Sledovanost České televize a Českého rozhlasu rapidně klesá
V pořadu VOLBY 2025 na XTV na téma "Veřejnoprávní média, koncesionářské poplatky" diskutovali s moderátorem Lubošem Xaverem Veselým lídr Plzeňského kraje za hnutí STAČILO! Vítek Prokop a lídr kandidátky strany Motoristé sobě v Moravskoslezském kraji a předseda mládežnické organizace Motoristů "MotorGen" Matěj Gregor.
Podle dat exkluzivního průzkumu společnosti SANEP pro XTV, který proběhl ve dnech 1.– 9. května 2025 na reprezentativním vzorku 2 650 respondentů starších 18 let metodou CAWI, se Česká televize (ČT) a Český rozhlas (ČRo) potýkají s dramatickým nezájmem veřejnosti. Až 77,7 % dotázaných uvedlo, že nesleduje vysílání České televize, a 75,9 % respondentů neposlouchá Český rozhlas.
Tento alarmující výsledek poukazuje na odtržení veřejnoprávních médií od většinového publika. Zatímco menšina (22,3 % u ČT a 24,1 % u ČRo) zůstává u tradičních médií, zbytek populace se zjevně orientuje jinam, s to převážně k digitálním platformám, sociálním sítím, soukromým vysílatelům a dalším alternativním médiím.
Veřejnost se zároveň výrazně liší v názoru na samotný význam veřejnoprávních médií. Pouze čtvrtina obyvatel (25,8 %) považuje jejich roli za velmi důležitou, přičemž dalších 15,4 % ji vnímá jako spíše důležitou. Naopak více než 45 % respondentů (19,1 % + 26,6 %) považuje jejich roli za spíše nebo zcela nedůležitou. Zbývajících 13,1 % uvedlo, že neví.
Tato polarizace společnosti je důkazem eroze důvěry vůči institucím, které měly dlouhodobě sloužit jako pilíř nestranného a nezávislého zpravodajství. Mnozí kritici poukazují na rostoucí politizaci, stereotypní agendu a nedostatek plurality názorů ve veřejnoprávním vysílání.
Psali jsme:
Důvěra v ČT je nízká. Drtivá většina Čechů ji nesleduje, ukázal SANEP
Financování České televize? Nejčastěji zaznívá požadavek na její zrušení
Možná nejvíce znepokojivým zjištěním je názor veřejnosti na budoucnost České televize. Největší část dotázaných (39,4 %) si přeje její úplné zrušení. Dalších 28,3 % zastává názor, že by si ČT měla vydělat sama jako ostatní komerční stanice. Pouze 14,5 % podporuje financování ze státního rozpočtu a pouhých 7,2 % respondentů by zachovalo současný model koncesionářských poplatků.
Z toho vyplývá, že více než dvě třetiny veřejnosti odmítají povinné financování veřejnoprávních médií a žádají buď jejich komercionalizaci, nebo úplné zrušení. Tento výsledek lze interpretovat jako jasný signál nespokojenosti s tím, jakým způsobem veřejnoprávní média nakládají s veřejnými prostředky a jak (ne)plní své původní poslání.