Na nedostatek peněz upozorňují i další. Například bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) uvedl, že i po všech přesunech a účetních manévrech zůstává v rozpočtu propastná díra. To vše v situaci, kdy se kabinet ještě nedávno chlubil rekordním tempem výstavby dálnic a silnic.
Teprve nyní, po konci vlády Petra Fialy, začíná být zřejmé, v jakém stavu se skutečně nachází veřejné finance České republiky. Nový kabinet tak čeká nelehký úkol: rozkrýt, kde peníze skutečně chybí, jaké projekty mají reálné krytí a kde se sliby změnily v účetní mlhu. Bude to test transparentnosti, ale i schopnosti pojmenovat odpovědnost za kroky, které vedly k dnešní situaci.
„Peníze došly.... myslím, že se tahle věta po převzetí různých ministerstev bude objevovat čím dál častěji. A sehnat si je má příští vláda sama.
To, jak katastrofálně se během posledních 4 let hospodařilo, začíná vylézat na povrch. Nejen, že se "sekera" rozpočtu rekordně zvýšila, nejen že se osekaly podpory pro lidi, nejen že se musely zvýšit Čechům daně aby bylo na Ukrajinu, ale ani s těmi investicemi, které to měly odůvodňovat to není tak slavné.
Pamatujete si, jak se Petr Fiala neustále zaklínal, jak se staví nové silnice a dálnice? No tak úplně teda ne. A jako každá správná vláda, vládla stylem po mě potopa, dál nás to nezajímá. Což je mimochodem podle mne základem toho marastu tady. Pokud tu nebude důsledně vyžadována politická a stranická odpovědnost, bude to pořád stejné. ideálně podle hesla: "Urvi si co můžeš, stejně se ti nic nestane".
Až po laskavém zveřejnění celorepublikového rozpočtu, který pro příští rok počítá se schodkem 286 miliard korun, bylo jasné, že dopravě chybí na pokračování výstavby zhruba 60 miliard korun. Dosypáním těchto peněz by totiž kabinet deficit výrazně navýšil nad úroveň dluhové brzdy, což by pro "pravicovou" vládu bylo poněkud chucpe. A tak se prostě chlubili něčím, co vůbec neměli financované. Zkrátka a dobře chybějí peníze na ty stavby, s nimiž by se mělo začít na sklonku letošního roku, ale hlavní díl financování se bude týkat až roku následujícího.
Podtrženo sečteno: „V oficiálních podkladech je tabulka a v té je jasně napsáno, že aby se prostavělo všechno, co je nutné, to znamená, aby se podepsaly smlouvy, chybí v tom rozpočtu 38 miliard korun,“ řekl MF DNES exministr dopravy a člen dozorčí rady fondu Karel Havlíček (ANO). A to jen díky tomu, že těch zbylých 22 miliard narychlo "vyčaroval" Stanjura z něčeho, co vůbec není jisté, od příštího roku platícího jednotného hlášení zaměstnavatele a deseti miliard z EU fondů. Ty fondy se samozřejmě musí spolufinancovat a na to právě už zase ty peníze v rozpočtu nejsou. Jsem ráda a doufám, že tento elektrikář zůstane politicky pohřben a podobná zvěrstva už nebude moct páchat.
Tak to je jen takový drobeček z toho, jak drsné probuzení nás čeká a jaký svinčík bude muset nový kabinet zametat. Doufám, že ne pod koberec,“ napsala na sociální síti facebook publicistka a glosátorka politického a společenského dění Jana Marková.