Navijáky pro veřejnost 2025

regiony

Po loňských dvou víkendech, kdy jsme na letiště v Zábřehu u Dolního Benešova pozvali veřejnost a nabídli zájemcům možnost vyzkoušet si let větroněm, pokračujeme v této tradici i letos.

Navijáky pro veřejnost 2025
Z předešlých ročníků
20. května 2025 - 12:00

Tentokrát zveme všechny na letiště Slezského aeroklubu Zábřeh v Dolním Benešově v sobotu 24. května 2025, kdy zde opět připravujeme akci „Navijáky pro veřejnost“. 

„Všem, kteří by rádi poznali pocit pilota bezmotorového letadla – tedy kluzáku neboli větroně – opět nabídneme bližší seznámení s naší činností a seznamovací let na větroni L-13A Blaník. Po startu navijákem do výšky cca 250 metrů si každý vyzkouší roli pilota – se zkušeným instruktorem za zády si užije tichý let v okolí letiště, na který naváže přiblížení po okruhu a hladké přistání,“ přibližuje lety člen plachtařského odboru a letecký instruktor Jaroslav Fojtek s tím, že letět mohou už děti od 12 let.

A nejen to – aeroklub nabídne také možnost letu v některém ze svých motorových letadel, ať už půjde o klasickou Cessnu, nebo nové Alto, které je nejnovějším „kouskem“ v leteckém parku aeroklubu.

Začátek akce je plánovaný na 9 hodin. Aby však nemuseli lidé čekat na ploše letiště, až na ně dojde řada, pro zájemce o let větroněm se startem navijákem je připravena časová elektronická rezervace na stránkách: https://www.supersaas.cz/schedule/saz/navijaky.

Větroň L-13A Blaník je celokovový letoun československé výroby, který se stal legendou sportovního létání prakticky po celém světě. Právě v jeho kabině se naučily létat tisíce pilotních žáků na letištích snad všech kontinentů. Vedle své role školního letadla, které kromě tehdejšího Svazarmu a současných aeroklubů využívala dokonce i armáda, jej nasazují i akrobatické skupiny – například slovenská čtyřka Očovskí bačovia nebo profesionální piloti společnosti Red Bull z Rakouska. Dodnes desítky kusů i jednotlivé exempláře létají po celé Evropě, ale také v USA, Argentině, Austrálii či Africe. Slezský aeroklub provozuje dva kusy Blaníků – již zmiňovaný L-13A, což je model se zesíleným nosníkem křídla a možností základní akrobacie, a L-23, jeho inovovaný mladší typ s ocasními plochami ve tvaru písmene T.

Později byl navržen i akrobatický speciál vycházející z klasického Blaníka – L-213A, zkonstruovaný na počátku 90. let, který však doplatil na chaotické podmínky polistopadového hospodářství země. Přesto se Blaník stal základem pro několik dalších modifikací, včetně jeho motorizace – ale to je téma, které by si zasloužilo samostatný článek většího rozsahu.

Moravskoslezskénovinky.cz informoval Martin Kůs, Slezský aeroklub Zábřeh .

(rp,moravskoslezskenovinky.cz,foto:Slezský aeroklub Zábřeh)


Anketa

Souhlasíte s poslankyní Evou Decroix (ODS), že rychlé příměří na Ukrajině může být pro Česko nebezpečné?

Ano 8%
transparent.gif transparent.gif
Ne 84%
transparent.gif transparent.gif
Nevím 8%
transparent.gif transparent.gif