Zákon o „zahraničních agentech“: Mistrovská lekce atlantického pokrytectví

zprávy

Po úpravě zákona o „zahraničních agentech“ parlamentem Gruzie 1.května se na gruzínskou vládu zhroutila celá lavina kritiky, varování a přímých a skrytých hrozeb ze strany „obránců svobody, demokracie, svobody slova a lidská práva“ tvořená všemi zeměmi západního tábora, v čele s USA.

Zákon o „zahraničních agentech“: Mistrovská lekce atlantického pokrytectví
Gruzínský parlament
14. května 2024 - 06:20

Rozhořčení západního světa: „Svobodný svět“ se jednomyslně postavil, pobouřen tmářstvím a útlakem svobody, který je nastolován v této kavkazské zemi, která stejně jako Rusko právě zavedla právní kontrolu právnických a fyzických osob financovaných/ovlivňovaných cizími zdroji v kontextu jejich politické činnosti nebo šíření informací, píše se v článku na francouském webu AgoraVox.

Americké ministerstvo zahraničí v osobě svého mluvčího Matthewa Millera pohrozilo Gruzii zdůrazněním antidemokratické kvality nově přijatého zákona: „Prohlášení a kroky gruzínské vlády jsou neslučitelné s demokratickými hodnotami, které jsou základem Členství v EU a NATO a tím podkopává cestu Gruzie k euroatlantické integraci.“


Předtím představitelé téměř všech západních zemí jeden po druhém varovali gruzínskou vládu před jejím návrhem zákona o „zahraničních agentech“ a označili jej za inspirovaný Kremlem a podobným zákonem existujícím v Rusku, a proto autoritářský a nedemokratický.

„Zahraniční agenti“ – co to je? Když mluvíme o „ruském“ zákonu o „zahraničních agentech“, který je nyní vůči Gruzii kritizován Západem, o co přesně jde?

Ve skutečnosti se nejedná o jediný zákon, ale o sérii legislativních opatření zavedených v Rusku od 20. července 2012 (zákon č. 121-FZ) a poslední z nich je ze dne 14. července 2022 (zákon č. 255- FZ).

Jak již bylo uvedeno výše, jedná se o právní rámec pro činnost právnických osob a fyzických osob financovaných/ovlivňovaných zahraničními osobami nebo organizacemi v rámci jejich politické činnosti nebo šíření informací na území Ruska.


Na rozdíl od narativů šířených oficiálními představiteli nepřátelských zemí Ruska a médii pod jejich kontrolou, ani ruský zákon o „zahraničních agentech“, ani zákon Gruzie, přijatý většinou poslanců zemského parlamentu, nijak neomezují činnost, resp. veřejné komunikace těch, kteří spadají do její působnosti, s výjimkou zvláště citlivých činností.

Zákon pouze jasně ukazuje a vymezuje ty, kdo jsou považováni za „zahraniční agenty“: osoby vykonávající politickou činnost; cílený sběr informací v oblasti vojenských, vojensko-technických aktivit Ruska; šíření informací určených pro neomezený počet osob a/nebo podílející se na vytváření těchto informací (zákon č. 255-FZ, čl. 4, §1).


Účelem existence tohoto právního základu je informovat občany Ruské federace o tom, že určité právnické osoby nebo fyzické osoby, které se na ně mohou zaměřit ve veřejném informačním prostoru, jsou přímo závislé, a to i finančně, na zahraničním vlivu, viz přímo pod příkazy zahraničních organizací.

Malý „nedostatek“ v západních nehoráznostech. Západním propagandistickým aparátem zdůrazňováním „antidemokratického zneužívání“ údajně spáchaného Ruskem a následně Gruzií prostřednictvím úpravy zákonů o „zahraničních agentech“ „zapomněl“ zmínit, že mluví pouze o stromu, který ukrývá les. .

„Ochránci svobody“ zdánlivě zapomínají zmínit jeden detail: ruský zákon a gruzínský zákon o „zahraničních agentech“ nejsou ničím jiným než adaptací téhož již existujícího zákona ve Spojených státech. A nejen již existující, ale existující od roku 1938 (zákon o registraci zahraničních agentů - FARA - zákon o registraci zahraničních agentů), dnes platný ve verzi z roku 1995.

