Britský F-35B nouzově přistál v Japonsku. Druhý incident za 2 měsíce

zprávy

Britský stíhací letoun F-35B z HMS Prince of Wales nouzově přistál v Kagoshimě kvůli podezření na technickou závadu. Jde o druhý podobný případ během dvou měsíců.

Britský F-35B nouzově přistál v Japonsku. Druhý incident za 2 měsíce
Ilustrační foto
12. srpna 2025 - 06:22

Britský stíhací letoun F-35B Lightning II z letadlové lodě HMS Prince of Wales musel v neděli 10. srpna 2025 nouzově přistát na letišti v Kagoshimě na jihozápadě Japonska. Podle japonského ministerstva obrany pilot během rutinního letu v rámci společného cvičení s Japonskem a Spojenými státy nahlásil řízení letového provozu podezření na technickou závadu. Přistání proběhlo v 11:30 místního času, bez viditelného poškození stroje a bez zranění. Dráha byla uzavřena zhruba 20 minut, což způsobilo krátké zpoždění šesti civilních letů. Letoun byl následně odtažen na pojízdnou dráhu a zabezpečen pro inspekci.

Incident se odehrál v době, kdy HMS Prince of Wales vede Carrier Strike Group 25 v rámci operace Highmast, ambiciózního nasazení v západním Pacifiku. Britská úderná skupina odplula z Portsmouthu v dubnu a od té doby navštívila přístavy ve Středomoří, na Blízkém východě, v jihovýchodní Asii i v Austrálii. Cvičení u japonských břehů má trvat do 12. srpna a jeho cílem je prohloubit interoperabilitu s aliančními partnery a demonstrovat schopnost Spojeného království provozovat moderní stíhací letouny v náročných podmínkách.

Podle zdrojů z Japonska i Velké Británie měl pilot při letu poblíž ostrova Kjúšú zaznamenat nestandardní údaje o hydraulickém systému, který u F-35B hraje důležitou roli nejen při běžném letu, ale zejména při krátkém vzletu a vertikálním přistání (STOVL). Z preventivních důvodů požádal o okamžité přistání na nejbližším vhodném letišti. Technici nyní provádějí podrobnou inspekci, která má určit, zda šlo o skutečnou závadu, nebo o chybné hlášení senzorů.


Tento případ je druhým podobným incidentem během necelých dvou měsíců. 14. června 2025 musel jiný F-35B z téže lodě nouzově přistát na letišti v Thiruvananthapuram v indickém státě Kerala. Původně šlo o odklon kvůli špatnému počasí a nízkému palivu, ale následná kontrola odhalila hydraulickou poruchu a problémy s pomocnou energetickou jednotkou (APU). Letoun zůstal odstaven na zemi více než pět týdnů, než byl opraven a mohl pokračovat v plánované trase přes Singapur a Indonésii do Austrálie. Incident v Kerale vyvolal v britských médiích debatu o provozní připravenosti a logistických limitech námořnictva při dlouhodobých operacích mimo Evropu, informuje server The Khyber Mail

Čínský letecký analytik Wang Ya’nan upozornil, že varianta F-35B je konstrukčně nejnáročnější ze všech verzí Lightning II. Její schopnost krátkého vzletu a vertikálního přistání vyžaduje složitý mechanický systém, vyšší nároky na údržbu a citlivější provoz v horkém či vlhkém klimatu. Britské námořnictvo je navíc při opravách a dodávkách náhradních dílů mimo Evropu závislé na americké infrastruktuře, což může v případě závad znamenat dlouhé prodlevy.

Ministerstvo obrany Spojeného království v oficiálním prohlášení potvrdilo bezpečné přistání a zahájení vyšetřování. Neupřesnilo však, zda letoun zůstane v Japonsku po zbytek cvičení, nebo bude po opravě vrácen na palubu HMS Prince of Wales. Podle zdrojů blízkých Royal Navy se situace vyhodnocuje také s ohledem na to, aby nenarušila tempo operace Highmast a schopnost CSG 25 plnit plánované úkoly.


Incident v Kagoshimě znovu oživil otázky, zda jsou moderní stealth platformy jako F-35B dostatečně spolehlivé pro dlouhé nasazení na otevřeném moři. Zastánci programu argumentují, že stroje nabízejí bezkonkurenční schopnosti v oblasti stealth, senzorů a síťového propojení se spojeneckými systémy, což je v moderním boji neocenitelné. Kritici ale varují, že vysoká složitost a cena mohou být zároveň slabinou. Každá porucha znamená nejen technický problém, ale i logistickou a operační výzvu, zejména v odlehlých regionech, kde je dostupnost náhradních dílů a odborného servisu omezená.

HMS Prince of Wales nadále pokračuje v cvičeních podle plánu, přičemž velení skupiny zdůrazňuje, že bezpečnost posádky a letounů má absolutní prioritu. Jak rychle se podaří problém vyřešit a zda incidenty z posledních měsíců ovlivní budoucí nasazení F-35B, bude sledováno nejen vojenskými analytiky, ale i politiky, kteří v operaci Highmast vidí demonstraci britské globální přítomnosti a prestiže.

(Kovář, The KhyberMail.com/uk, foto: zai)


Anketa

Souhlasíte s tím, aby Česká republika i nadále pokračovala v tzv. "muniční iniciativě" pro Ukrajinu?

Ano 23%
transparent.gif transparent.gif
Ne 52%
transparent.gif transparent.gif
Nevím 25%
transparent.gif transparent.gif