Podle nejnovějších výsledků průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) nesouhlasí se začleňováním mentálně postižených dětí do běžných tříd 72 % respondentů. Pro společné vzdělávání se vyslovilo pouze 23 % dotázaných, což jasně ukazuje, že většina veřejnosti považuje současnou podobu inkluze za problematickou. „Naše šetření ukázalo, že podpora inkluze u mentálně postižených žáků je výrazně nižší než u jiných skupin,“ uvádí výzkumníci CVVM, kteří průzkum provedli na vzorku 1640 obyvatel starších 15 let.
Učitelé, kteří se s inkluzí setkávají denně, často upozorňují na nedostatečnou podporu. Přítomnost asistenta pedagoga, který má být zárukou lepšího zvládání potřeb dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, není zdaleka samozřejmostí.
„Papír snese všechno, ale realita ve třídě je úplně jiná. Bez asistenta se to zvládat nedá,“ říká jedna z učitelek základní školy, která si nepřála být jmenována. Mnohé školy navíc upozorňují, že finanční prostředky, které mají na inkluzi k dispozici, jsou nedostatečné a administrativní zátěž spojená s projektem je značná.
Celkově se tak zdá, že inkluze v českém školství nepřináší očekávané výsledky. Místo zlepšení podmínek pro děti se speciálními potřebami vzniká chaos, který dopadá jak na pedagogy, tak na celou školní komunitu. Odborníci proto stále častěji volají po tom, aby se systém znovu vyhodnotil a aby se přestalo bezhlavě experimentovat na dětech. V opačném případě hrozí, že se české školství bude propadat do ještě hlubší krize, než ve které se nachází dnes.