„Financování padesát na padesát kraj předpokládal od začátku. Tehdy rozpočtovaná cena činila zhruba 192 milionů korun a vycházela z dokumentace ke stavebnímu povolení z roku 2022. To je de facto kvalifikovaný odhad, který nevychází z položkového rozpočtu. Tomu odpovídal původně sjednaný příspěvek státu v řádu 96 milionů korun. Ceny materiálu i práce se však od té doby v případě mostních staveb zvýšily. Díky úspěšným jednáním s ministrem dopravy Martinem Kupkou a Státním fondem dopravní infrastruktury v posledních týdnech nyní můžeme počítat s navýšením podílu státu o dalších více než 21 milionů korun, tedy s dorovnáním příspěvku do poloviny reálně vysoutěžené částky, která činí více než 236 milionů korun,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr.
V současnosti probíhá demolice původní mostní konstrukce, která je první etapou celého projektu. Stavební firma začala ze strany mostu od Řečan nad Labem. V červnu letošního roku bude v Polsku zahájena výroba nové ocelové konstrukce. Ta bude následně po jednotlivých dílech přepravena na místo stavby, kde proběhne její montáž a svařování. „Starý most právě rozebíráme. Aktuálně jsou realizované nájezdové klíny podél obou opěr a probíhá demolice prvního pole nosné konstrukce směrem od Řečan nad Labem,“ vysvětlil stavbyvedoucí Petr Jelínek ze společnosti Chládek a Tintěra Pardubice.
Dopravní omezení v místě jsou minimální, protože doprava je po celou dobu rekonstrukce převedena na provizorní most, který byl zprovozněn už v roce 2023. „Pro řidiče a pěší se zatím nic nemění, nadále mohou využívat provizorní přemostění. Vzhledem k pohybu stavebních strojů a pracovníků ale prosíme veřejnost o zvýšenou opatrnost,“ doplnil ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.
Nový most v Řečanech nad Labem byl navržen s ohledem na bezpečnost, plynulost dopravy a splavnost Labe. „Zároveň však citlivě zapadá do okolní krajiny. Jeho architektonické řešení respektuje historický a přírodní kontext území v blízkosti Kladrubského hřebčína, které je zapsané na seznamu UNESCO. Stavba přinese zásadní zlepšení dopravního spojení pro zdejší obyvatele i návštěvníky,“ dodal Valtr.
O mostu
Původní most sloužil pro překonání řeky Labe od roku 1926. Mostní prohlídky ale odhalily zjevné trhliny, praskliny a další poškození jak na nosné konstrukci, tak na spodní stavbě, a provoz na mostě tak musel být uzavřen. Pardubický kraj proto pořídil nové mostní provizorium, které nechal v roce 2023 osadit vedle stávajícího mostu jako přípravu pro modernizaci stávajícího mostu a zároveň pro zachování dopravní obslužnosti regionu z důvodu havarijního stavu mostu. Jeho součástí je i lávka pro pěší. Provizorium měří přibližně sto metrů a tvoří ho třímetrové moduly. Díky tomu ho potom Pardubický kraj bude moci použít na jiných místech dle aktuální potřeby. Více informací a přesný harmonogram stavby najdete na webu www.mostrecany.cz.
Pardubickénovinky.cz informoval Mgr. Dominik Barták, tiskový mluvčí Pardubického kraje.