Neziskovky ve školách: Kde končí osvěta a začíná ideologie?

politika

Roste často škodlivý vliv neziskových organizací na české školství. Kritici varují, že pod záminkou osvěty se do výuky dostává ideologie a „hodnotové“ postoje, které mají formovat názory dětí i učitelů. Publicistka Jana Marková k tomu řekla své. 

Neziskovky ve školách: Kde končí osvěta a začíná ideologie?
Jana Marková
22. října 2025 - 06:55

V českém školství se v posledních letech stále častěji objevují neziskové organizace, které se snaží ovlivnit nejen žáky, ale i učitele a školní inspektory. Pod hlavičkou různých vzdělávacích programů a školení přinášejí do škol témata, jež bývají společensky kontroverzní a často přesahují rámec běžné výuky. Kritici upozorňují, že se tímto způsobem do vzdělávacího systému nenápadně dostává ideologie, kterou stát ani rodiče výslovně nepožadovali.

Zatímco učitelé ve školách denně zápasí s nedostatkem kázně, přetížením a problémy v inkluzi, stále více pozornosti a financí se soustředí na projekty, jejichž přínos pro kvalitu výuky zůstává sporný. Školení vedená aktivistickými skupinami často slibují rozvoj empatie a tolerance, ale v praxi mohou sklouznout k jednostrannému výkladu složitých společenských témat. Otázkou zůstává, kdo rozhoduje o tom, co je „vhodné“ a co už představuje ideologické působení.


Téma školení pořádaných neziskovými organizacemi pro Českou školní inspekci v červnu 2025 znovu otevřelo diskusi o hranicích vlivu těchto subjektů. Kritici varují před prolínáním aktivismu s veřejnou správou a volají po větší transparentnosti i odpovědnosti. Tuto problematiku okomentovala publicistka Jana Marková.

„Tak nám tu LGBT lobby školí školní inspektory, pane Karfík. Ono školení (které se "profláklo") proběhlo v červnu, kolik je těch, co se "neproflákly", těžko říct. Osobně si myslím, že ve školách máme milion jiných problémů, kterými by se inspektoři měli zabývat než tím, jestli to + znamená už hermafrodita nebo je to ještě od žížaly trochu vzdálené. 



V mnoha školách panuje totální chaos, nekázeň, učitelé si nejsou schopni udržet klid na výuku, půlku třídy tvoří děti nepřizpůsobivé, migrantů nebo s různými diagnostikovanými poruchami a nás trápí LGBT identita? 

A v čem konkrétně, nezisková organizace Prague Pride, která pořádá průvody LGBT a lobuje za šíření LGBT otázek v parlamentu, vládě a médiích inspektory školila? Světe div se, nemáme to vědět. Spolek na dotazy nereaguje a MŠMT sdělilo, že: "Na obsahu vzdělávací aktivity nebylo podle tiskové mluvčí identifikováno nic, co by bylo možné posoudit jako nevhodné“. No tak to jsme klidní. Co je a co není nevhodné posuzoval kdo?

Školení podle tiskové mluvčí "nebylo ideologické povahy a jeho obsahem nebylo nic, co by bylo možné považovat za nevhodné či ovlivňující nestrannost České školní inspekce". Ohledně dotazů k obsahu materiálů a způsobu jejich prezentace doporučila se obrátit „přímo na autory těchto materiálů nebo osoby, které je prezentují“. Ano těch, kteří na ty dotazy nereagují. 


Kolik ještě aktivistických neziskovek si budeme pouštět do škol místo toho, abychom si tam zvali skutečné odborníky jako učitele aby žáky vzdělávali, místo toho aby je indoktrinovali nějací pošuci. Jen doufám, že nenutili inspektory štěkat, chodit na koženém obojku, případně se oblékat do různých slušivých oblečků. 

Na základě negativních reakcí alespoň ministerstvo přislíbilo, že žádná další podobná akce se pod vedením tohoto spolku konat nebude. Ale já se ptám a pod vedením jiného ano?“ napsala na síti facebook publicistka a glosátorka politického a společenského dění Jana Marková. 

(dan, prvnizpravy.cz, repro: 3kolora)


Anketa

Souhlasíte s tím, aby Česká republika i nadále pokračovala v tzv. "muniční iniciativě" pro Ukrajinu?

Ano 35%
transparent.gif transparent.gif
Ne 44%
transparent.gif transparent.gif
Nevím 21%
transparent.gif transparent.gif