Zdeněk Zbořil: Už jen nějací Vietnamci nás mohou zachránit!

politika

Tuto větu z testamentu německého filosofa Martina Heideggera bychom mohli použít jako inspiraci k úvaze o tom, zda tato prorocká slova se netýkají také pozdních dnů kdysi Československé nyní už jen České republiky sevřené v smrtícím objetí států sdružených v Evropské unii.

Zdeněk Zbořil: Už jen nějací Vietnamci nás mohou zachránit!
Zdeněk Zbořil v rozhovoru pro Prvnizpravy.cz
3. září 2025 - 02:20

Heidegger  sice trochu koketoval s německým nacismem, ale měl své obdivovatele v ještě socialistickém Československu a mezi rozpouštějícími a vypouštějícími agenty tohoto prý slovy sovětského MZV Vjačeslava Molotova, mrzského zplozence versailleského systému.

Obdiv Václava Havla a Jana Patočky k Heideggerovi nemusíme nijak zvlášť komentovat, i když alespoň u jedné z těchto citovaných perzon, můžeme vážně pochybovat, že v Česku tak populární filosofie prezentovaná v jeho Bytí a Čas, na rozdíl od textů Karla Kosíka, zda mu šlo o filosofický odkaz nebo jen o ornamentální citaci ve svých kompilacích.

Prvoplánové zneužití této heideggerovské citace zde používáme jako provokaci, která má s původní myšlenkou německého filosofa společnou jen skepsi, která se objevuje v přemýšlení, neříkejme filosofování, těch, kteří prožívají současný kostižerný stav evropské civilizace.

Vietnamský příklad si vybíráme proto, že 2. září 1945 je státním svátkem Vietnamské socialistické republiky, původně vyhlášené jako Demokratická republika Vietnam. Činíme tak nejen proto, že máme úctu k velkých dějinám této země, obdiv k jejímu tisíciletému usilování o nezávislost, ale i osobní zkušenost s lidmi, kteří se o dnešní rychle rostoucí velikost této země zasloužili.

Nemusíme se vracet do tisícileté minulosti tohoto regionu, ale stačí, když si připomeneme, že po útoku Japonců na Francouzskou Indočínu a v době okupace této země japonskou armádou a vichystickými Francouzi, k nezávislosti Vietnamu přispěl také japonský program Velké sféry společné asijské prosperity. Mimo jiné i proto, že podporoval nacionalistické tendence v přesvědčení, že to pomůže vzniku proti-evropských politických hnutí. To se podařilo jen částečně, ale pravda je, že nejen na území dnešního Vietnamu, ale i v sousedním Laosu a Kambodži, a za přispění anglo-amerického ovlivňování situace v celé jihovýchodní Asii, nesmělá národní hnutí skutečně začala vznikat.  Ve Vietnamu to mělo díky Ho-či-minově cestě od versailleských ujednání k socialistické světové revoluci, podle našeho názoru, význam nejdůležitější.
To, co po tom následovalo je popisováno velmi dramaticky, protože se vše stalo součástí „studené války“, studenými i přehřátými epizodami třicetileté války všech proti všem,  v prostoru, který se po francouzské epizodě změnil ve válku americkou. Nebo přesněji ve válku americko-vietnamskou, za účasti Sovětského svazu a s rostoucí pomocí síly partyzánských válek programově řízených Mao Ce-tungovou „teorií partyzánské války“. Teorii později citovanou i na evropských a amerických bojištích studentů a mládeže a také bohů establishmentu vlád a občanů, kteří, kupodivu, v tomto nerovném boji zvítězili jen omezeně.

Po americkém odchodu z Vietnamu a symbolickém dobytí starobylé citadely v Hue (1976) tyto Spojenými státy řízené vojenské operace, za přítomnosti koalice ochotných spojenců z několika asijských a evropských zemí,  neúspěšně skončily, se začaly se hledat způsoby, jak změnit politické režimy v oblasti. A také, jak se pokusit obnovit základní národohospodářské funkce Vietnamské republiky, prohlášené v roce 1976 za socialistickou. Neboli, jak probudit hrůzostrašně devastovanou zem nejen na severu, ale i na jihu k novému životu. 


