Krajští radní odsouhlasili vypsání veřejné zakázky na letní a zimní údržbu v oblasti Mnichovo Hradiště. „Minulý měsíc jsme společně s kolegy z KSÚS představili návrh nové soutěže, včetně studií od renomované právní kanceláře, která obdobné soutěže připravovala pro Ředitelství silnic a dálnic. Kolegyně a kolegové z rady tak měli čas na prostudování všech dokumentů. Dokumenty jsme předložili i předsedovi Dozorčí rady KSÚS,“ konstatuje Josef Pátek, radní pro silniční dopravu a pokračuje: „Na radě jsme, mimo jiné, schválili text zadávací dokumentace a dali souhlas řediteli KSÚS k vyhlášení nadlimitní veřejné zakázky na služby v otevřeném řízení.“
KSÚS už musela jednou zakázku zrušit, neboť nabídka konsorcia osmi firem převyšovala předpokládanou hodnotu o cca o 1,1 miliardy s daní. Zároveň s tím se musela vrátit k plnění smluv uzavřených před zhruba dvaceti lety. Hodnota aktuální zakázky je zhruba 3,035 miliardy korun s daní, přičemž jde o částku, kterou kraj postupně zaplatí z vlastních prostředků v osmiletém období trvání smlouvy.
Nová soutěž, řada novinek
Cílem celé akce je modernizace systému údržby silnic tak, aby odpovídal aktuálním potřebám a požadavkům na efektivní vynakládání veřejných finančních prostředků. Soutěž by měla zajistit i lepší služby, přehlednější kontrolu plnění, větší bezpečnost a práci s nejmodernějšími technologiemi.
KSÚS po dohodě s krajem pak v rámci nové soutěže připravila celou řadu novinek. „Například opustíme systém stupňů zimní údržby. Systém bude fungovat tak, že pohotovost zaměstnanců dodavatele bude placena po celou zimu paušální sazbou. Výkonnostně se zima bude stále hradit podle skutečných ujetých kilometrů a skutečné spotřeby posypového materiálu. Dále budeme požadovat využití zcela nových technologií, a to nejen na začátku, ale i v průběhu plnění. Dále jsme ještě více propracovali a nastavili sankční mechanismy. Nabídli jsme i naše areály k pronájmu za tržní nájemné, které máme vypočítané posudky,“ jmenuje Josef Pátek.
Výpovědi smluv v dalším roce
Pokud bude tendr úspěšný, dostanou v současné době pracující firmy výpovědi smluv v prvním čtvrtletí příštího roku. Poté poběží roční výpovědní lhůta a nově vysoutěžené firmy (či jejich konsorcia) by měly do terénu vyjet 1. dubna 2027, tedy v den zahájení letní údržby. „V tomto volebním období hodláme vysoutěžit i zbylé tři oblasti tak, aby v roce 2030 v celém kraji fungovaly společnosti vzešlé z nových tendrů,“ doplňuje Josef Pátek.
V případě, že by nebyla tato soutěž úspěšná, hodlá kraj, vedle KSÚS, založit zcela novou akciovou společnost, která by měla na starosti právě údržbu jako takovou. „Současná správa by měla na starosti jen přípravu staveb a údržby, nová firma by vše provedla,“ upřesňuje radní Josef Pátek.
V oblasti Mnichovo Hradiště jsou zařazena cestmistrovství Benátky nad Jizerou, Bezděčín, Bělá pod Bezdězem, Mnichovo Hradiště, Mochov, Mělník, Dřínov, Mšeno a Dolínek.
Informoval Krajský úřad Středočeského kraje.