„Jsem velmi rád, že se na Jablonecku uskuteční měření kvality ovzduší. Data, která tímto způsobem získáme, nám pomohou lépe pochopit aktuální situaci a ukážou nám, zda se pozitivně projevují opatření, jež jako Liberecký kraj dlouhodobě podporujeme. Jedním z těchto kroků je výměna starých kotlů, které patří mezi hlavní zdroje znečištění, za moderní a šetrnější technologie. I proto jsem rád, že pokračuje projekt kotlíkových dotací,“ konstatuje náměstek hejtmana Libereckého kraje pro životní prostředí a zemědělství Jiří Klápště.
Základem prováděné studie je 24 hodinové měření kvality ovzduší na 5 místech ve městě, která byla zvolena tak, že výsledky bude možné použít i pro ostatní podobná místa ve městě a bude tak možné zpracovat odhad stavu v širší části města.
Měření bude probíhat na následujících místech:
- ZŠ Pod Vodárnou – na okraji sídlištní zástavby a zástavby rodinných domů, v blízkosti průmyslové zóny (spalovna nebezpečných odpadů, automotive)
- MŠ Palackého – přístupová lokalita do rekreační oblasti přehrady Mšeno, vliv lokálních topenišť a dopravy
- Pasecké náměstí – ovzduší ovlivněno lokálními topeništi a tranzitní dopravou parkoviště Tržní ul. – centrum města v blízkosti autobusového nádraží, ovzduší je ovlivněno dopravou
- ZŠ Pasířská – lokalita s vilovou zástavbou a zástavbou rodinnými domy s lokálními topeništi
„Ovzduší je jedním z nejdůležitějších faktorů kvality života ve městě. Proto vítám možnost využít mobilní měření, která nám poskytnou aktuální a detailní údaje o stavu ovzduší v Jablonci nad Nisou. Tyto výsledky nám pomohou lépe pochopit, jaké vlivy se v našem prostředí projevují, a umožní nám cíleněji plánovat opatření ke zlepšení životního prostředí,“ říká Lenka Opočenská, jablonecká náměstkyně primátora pro životní prostředí a strategii
„Zároveň s měřením ovzduší provedeme za účelem zjištění zátěže z dopravy měření hluku. Cílem je objektivizovat stávající hlukovou situaci v území vzhledem k nárustu dopravy v posledních letech. Standardní součástí tohoto měření je i sčítání dopravy, které bude zpřesňujícím podkladem k vyhodnocení imisní situace tam, kde doprava přestavuje dominantní zdroj znečištění ovzduší,“ uzavírá Jana Loosová, ředitelka KHS LK.