Vážení, obracíme se na Vás ve věci připravované přeložky silnice I/35 mezi Jičínem a Turnovem. Víme, že přípravy stavby jsou již v poměrně pokročilé fázi, přesto bychom chtěli podpořit snahy místních organizací ČSOP a dalších lidí z regionu o přehodnocení tohoto projektu. Důvody k přehodnocení považujeme za velmi relevantní.
Plánovaná komunikace je sice prezentována jako pouhá přeložka silnice I. třídy, jde však o komunikaci „dálničního typu“ (tři až čtyři pruhy, mimoúrovňové křižovatky, rozsáhlé terénní zářezy či estakády, při předpokládané rychlosti 110 km/hod pravděpodobně i oplocení komunikace…). Stavba by tak znamenala ohromný zásah do dosud zcela minimálně narušené krajiny v samém srdci Českého ráje. V diskusích se často objevuje námitka, že stavba se Českého ráje jen okrajově dotýká. Zde jde ovšem o záměnu chráněné krajinné oblasti Český ráj s Českým rájem coby přirozeným regionem. Plocha CHKO je sice rozdělena na tři nespojité částí, což ovšem rozhodně neznamená, že území mezi nimi by nebylo Českým rájem. Naopak. Prostor, kterým by měla nová komunikace vést, je optickým propojením tří ikonických oblastí Českého ráje – Hruboskalska, Trosek a Kozákova. Objevuje se na nespočtu fotografií Českého ráje, je tím, co návštěvníci obdivují z proslavených vyhlídek. Byť sám o sobě není tak atraktivní, jako skalní města či vulkanické vrchy, je v obecném vnímání nedílnou součástí této bez nadsázky „národní“ krajiny a jeho narušení by znamenalo narušení „malebnosti“ Českého ráje jako celku.
Jsou zde i další rizika, která rozhodně nelze brát na lehkou váhu. K nim patří například negativní ovlivnění vodního režimu údolí Libuňky, v němž se nachází řada velmi cenných mokřadů s (mimo jiné) mimořádným bohatstvím ornitofauny, či narušení důležitého migračního koridoru velkých savců.
Přitom současné dopravní zatížení na silnici I/35 není nijak extrémní – s výjimkou nejbližšího okolí velkých měst se zde netvoří kolony ani nevznikají jiné dopravní komplikace. Případná stavba tedy neřeší nějaký aktuální místní problém, spíše má potenciál ho vytvořit, neboť logicky přivede do oblasti mnohem více aut včetně tranzitní dopravy. Český ráj by však měl primárně sloužit rekreaci a pozorování (poznávání) přírody, ne tranzitní dopravě. Aktuální dopravní koncepce státu zároveň počítají s vybudováním dálniční propojky z Jičína na D10 v oblasti Mladé Boleslavi, která by měla být pro zajištění tranzitu tímto směrem dostatečná. Skutečně je nutné sevřít západní část Českého ráje „dálnicemi“ úplně ze všech stran? Kvůli zkratce v řádu nižších desítek kilometrů zničit obdivovanou krajinu a ohrozit zdejší přírodu?
Z výše uvedeného vyplývá, že u plánované přeložky silnice I/35 mezi Jičínem a Turnovem by výrazně převažovaly negativní vlivy nad pozitivy a že prostředky vynaložené do přípravy a případné stavby této komunikace tak není možné považovat za vynaložené účelně.
Český svaz ochránců přírody proto prosí veškeré zainteresované subjekty, Vládou a ministerstvy počínaje, přes příslušné Krajské úřady až po Ředitelství silnic a dálnic, o maximální pomoc a vstřícnost při hledání dopravního řešení, které nebude znamenat nevratné poškození Českého ráje.
Tento otevřený dopis byl adresovaný těmto institucím: Vláda ČR, Ministerstvo dopravy, Krajský úřad Libereckého kraje, Krajský úřad Královéhradeckého kraje, Ředitelství silnic a dálnic.