Prezident republiky má v systému výjimečné postavení. Je symbolem jednoty státu, garantem ústavy, ale neměl by se stát mocným „výběrářem“ vlády. Jak ale pro iRozhlas upozornila ústavní právnička Marie Zámečníková, ústava stanoví, že „prezident jmenuje ministry na návrh předsedy vlády“, a proto „neměl do vlády široce zasahovat“. Tento výrok dnes rezonuje silně. V čase, kdy se ve Strakově akademii rýsuje nová vláda a prezident Petr Pavel vyžaduje programová východiska, priority i jména kandidátů ještě před jmenováním. Prezident sice požádal, aby ho s návrhem resortů, s možnými kandidaty a s prioritami vlády seznámil předem. Ve čtvrtek při jednání s Andrejem Babišem zdůraznil, že proces vzniku vlády „není možné uspěchat“.
V rozhovoru Zámečníková zdůrazňuje, že prezidentovo „pověření sestavit vládu“ není v Ústavě výslovně zakotveno. A pokud takové kroky podniká, jsou to praktiky politické, nikoli právní. Podle ní je únosné, že prezident vyjadřuje priority nebo hodnotové mantinely, ale neměl by je uplatňovat jako tvrdý nárok na změny v návrzích vlády.
V této chvíli je situace ještě dynamická. Předseda hnutí ANO Andrej Babiš stále vyjednává o koalici s SPD a Motoristy, ačkoliv sám prohlásil: „Nečekejte, že dneska oznámím vládu, jména a tak dále.“ Prezident ovšem požaduje, aby měl přehled o návrzích už dříve. Chce znát koaliční smlouvu, program a až poté mluvit s jednotlivými kandidáty.
Tato strategie ale může vyvolat rozpor. Premiér potřebuje volnost při sestavování týmu, aby mohl efektivně řídit vládu. Pokud prezident příliš tlačí, může to vyvolat vážné problémy v demokratickém systému. V minulosti Miloš Zeman několikrát odmítl jmenování některých kandidátů, což vedlo ke sporům o výklad ústavy. Článek také připomíná, že prezident by měl zasáhnout jen výjimečně, například pokud by navržený kandidát byl prokazatelně nekompetentní, bezpečnostně rizikový nebo by porušoval zákon.
V nadcházejících dnech bude napínavé sledovat, jak dalece Hrad zasáhne do konkrétních jmen. Pokud prezident zůstane ve své roli garanta, ne tvůrce, může česká demokracie zachovat zdravou rovnováhu moci. Pokud však začne více určovat personální podobu vlády, dostane se na tenký led, a hranice mezi ústavní legitimou a politickým tlakem se mohou snadno rozostřit.