Německo, dlouho považované za průmyslovou velmoc Evropy, se od roku 2020 ocitá v situaci, kterou si ještě před několika lety nedokázalo představit. Prudký nárůst dovozu z Číny, zejména v oblasti elektromobilů, baterií a strojních zařízení, způsobil zásadní obrat v obchodní bilanci a ohrožuje samotné jádro německé technologické převahy. Podle analýzy profesorky Dalii Marin z Technické univerzity v Mnichově, publikované na webu Naked Capitalism, se takzvaný „čínský šok“ dostavil se zpožděním, ale v mnohem nebezpečnější podobě než ta, kterou zažily Spojené státy po roce 2000.
„Čínský šok dorazil do Německa, a to přímo do jeho jádra: automobilového průmyslu a výroby strojů. Pokud Evropa nezasáhne, může být úder horší než americká zkušenost z 2000s,“ uvádí Marin.
Zatímco Německo bylo po desetiletí synonymem pro dokonalost spalovacích motorů, v éře elektromobility převzala iniciativu Čína. Díky obrovským státním dotacím, masivním výrobním kapacitám a schopnosti rychlého technologického učení získala náskok, který může být pro německý průmysl fatální. Ekonom Paul Krugman již v 80. letech teoreticky doložil, že cílené dotace mohou urychlit učící křivku odvětví a dát dotovaným výrobcům trvalou konkurenční výhodu. Empirické důkazy z Číny tento model potvrzují a Německo se nyní ocitá v pozici toho, kdo musí dohánět.
Evropská unie sice v roce 2024 zavedla cla až 45,3 procenta na čínské elektromobily a vysoká cla na stavební techniku či chemické produkty, ale dopad na celkovou bilanci byl omezený. Ukázalo se totiž, že samotná cla nestačí, pokud evropský průmysl není schopen rychle škálovat výrobu a konkurovat technologickou kvalitou. Zkušenosti evropských výrobců baterií, jako jsou Northvolt nebo ACC, společný podnik Mercedesu, Stellantisu a Total Energies, odhalily zásadní problém: v počátečních fázích výroby se potýkali se zmetkovitostí až 90 procent, což znemožnilo rychlé dosažení zisku. V době, kdy by se jejich výroba mohla stabilizovat, už hrozí, že trh ovládnou konkurenti.
Čínský šok tak pro Německo nepředstavuje jen problém obchodní bilance. Je to zkouška schopnosti Evropy udržet si technologickou suverenitu a schopnost konkurovat v odvětvích, která rozhodnou o průmyslové budoucnosti. Pokud nebude reakce rychlá, koordinovaná a strategicky promyšlená, může se během jedné dekády naplnit scénář, v němž Evropa ztratí nejen výrobní kapacity, ale i pozici globálního inovátora.