Těsně po rezignaci plk. Foltýna se do veřejné debaty opět dostala zásadní otázka: kdo vlastně platil a komu podléhal vládní koordinátor strategické komunikace plukovník Otakar Foltýn. Dva oficiální dopisy dosluhujícího premiéra Petra Fialy (z 5. září a 9. října 2024) adresované senátorce Janě Zwyrtek Hamplové tuto nejasnost sice osvětlily, avšak zároveň otevřely nové pochybnosti o transparentnosti fungování vládního aparátu.
Premiér Fiala v dopise z 9. října 2024 výslovně uvedl, že „Plk. Foltýn nepobírá od Úřadu vlády za funkci koordinátora strategické komunikace žádnou odměnu ani náhrady. Je ve služebním poměru k Ozbrojeným silám ČR.“
Zároveň doplnil, že Foltýn byl „dočasně přeložen do jiného místa výkonu služby, kterým je aktuálně Úřad vlády ČR,“ a že tento krok proběhl v souladu se zákony o ozbrojených silách a vojácích z povolání.
„V žádném pracovněprávním vztahu“
Už v prvním dopise z 5. září 2024 premiér sdělil, že „plukovník Foltýn není v žádném pracovněprávním vztahu k Úřadu vlády ČR,“ a že jeho působnost je určena usnesením vlády č. 356 z 29. května 2024, které zřídilo funkci vládního koordinátora strategické komunikace.
Podle tohoto usnesení tedy vláda vytvořila funkci, ale její výkon svěřila osobě, která nebyla vůči vládě v pracovním vztahu. Prakticky to znamená, že Foltýn působil na Úřadu vlády jako „přidělený voják“, jehož plat byl hrazen z rozpočtu Ministerstva obrany.
Senátorka Jana Zwyrtek Hamplová, která se premiéra na detaily Foltýnova postavení opakovaně dotazovala, situaci okomentovala s právní skepsí. Podle ní šlo o „maskování jmenováním bez obsahu“ a o nestandardní převedení vojenské osoby na vládní pozici, která se zabývá strategickou komunikací, tedy tématem úzce souvisejícím s mediálním obrazem vlády.
Etický i systémový problém
Fialovy dopisy potvrdily, že plukovník Foltýn byl do své role dosazen vládou na základě interního usnesení, nikoli veřejného výběrového řízení či standardního pracovního procesu. Celý mechanismus tak působí dojmem, že vláda získala zkušeného vojenského odborníka na komunikaci, aniž by za něj nesla finanční zodpovědnost.
V demokratickém systému, kde má být civilní kontrola nad ozbrojenými složkami absolutní, může být takové propojení armády a vládní komunikace vnímáno jako rizikové. Otázkou zůstává, zda strategická komunikace, která má podle vlády bojovat proti dezinformacím, nebyla ve skutečnosti využívána i jako nástroj vládní propagace.
„BUDE VÁS ZAJÍMAT... Pana Foltýna platily vládě Petra Fialy ozbrojené složky. Nevěříte?
Již před více jak rokem jsem požádala premiéra Fialu o informace mimo jiné k pracovněprávnímu vztahu pana Foltýna k Úřadu vlády. To po jeho urážkách nepohodlných. V první odpovědi se premiér odpovědi evidentně vyhnul obecnými formulacemi. Po doplňující otázce (není to s námi advokáty jednoduché), musel rezignovat a odpověděl. Pan Foltýn nebyl v žádném pracovněprávním ani obdobném vztahu k vládě. Maskovalo se to "jmenováním" bez obsahu. Na místo Úřadu vlády byl "převelen" a platila ho armáda.
Možná nastal čas, aby se na to nový ministr obrany podíval - co vše může armáda platit, a zda může voják vykonávat podobnou práci pro vládu na základě "rozkazu" a to v sídle vlády. Podklady jsou. Tady si je můžete přečíst. Dám je nové vládě k dispozici. Mne osobně by zajímalo, kolik odměny ozbrojené síly vládě ze svého rozpočtu za pana Foltýna zaplatily, a kdo byl vlastně v uměle vytvořené roli koordinátora jeho nadřízený.
My právníci znalí veřejného práva nad podobnými věcmi jen nevěřícně kroutíme hlavou… Já doplňuji - že by si starosta převelel někoho z městské policie na podobného koordinátora de facto proti opozici v zastupitelstvu? A platil ji z jejího rozpočtu? Tak končí. Ale to si nikdo normální v samosprávě nedovolí,“ napsala na síti facebook senátorka Jana Zwyrtek Hamplová, která zároveň zveřejnila znění dopisu a odpovědi od dosluhujícího premiéra Petra Fialy.