Namísto vystavení opravené faktury a rychlého dokončení prací však začal hradecký prodejce Toyoty hrozit neziskové organizaci žalobou. „Za osmnáct let existence naší neziskové organizace se nám nestalo, že by kterýkoli dodavatel odmítl na fakturu uvést, za co od nás požaduje zaplatit. Jako nezisková organizace přitom získáváme finanční podporu od sponzorů a dárců a musíme být proto schopní prokázat, za co jsme přesně zaplatili. Odeslat někomu statisícovou částku bez přesného rozpisu dokládajícího, za co přesně platíme, je pro nás proto nepřípustné,“ vysvětlil Dalibor Dostál.
Zvyšování tlaku na platbu spojený s hrozbou žaloby a odmítání doplnění faktury o přesný rozpis dodaných položek vzbudil u neziskové organizace podezření, že u nedokončené přestavby vozu není něco v pořádku. „Protože prodejce vozů Toyota opakovaně odmítl přehledně uvést seznam namontovaných dílů na faktuře, porovnali jsme vyobrazení dílů z původní kalkulace s jejich zobrazením na internetových stránkách dodavatelů příslušenství. Zjistili jsme přitom, že prodejce Toyoty bez našeho vědomí zaměnil dražší díl z původní kalkulace za levnější náhražku,“ popsal Dalibor Dostál výsledek prověření dodaných součástí.
Nahrazování dražších dílů za levnější bez vědomí zákazníků je přitom dlouhodobou bolestí českých autoservisů. Od 90. let se objevují v Česku problémy s tím, že servisy účtují zákazníkům dodání nových, originálních dílů, ale na vůz namontují použitou součástku z havarovaného vozu či vrakoviště, nekvalitní asijskou repliku nebo levnější alternativu. „U autorizovaného prodejce vozů Toyota jsme podobný postup nečekali,“ shrnul Dalibor Dostál zkušenost s hradeckým prodejcem. Pro urychlení dokončená přestavby vozu nezisková organizace souhlasila s ponecháním namontovaného dílu na voze, nicméně požaduje zohlednění cenového rozdílu na faktuře.
Po smutných zkušenostech s hradeckým prodejcem vozů Toyota se nezisková organizace dnes obrátila na vedení Toyoty v České republice, aby se případem začalo zabývat. „Vedení společnosti Toyota jsme požádali, aby zavedlo systémové změny u svých prodejců a autorizovaných servisů. Tak, aby především standardně poskytovali na fakturách podrobný rozpis dílů, což by mělo zamezit manipulacím se záměnou dílů bez vědomí zákazníků. Kromě toho by bylo vhodné, aby Toyota na českém trhu zavedla standardy plnění termínů dodávek. Čekat na přestavbu rok namísto původně přislíbených pěti dnů je pro každého zákazníka nepříjemné, pro neziskovou organizaci s velmi omezenými zdroji pak dvojnásob. Navíc za situace, kdy namísto omluvy za obrovské zpoždění začne čelit nejdříve výhrůžkám žalobou nebo později jejímu podání“ uzavřel Dalibor Dostál.
Nezisková organizace se již před časem obrátila na zákaznickou podporu společnosti Toyota v České republice, ta se však věcí odmítla zabývat. Přestavbu, kterou nedokončil hradecký prodejce vozů Toyota, nyní dokončuje autorizovaný prodejce Auto Eder v Karlových Varech.
Středočeskénovinky.cz informoval Dalibor Dostál, ředitel ochranářské společnosti Česká krajina.