Britský stíhací letoun F-35B Lightning II z letadlové lodě HMS Prince of Wales musel v neděli 10. srpna 2025 nouzově přistát na letišti v Kagoshimě na jihozápadě Japonska. Podle japonského ministerstva obrany pilot během rutinního letu v rámci společného cvičení s Japonskem a Spojenými státy nahlásil řízení letového provozu podezření na technickou závadu. Přistání proběhlo v 11:30 místního času, bez viditelného poškození stroje a bez zranění. Dráha byla uzavřena zhruba 20 minut, což způsobilo krátké zpoždění šesti civilních letů. Letoun byl následně odtažen na pojízdnou dráhu a zabezpečen pro inspekci.
Incident se odehrál v době, kdy HMS Prince of Wales vede Carrier Strike Group 25 v rámci operace Highmast, ambiciózního nasazení v západním Pacifiku. Britská úderná skupina odplula z Portsmouthu v dubnu a od té doby navštívila přístavy ve Středomoří, na Blízkém východě, v jihovýchodní Asii i v Austrálii. Cvičení u japonských břehů má trvat do 12. srpna a jeho cílem je prohloubit interoperabilitu s aliančními partnery a demonstrovat schopnost Spojeného království provozovat moderní stíhací letouny v náročných podmínkách.
Podle zdrojů z Japonska i Velké Británie měl pilot při letu poblíž ostrova Kjúšú zaznamenat nestandardní údaje o hydraulickém systému, který u F-35B hraje důležitou roli nejen při běžném letu, ale zejména při krátkém vzletu a vertikálním přistání (STOVL). Z preventivních důvodů požádal o okamžité přistání na nejbližším vhodném letišti. Technici nyní provádějí podrobnou inspekci, která má určit, zda šlo o skutečnou závadu, nebo o chybné hlášení senzorů.
Čínský letecký analytik Wang Ya’nan upozornil, že varianta F-35B je konstrukčně nejnáročnější ze všech verzí Lightning II. Její schopnost krátkého vzletu a vertikálního přistání vyžaduje složitý mechanický systém, vyšší nároky na údržbu a citlivější provoz v horkém či vlhkém klimatu. Britské námořnictvo je navíc při opravách a dodávkách náhradních dílů mimo Evropu závislé na americké infrastruktuře, což může v případě závad znamenat dlouhé prodlevy.
Incident v Kagoshimě znovu oživil otázky, zda jsou moderní stealth platformy jako F-35B dostatečně spolehlivé pro dlouhé nasazení na otevřeném moři. Zastánci programu argumentují, že stroje nabízejí bezkonkurenční schopnosti v oblasti stealth, senzorů a síťového propojení se spojeneckými systémy, což je v moderním boji neocenitelné. Kritici ale varují, že vysoká složitost a cena mohou být zároveň slabinou. Každá porucha znamená nejen technický problém, ale i logistickou a operační výzvu, zejména v odlehlých regionech, kde je dostupnost náhradních dílů a odborného servisu omezená.
HMS Prince of Wales nadále pokračuje v cvičeních podle plánu, přičemž velení skupiny zdůrazňuje, že bezpečnost posádky a letounů má absolutní prioritu. Jak rychle se podaří problém vyřešit a zda incidenty z posledních měsíců ovlivní budoucí nasazení F-35B, bude sledováno nejen vojenskými analytiky, ale i politiky, kteří v operaci Highmast vidí demonstraci britské globální přítomnosti a prestiže.