V Temelíně zavádí vnitroareálovou autobusovou linku

regiony

Vnitroareálová autobusová linka má snížit dopravní zátěž uvnitř elektrárny.

V Temelíně zavádí vnitroareálovou autobusovou linku
Nová autobusová linka v temelínském areálu
14. června 2025 - 07:30

Nová autobusová linka je součástí pilotního projektu, jehož cílem je snížit počet aut v areálu největší české elektrárny, zvýšit bezpečnost dopravy a zrychlit přesuny pracovníků. Zatím bude autobus jezdit během odstávky prvního bloku, kdy je v areálu elektrárny největší provoz.

Přímá vzdálenosti mezi některými budovami v areálu o rozloze 123 hektarů dosahuje téměř dvou kilometrů. I to je důvod, proč se v přísně střeženém areálu běžně pohybují desítky aut, jejichž počet se v odstávkách ještě výrazně zvyšuje. Před vjezdem dovnitř prochází mimořádně přísnou a náročnou kontrolou.  

„Jednoduše chceme snížit počet aut v areálu, zkrátit čekací doby pro nákladní vozy s materiálem, ale zároveň nesmíme připustit, aby to mělo negativní dopad na zaměstnance nebo dokonce průběh odstávky,“ říká Jan Kruml, ředitel Jaderné elektrárny Temelín.

Linka je pro všechny pracovníky v areálu k dispozici zcela bezplatně. Od zavedení hromadné vnitroareálové dopravy očekávají energetici i snížení emisí skleníkových plynů spojených s provozem aut se spalovacím motory. „Jde o pilotní projekt, takže z ekonomického hlediska nemá smysl pořizovat například elektrobus a využijeme smluvního dopravce. Pokud se ale systém osvědčí a rozšíříme ho i na další období, určitě o tom budeme uvažovat,“ dodává Jan Kruml. 

Zkušenosti přitom mají energetici už s využíváním cyklobusů pro návoz zaměstnanců do práce. Jejich zavedením před třinácti lety energetici ročně o tunu sníží emise oxidu uhličitého spojené s dopravou do zaměstnání. „Služba ať už v podobě cyklobusů nebo vnitropodnikové linky nám dává smysl z hlediska péče o zaměstnance, bezpečnosti i životního prostředí. Navíc další přínosy pro životní prostředí bude mít i postupný přechod na elektromobily, který nás v ČEZ do roku 2030 čeká. Jen v Temelíně to znamená výměnu 150 aut za elektromobily a vytvoření dalších téměř devadesáti dobíjecích míst,“ konstatoval Bohdan Zronek, ředitel divize jaderná energetika a člen představenstva ČEZ.

Autobus bude v provozu každý pracovní den od 6:00 do 15:00. Na přibližně pětikilometrovém okruhu se nachází jedenáct zastávek, které rovnoměrně pokrývají prakticky všechny budovy v areálu elektrárny. Jeden okruh autobus objede za dvacet minut. Z první zastávky před hlavní administrativní budovu bude vyjíždět vždy po půl hodině. První spoj vyrazí v 6:00 hodin, poslední v 14:30 hodin. Zastávky budou přehledně označeny a z bezpečnostních důvodů nebude možné nastupovat či vystupovat mimo ně. 


Od začátku roku elektrárna Temelín vyrobila 8,1 terawatthodin elektřiny. Společně s Dukovany jde o zdroje, které produkují největší množství čisté elektrické energie a podílí se tak výraznou měrou na bezemisní výrobě Skupiny ČEZ. Ročně se díky jaderným elektrárnám nevypustí do ovzduší přibližně dvě desítky miliónů tun CO2.

Jihočeskénovinky.cz informoval Marek Sviták, tiskový mluvčí Jaderné elektrárny Temelín, ČEZ, a. s.

(jv,jihoceskenovinky.cz foto:m.šplíchalová)


Anketa

Souhlasíte s rozhodnutím prezidenta Pavla, že jmenoval do funkce ministryně spravedlnosti místopředsedkyni ODS Evu Decroix?

Ano 9%
transparent.gif transparent.gif
Ne 83%
transparent.gif transparent.gif
Nevím 8%
transparent.gif transparent.gif