Nedůstojná dohra. Místo omluvy hrozí Toyota žalobou

regiony

Dlouhodobé potíže, kterým čelí milovická rezervace velkých kopytníků po nákupu vozu Toyota na odchyt zvířat, nekončí.

Nedůstojná dohra. Místo omluvy hrozí Toyota žalobou
Dalibor Dostál, ředitel ochranářské společnosti Česká krajina
31. května 2025 - 12:30

Nedůstojná dohra. Místo omluvy za obří zpoždění hrozí prodejce vozů Toyota žalobou. I když automobil zakoupený díky podpoře sponzorů měl již více než rok sloužit při náročných odchytech divokých zvířat pro rezervace v Česku i v zahraničí, jeho přestavba stále není dokončena. 

Podle původního slibu hradeckého prodejce vozů Toyota, společnosti Olfin Car, měla přestavba vozu trvat pět dní a být dokončena v únoru roku 2024. V říjnu roku 2024 ale hradecký prodejce vůz vrátil s nedokončenou přestavbou, kde chyběla nejdůležitější část – roleta na zakrytí nářadí v době nepříznivého počasí. Namísto rychlého dokončení zpožděných prací překvapila hradecký prodejce rezervaci zasláním faktury na nedokončenou přestavbu vozu. 

„Upozornili jsme hradeckého prodejce vozů Toyota, že podobnou fakturu nemůžeme uhradit. Požádali jsme o dokončení prací, ale také vystavení faktury tak, aby byla transparentní. Namísto jednotlivých položek byla totiž na faktuře uvedena jen celková částka za přestavbu,“ uvedl Dalibor Dostál, ředitel ochranářské společnosti Česká krajina, která milovickou rezervaci založila ve spolupráci s vědci. 

Namísto vystavení opravené faktury a rychlého dokončení prací však začal hradecký prodejce Toyoty hrozit neziskové organizaci žalobou. „Za osmnáct let existence naší neziskové organizace se nám nestalo, že by kterýkoli dodavatel odmítl na fakturu uvést, za co od nás požaduje zaplatit. Jako nezisková organizace přitom získáváme finanční podporu od sponzorů a dárců a musíme být proto schopní prokázat, za co jsme přesně zaplatili. Odeslat někomu statisícovou částku bez přesného rozpisu dokládajícího, za co přesně platíme, je pro nás proto nepřípustné,“ vysvětlil Dalibor Dostál. 

Faktura s rozpisem položek je pro neziskovou organizaci důležitá i z dalšího důvodu. „Tím, že zakázka nebyla dokončena, ukázal by rozpis položek na faktuře, které součásti přestavby byly reálně dodány. To navíc potřebujeme také kvůli záruce na dodané komponenty i kvůli tomu, aby bylo zřejmé, že tyto díly na vůz namontoval autorizovaný servis,“ zmínil Dalibor Dostál. 

Podle odborníků navíc z faktury bez rozpisu položek nevyplývá, co bylo na vozidlo nainstalováno, což má dopad i do záruky a odpovědnosti za vady. Pokud by vznikla vada, musela by nezisková organizace složitě prokazovat, že daná součástka byla na vozidlo v rámci přestavby nainstalována, což z faktury ve stávající podobě není zjevné. 

Provádět výhradně transparentní platby je podle ochranářské organizace důležité i z principiálních důvodů. „Jednou z největších komplikací pro náš projekt je přetrvávání korupčního prostředí v České republice. Netransparentní platby jsou jedním z jeho základních prvků, proto z principu realizací jakýchkoli netransparentních plateb odmítáme,“ zdůraznil Dalibor Dostál. 

Zvyšování tlaku na platbu spojený s hrozbou žaloby a odmítání doplnění faktury o přesný rozpis dodaných položek vzbudil u neziskové organizace podezření, že u nedokončené přestavby vozu není něco v pořádku. „Protože prodejce vozů Toyota opakovaně odmítl přehledně uvést seznam namontovaných dílů na faktuře, porovnali jsme vyobrazení dílů z původní kalkulace s jejich zobrazením na internetových stránkách dodavatelů příslušenství. Zjistili jsme přitom, že prodejce Toyoty bez našeho vědomí zaměnil dražší díl z původní kalkulace za levnější náhražku,“ popsal Dalibor Dostál výsledek prověření dodaných součástí. 

Nahrazování dražších dílů za levnější bez vědomí zákazníků je přitom dlouhodobou bolestí českých autoservisů. Od 90. let se objevují v Česku problémy s tím, že servisy účtují zákazníkům dodání nových, originálních dílů, ale na vůz namontují použitou součástku z havarovaného vozu či vrakoviště, nekvalitní asijskou repliku nebo levnější alternativu. „U autorizovaného prodejce vozů Toyota jsme podobný postup nečekali,“ shrnul Dalibor Dostál zkušenost s hradeckým prodejcem. Pro urychlení dokončená přestavby vozu nezisková organizace souhlasila s ponecháním namontovaného dílu na voze, nicméně požaduje zohlednění cenového rozdílu na faktuře.       

Po smutných zkušenostech s hradeckým prodejcem vozů Toyota se nezisková organizace dnes obrátila na vedení Toyoty v České republice, aby se případem začalo zabývat. „Vedení společnosti Toyota jsme požádali, aby zavedlo systémové změny u svých prodejců a autorizovaných servisů. Tak, aby především standardně poskytovali na fakturách podrobný rozpis dílů, což by mělo zamezit manipulacím se záměnou dílů bez vědomí zákazníků. Kromě toho by bylo vhodné, aby Toyota na českém trhu zavedla standardy plnění termínů dodávek. Čekat na přestavbu rok namísto původně přislíbených pěti dnů je pro každého zákazníka nepříjemné, pro neziskovou organizaci s velmi omezenými zdroji pak dvojnásob. Navíc za situace, kdy namísto omluvy za obrovské zpoždění začne čelit nejdříve výhrůžkám žalobou nebo později jejímu podání“ uzavřel Dalibor Dostál.  


Nezisková organizace se již před časem obrátila na zákaznickou podporu společnosti Toyota v České republice, ta se však věcí odmítla zabývat. Přestavbu, kterou nedokončil hradecký prodejce vozů Toyota, nyní dokončuje autorizovaný prodejce Auto Eder v Karlových Varech.       

Středočeskénovinky.cz informoval Dalibor Dostál, ředitel ochranářské společnosti Česká krajina.

(jv,stredoceskenovinky.cz,foto: arch.česká krajina,dalibor dostál)


Anketa

Měla by podle Vás podat Fialova vláda kvůli kauze s bitcoiny demisi?

Ano 90%
transparent.gif transparent.gif
Ne 5%
transparent.gif transparent.gif
Nevím 5%
transparent.gif transparent.gif