Málokdo tehdy věřil, že se to může podařit a kdo viděl Vietnam na konci osmdesátých let minulého století vyprávěl děsivé historky o tom, co se v této zemi událo. Vietnam měl ale jednu výhodu, oproti mnoha zemím světa, které se stále ještě dnes domnívají, že mohou exportovat do vzdálených zemí svoje hodnoty a představy o státním, politickém a ekonomickém uspořádání. Vietnamcům nechyběla hrdost, a když dokumentarista Karel Bednář dělal interview s „vítězem americké války“ ve Vietnamu generálem Võ Nguyên Giápem, a ten se ptal proč právě s ním, dal mu trochu ironií obohacenou odpověď, že je jedním z největších vojevůdců 20. století. Generál Giap se stejnou lehkostí odpověděl, že se mýlíme, protože on není jeden z, ale on je největší generál této doby. Protože porazil Japonce, Francouze, Američany a jejich spojence a konečně i Číňany… a kde jsou ještě další, kteří zůstali neporaženi? 

To bylo v době, kdy byli v tehdejším socialistickém Československu Vietnamci uráženi kdekým jako rákosníci, ale kteří sem přijeli pracovat ve prospěch své země. Jistě mnozí i ve prospěch svůj, ale zejména bylo pro ně typické, že využívali své pracovitosti, skromnosti, učenlivosti a úcty k rodinné pospolitosti. Chceme-li, i vážnosti kategorického imperativu mravního. Činili tak s větší odpovědností, než pokleslé evropské pospolitosti, jejichž předkové tyto hodnoty kdysi považovali za posvátné, ale současní sebestřední fanatici a popírači asijských hodnot, je dávno pozapomínali. 

Ještě v devadesátých letech minulého století byla cesta z jihu na sever Vietnamu, nebo ze severu na jih, dobrodružstvím na neexistujících silnicích, mostech a až na několik oblastí těžících z dočasného pobytu americké armády, postrádající infrastruktury v nejširším smyslu tohoto slova. Jen o deset let později české babety už nahradily japonská motokola dovážená z Thajska. A o dalších deset let později začal automobilový boom, se kterým země začíná mít problémy i v současnosti.


Na místě vraždění žen a dětí zdrogovanou americkou infanterii v provincii Son-My a v okolí vesnice My-lai, stále ještě ležel stín této minulosti, ale už bylo možné vidět modlitební a k rozjímání způsobile stavby a prostory, navštěvované všemi generacemi, sociálními skupinami a etniky vytvářejícími úctyhodnou pospolitost. Nebyl to, samozřejmě, jen ráj na zemi, a sociální problémy doprovázely tzv. novou nebo třetí industrializaci, ale také byla na každém kroku zřejmá snaha usuzovat na prosperitu a blaho obce, v starém Řecku by řekli polis, z hlediska celku.

V posledních několika letech se Vietnam mění v typickou asijskou novou ekonomiku a společnost, která se nevzdává svých tradic. To je nám ještě pochopitelné. Ale žasnout musíme nad tempem, rychlostí těchto změn, které se nám ztrácejí za horizonty naší euro-americké pýchy. Snad bychom se mohli z vietnamské příkladu o něčem ve své snaze o všenápravu dovědět. A abych nebyl tragikomickým prorokem, dovolím si také říct, že se mi zdá, jako kdyby už bylo pozdě. 

(rp,prvnizpravy.cz,foto:arch.)



43-8974200277/0100

Pro platby ze zahraničí: IBANCZ5601000000438974200277
BIC / SWIFT kódKOMBCZPPXXX











Anketa

Kdo podle Vás může za nárůst extrémismu, šíření strachu a nenávisti ve společnosti?