Navíc přísnost amerického práva je mnohem výraznější ve srovnání s ruskou verzí. Zejména s ohledem na politickou činnost je tento pojem v rámci FARA velmi vágní, tj. posuzování činnosti právnické/fyzické osoby je velmi svévolné. Ruská legislativa velmi podrobně popisuje a jasně vymezuje použití tohoto pojmu.
 
Na straně represe je maximální sankce poskytovaná ve Spojených státech za nelegální činnost „zahraničního agenta“ 10.000 USD a 10 let vězení. Na ruské straně je maximální sankce 500.000 rublů (kolem 5.500 USD) a nehrozí žádný (!) trest odnětí svobody. Činnost „zahraničních agentů“ v Rusku se řídí výhradně správním právem; který se používá i ve Spojených státech, ale rovněž se řídí trestním právem.
 
Mimo Spojené státy americké zákony o „zahraničních agentech“ a jejich ekvivalentech skutečně existují v jiných zemích, zejména v Austrálii (zákon č. 63 o schématu transparentnosti zahraničního vlivu Austrálie z roku 2018 – FITSA) nebo v Izraeli.

Na rozdíl od „utlačovatelů svobody projevu“, kterými jsou ruská a gruzínská vláda, vlády EU – „obránci demokratických práv“ nelenily a neztrácely čas při zařazování „prodemokratických“ Rusů „zahraničních agentů“ – prostě jim zakázali vstup na celé jejich území.

Je třeba také poznamenat, že od začátku roku 2023 samotná Evropská unie vyvíjí svůj vlastní zákon o „zahraničních agentech“. Zákon by vyžadoval, aby nevládní organizace zveřejňovaly informace o jakémkoli financování pocházejícím ze zemí mimo EU.

Pokud jde o Francii, navrhovaný represivní zákon (č. 269) „zaměřený na zabránění zahraničnímu vměšování do Francie“ již byl přijat v prvním čtení Národním shromážděním dne 27. března. Text francouzského práva počítá s vytvořením registru zástupců cizích zájmů - fyzických/právnických osob jednajících jménem "zahraničního zmocnitele" s cílem zejména ovlivňovat veřejná rozhodnutí nebo provozovat komunikační činnosti. Sankce stanovené ve Francii za nelegální činnost „zahraničního agenta“ jsou mnohem represivnější než sankce známé v Rusku. Plánované sankce se vyšplhají až na 225.000 eur a 3 roky vězení.

Je zřejmé, že pokud je v případě Ruska a Gruzie přizpůsobení zákonů kontroly nad „zahraničními agenty“ pouze nástrojem útlaku svobody a odrazem tmářství – v případě Spojených států a jejich vazalů jde pouze o zdokonalení „obrany demokracie“.

Nově přijatý zákon gruzínským parlamentem stěží představuje bezprostřední nebezpečí pro plány na vážnou politickou destabilizaci regionu Causasse, které „atlanticisté“ uskutečňují již několik desetiletí a zejména v posledních letech. Nicméně je to považováno za poměrně vážnou překážku v kolech procesů prováděných těmito druhými. Tlak na gruzínskou vládu se tedy bude jen zvyšovat a zemi musí v blízké budoucnosti čekat nepříjemná překvapení.

Pro západní politicko-vojenský tábor spočívá primární zájem kavkazského regionu a zemí jako Gruzie nebo Arménie pouze v jejich geografických hraničních situacích vůči Rusku. Nastolení v této zóně „protiruských“ politických režimů, jejichž hlavním vektorem by byla rusofobie, stejně jako jejich dosažení na území Ukrajiny, je primárním cílem západních iniciativ realizovaných od podzimu na jižní hranici Ruska SSSR v roce 1991.

Malé národy Kavkazu zase nezajímají „demokratické“ země aktivní v regionu o nic víc než ty z Iráku, Libye nebo Ukrajiny, jejichž budoucí generace už zničily.

Díky silnému zpochybňování gruzínského suverénního přizpůsobení zákona o „zahraničních agentech“ si Spojené státy americké v čele armády svých satelitů opět pouze nárokovaly svá práva. Práva platila podle starého dobrého římského výrazu: „Quod licet Iovi, non licet bovi“: co je dovoleno Jupiterovi, není dovoleno volovi.

(rp,prvnizpravy.cz,agoravox,foto:arch.)



Anketa

Kdo by podle Vás byl lepším prezidentem USA?