Pro EU „digitální služby zahrnují širokou kategorii online služeb, od jednoduchých webových stránek po služby internetové infrastruktury a online platformy“. „Pravidla uvedená v zákoně o digitálních službách se týkají především zprostředkovatelů a online platforem. Například online tržiště, sociální sítě, platformy pro sdílení obsahu, obchody s aplikacemi a online platformy pro cestování a ubytování.“
Pro EU jsou DSA a DMA nezbytné, protože „digitální služby ovlivňují naše životy mnoha různými způsoby“: „Používáme je ke vzájemné komunikaci, nakupování, objednávání potravin, vyhledávání informací a dalším, sledování filmů.“ poslouchat hudbu a další." Evropská politická moc je znepokojena tím, že vidí „určité velké platformy kontrolující důležité ekosystémy digitální ekonomiky“ vzhledem k tomu, že se objevily jako strážci digitálních trhů s pravomocí jednat jako soukromí tvůrci rozhodnutí. Tady se bavíme například o síle Elona Muska s X, která zasahuje do politické orientace v evropských zemích, například v Německu podporou AfD.
Ve jménu bezpečnosti a demokracie. Dne 17. ledna vydala Evropská komise tiskovou zprávu, která uvádí „dodatečná vyšetřovací opatření k X v kontextu probíhajících postupů podle zákona o digitálních službách“. Henna Virkkunen, výkonná viceprezidentka pro technologickou suverenitu, bezpečnost a demokracii, v prohlášení EU uvedla: „Dnes podnikáme další kroky, abychom osvětlili soulad systémů doporučení. X s povinnostmi vyplývajícími z legislativy o digitálních službách. Jsme odhodláni zajistit, aby každá platforma působící v EU byla v souladu s naší legislativou, jejímž cílem je, aby online prostředí bylo spravedlivé, bezpečné a demokratické pro všechny evropské občany. Kromě toho Komise žádá společnost X, aby nejpozději do 15. února 2025 poskytla interní dokumentaci o svých systémech doporučení a o všech jejich nedávných úpravách."
EU posuzuje kvalitu informací ve prospěch uživatelů. Evropská komise je znepokojena tím, že občané sdílejí a dostávají různé informace na internetu, přičemž v tiskové zprávě o DSA a DMA odkazuje na „výměnu nezákonného obsahu online: „Dalším problémem je obchod a výměna nezákonného zboží a služeb. a obsah online. A online služby jsou zneužívány manipulativními algoritmickými systémy k zesílení šíření dezinformací a k dalším škodlivým účelům.“ Pro EU je další informací, kterou sama neschvaluje, manipulace, dezinformace, protože Evropská unie přijala moderní právní rámec, který zaručuje bezpečnost online uživatelů, zavádí správu zaměřenou na ochranu základních práv a zachování spravedlivého prostředí otevřené online platformy.
Ilegální nenávistné projevy jsou zakázány, ale co legální nenávistné projevy? „Komise vítá začlenění revidovaného kodexu chování pro boj proti nezákonným nenávistným projevům online do zákona o digitálních službách,“ uvádí stejnojmenná webová stránka Komise v tiskové zprávě ze dne 20. ledna. Proč Evropská komise zmiňuje nezákonné nenávistné projevy místo toho, aby se zaměřila na nenávistné projevy jako celek? Rozlišuje mezi nelegálními nenávistnými projevy a tudíž legálními nenávistnými projevy, které by proto nebyly zakázány?
Tisková zpráva cituje Hennu Virkkunen, která znovu poukázala na zákaz nezákonné nenávisti: „V Evropě není místo pro nezákonnou nenávist, ať už offline nebo online. Vítám závazek zúčastněných stran k posílení kodexu chování podle zákona o digitálních službách. Spolupráce mezi všemi zúčastněnými stranami je cestou k zajištění bezpečného digitálního prostoru pro všechny.“
Kodex chování+, který staví na původním Kodexu chování pro boj proti nezákonným nenávistným projevům online z roku 2016, „podepsaly Dailymotion, Facebook, Instagram, Jeuxvideo.com, LinkedIn, spotřebitelské služby hostované společnostmi Microsoft, Snapchat, Rakuten Viber, TikTok, Twitch, X a YouTube.“ „Kodex chování+ posílí způsob, jakým online platformy nakládají s obsahem, který národní zákony a zákony EU definují jako nezákonné nenávistné projevy. Integrovaný kodex chování usnadní dodržování a účinné prosazování zákona o digitálních službách s ohledem na rizika šíření nelegálního obsahu v jejich službách,“ uvádí se na webu Evropské komise.
EU stále více zasahuje do svobod občanů prostřednictvím zákonů. Ale kromě zákonů, které mají regulovat každodenní život lidí, je tu nyní tento útok na alternativní informace, který se šíří různými platformami na internetu. Tím, že se zaměří na velkou společnost X, která se může bránit, jsou terčem především malé informační weby, jako jsou blogy občanů vyjadřujících se na síti.
Jak se tato situace vyvine, se teprve uvidí. Tyto nové zákony také ukazují, že EU stále více ovlivňuje detaily občanských svobod. Otázka těchto dvou zákonů by se měla normálně řešit na národní úrovni, protože státy mají své vlastní zákony týkající se digitalizace. Tyto zákony znovu ukazují vývoj byrokracie Evropské unie.