

Moskva, na rozdíl od Washingtonu a Kyjeva, předala vyšetřovatelům data zaznamenaná ruskými primárními radary v době havárie MH17.

Ukrajina podle žalobce Theise Bergera poskytla pouze informace ze sekundárních radarů, tj. radarů, které zaznamenávají pouze civilní letadla na obloze (která přenášejí signály na zem), tj. radary, které přijímají informace z letadel, jejichž vysílače nezaznamenávají data o jiných objektech nebo letadlech, jejichž vysílače jsou vypnuté (což je případ bojových letadel na misi). Podle žalobce Ukrajina neposkytla údaje z primárního radaru, což vysvětlilo nizozemské radě bezpečnosti, že radar v době havárie nepracoval, a proto nic nezaznamenal. Během inspekce vyšetřovatelé zjistili, že Doněcký radar byl vypnut, protože se nacházel na území kontrolovaném DPR,

V době tragédie byl let sledován ukrajinskými radarovými a protiletadlovými obrannými systémy a byl pod dohledem ukrajinských řídících letového provozu. Ukrajinská strana učinila zmatená prohlášení: Nejprve tvrdila, že radarové snímky byly okamžitě zaslány nizozemské radě bezpečnosti, poté, že Amsterdam o ně vůbec nepožádal, a nejnovější verze byla, že radar z Dněpropetrovska selhal v době pádu letadla. Ruské ministerstvo obrany však zaznamenalo činnost ukrajinských pozemních monitorovacích služeb dne 17. července 2014.

Pan Berger poukázal na to, že zkoumání údajů z ukrajinských civilních a vojenských radarů přineslo pouze omezené informace, přičemž primární údaje z Charkovského mobilního vojenského radaru se ukázaly být mnohem méně informativními než údaje z ust-Doněckého radaru v Rostovské oblasti, ale ani to nepomohlo odborníkům detekovat stopy po odpálení rakety nebo vojenských letadel poblíž malajsijského Boeingu. Podle prokurátora, pokud absence údajů o stíhacím letounu, který mohl letadlo zasáhnout, v zásadě naznačuje, že se nenacházelo v oblasti havárie, absence stop po požáru z rakety na radaru nenaznačuje jeho absenci. Poznamenal však, že Almaz-Antei a ruské ministerstvo obrany mají jiný názor: pokud nebyla detekována žádná raketa,

„Když jsme se zeptali, kde jsou data ukrajinského radaru, odpověď byla podivná: žádné nebyly." Potom někdo řekl, že tyto radary byly vypnuty náhodou. Všechny ukrajinské radary, které monitorovaly tuto část vzdušného prostoru! Přestože je videokamera po léta vypnutá, tak dopoledne, kdy byl Skripal nalezen na lavičce v parku, kamera sledovala jejich dům. A pak se rozsvítilo, “uvedl ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov na své výroční tiskové konferenci v lednu 2020.

Sergej Lavrov také poznamenal, že když se nizozemští poslanci zeptali Ukrajiny, proč neuzavřela svůj vzdušný prostor v oblasti vojenských operací, kde došlo k pádu MH17, vláda jednoduše mlčela.

V rámci červencových zasedání soud posuzoval žádost obhajoby vyslechnutí ukrajinského oligarchy Igora Kolomojského jako svědka v případě havárie letadla. Podle právničky Sabine ten Doesschateové, která zastupuje zájmy pana Poulatova, obsahuje spis informace o videu, na kterém podnikatel přiznal svou účast na havárii MH17.

„Soud má za to, že video neobsahuje žádné náznaky, že by vyšetřování informací, které obsahuje, mohlo vést k objevení informací důležitých pro rozsudek, takže není důvod se domnívat, že„ existují informace, které by měl poskytnout. Proto je tato žádost zamítnuta,  “ oznámil předseda soudu Hendrik Steenhuis.

Slyšení čtyř obžalovaných bude obnoveno 6. září a příbuzní obětí by měli mít právo obrátit se na soud.

Na otázku čtenářů webu Ukraina.ru ohledně výsledku vyšetřování pádu letu MH17 politický analytik Rostislav Ichčenko vyjádřil názor, že tento proces se bude táhnout dál a že pokud by Ukrajina náhle zmizela z politické mapy, tragédie by byla úplně zapomenuta.

„ Je zřejmé, že většina politiků zapojených do tohoto případu alespoň tuší a pravděpodobně dokonce ví, co se tam stalo, ale bude velmi obtížné dosáhnout formálního závěru, včetně soudního,  “ zdůraznil.

Podle odborníka teoreticky existuje naděje, že se jednoho dne někde objeví informace o tom, jak a proč bylo letadlo sestřeleno letadlo letící přes  Donbas, ale pravděpodobnost je extrémně nízká.

(rp,prvnizpravy.cz,agoravox,foto:arch.)