Inkluze pod palbou. Tři čtvrtiny Čechů vidí v systému problém

politika

Podle průzkumu CVVM odmítá 72 % veřejnosti začleňování mentálně postižených dětí do běžných škol. Kritici upozorňují, že inkluzivní vzdělávání v českém systému přináší více problémů než užitku a zhoršuje podmínky pro učitele i samotné žáky.

Inkluze pod palbou. Tři čtvrtiny Čechů vidí v systému problém
Ilustrační foto
3. října 2025 - 06:22

Podle nejnovějších výsledků průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) nesouhlasí se začleňováním mentálně postižených dětí do běžných tříd 72 % respondentů. Pro společné vzdělávání se vyslovilo pouze 23 % dotázaných, což jasně ukazuje, že většina veřejnosti považuje současnou podobu inkluze za problematickou. „Naše šetření ukázalo, že podpora inkluze u mentálně postižených žáků je výrazně nižší než u jiných skupin,“ uvádí výzkumníci CVVM, kteří průzkum provedli na vzorku 1640 obyvatel starších 15 let.

Zajímavé je, že zatímco většina společnosti nemá problém s tím, aby se v jedné třídě učily děti z chudších a bohatších rodin, u mentálně postižených panuje spíše odmítavý postoj. A to navzdory dlouhodobé politické snaze prosazovat tzv. inkluzivní vzdělávání, jehož cílem je, aby všechny děti bez ohledu na schopnosti či handicap chodily do jedné školy. Právě tento koncept však podle mnoha pedagogů i rodičů v praxi selhává.


Učitelé, kteří se s inkluzí setkávají denně, často upozorňují na nedostatečnou podporu. Přítomnost asistenta pedagoga, který má být zárukou lepšího zvládání potřeb dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, není zdaleka samozřejmostí. 

„Papír snese všechno, ale realita ve třídě je úplně jiná. Bez asistenta se to zvládat nedá,“ říká jedna z učitelek základní školy, která si nepřála být jmenována. Mnohé školy navíc upozorňují, že finanční prostředky, které mají na inkluzi k dispozici, jsou nedostatečné a administrativní zátěž spojená s projektem je značná.

Rodiče běžných žáků zase čím dál častěji vyjadřují obavy, že inkluze snižuje kvalitu výuky. Pokud je učitel nucen věnovat zvýšenou pozornost dítěti s mentálním postižením, zákonitě to ovlivňuje tempo a kvalitu vzdělávání ostatních. Tuto obavu potvrzují i výsledky průzkumu, podle nichž právě starší generace považuje společné vzdělávání postižených dětí a zdravých vrstevníků za nevhodné.


Celkově se tak zdá, že inkluze v českém školství nepřináší očekávané výsledky. Místo zlepšení podmínek pro děti se speciálními potřebami vzniká chaos, který dopadá jak na pedagogy, tak na celou školní komunitu. Odborníci proto stále častěji volají po tom, aby se systém znovu vyhodnotil a aby se přestalo bezhlavě experimentovat na dětech. V opačném případě hrozí, že se české školství bude propadat do ještě hlubší krize, než ve které se nachází dnes.

(Pilař, prvnizpravy.cz, repro: tv barrandov)


Anketa

Kdo Vás v televizních superdebatách na CNN Prima NEWS a TV Nova přesvědčil více?