Vysočina láká k návštěvě turisty ze zahraničí

regiony

Propagace Kraje Vysočina jako vhodného místa pro výlet či dovolenou zahraničních návštěvníků v tomto roce posílila.

Vysočina láká k návštěvě turisty ze zahraničí
Novináři ze Slovenska si prohlídli historii sklářství v Skelmistrovském domě na Milovech
7. srpna 2025 - 11:00

Jen v první polovině roku krajská organizace Vysočina Tourism realizovala 24 různých marketingových aktivit na zahraničních trzích. Při nich oslovila téměř dvě stovky novinářů či influencerů z celkem 14 zemí. Posílení postavení Vysočiny na zahraničních trzích je pro Vysočina Tourism jedním z dlouhodobých cílů.

Zájem o návštěvu roste a Rakousko je v hledáčku

„Vysočina má světu co nabídnout – a naším úkolem je, aby se o tom ve světě vědělo,“ říká ředitel Vysočina Tourism Zdeněk Navrátil. Ten doplňuje, že v roce 2024 přicestovalo na Vysočinu téměř 200 tisíc zahraničních hostů, což je o bezmála 24 tisíc více než v roce předchozím. Nárůst je tedy přes 13 %. Přibližně každý osmý návštěvník tak přijíždí na Vysočinu ze zahraničí, nejčastěji ze Slovenska, Německa a Polska. Největší marketingová pozornost je však v roce 2025 věnována Rakousku. „Vnímáme zde velký nevyužitý potenciál a také prostor pro rozbití některých zažitých stereotypů. Obyvatelům Rakouska představujeme Vysočinu jako kvalitní, neokoukanou a přitom snadno dostupnou a finančně zajímavou destinaci,“ doplňuje Zdeněk Navrátil.

Významnou událostí letošního roku proto byla tisková konference ve Vídni, která proběhla v červnu na půdě českého velvyslanectví. Program byl koncipován jako zážitkový večer, který přiblížil Vysočinu z různých úhlů, prostřednictvím mnoha chutí, hudby i zábavy. Novináři se mohli seznámit s památkami, ochutnat lokální speciality, vyzkoušet střelbu na biatlonovém trenažéru, nazdobit perníčky nebo se naučit správně načepovat pivo. „Ukazuje se, že Vysočina je pro řadu rakouských novinářů zatím velkou neznámou. Ale jakmile region trochu poznají, začnou se ptát, zajímat. A to je přesně ten moment, na kterém se dá stavět,“ doplňuje Jana Caklová, která má v organizaci Vysočina Tourism zahraniční trhy na starost. Zároveň dodává, že tyto aktivity provází i poměrně silná on-line kampaň, která směřuje právě na německo-jazyčné sousedy.

Na výše zmíněnou konferenci již navázala i konkrétní spolupráce – o návštěvu regionu projevila zájem řada novinářů. Například magazín Kurier Freizeit. Jeho redaktorka Vysočinu v červenci osobně navštívila a připravuje o ní samostatnou přílohu. Podobně je to s návštěvami influencerů. Někteří již Vysočinu navštívili, jiní se na ni chystají.

Sousedé jsou priorita, zájem však roste i v dalších zemích

Kde všude se Vysočina aktuálně promuje sleduje i radní pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu Miloš Hrůza. Je jasné, že prioritně se kraj propaguje především u našich sousedů. Tam je největší potenciál pro návštěvu. Stranou však nezůstávají ani další trhy, na které se Vysočina Tourism zaměřuje,“ vysvětluje krajský radní. Jedná se o země, které nejsou geograficky blízké, ale spojuje je s Vysočinou jiný typ vazby – ať už jde o návaznost na zavedené turistické trasy, logistické propojení nebo specifická očekávání cílových skupin.

Z novějších trhů se zajímavě profiluje například Izrael, odkud jsou celkové příjezdy do ČR v meziročním srovnání o 40 % vyšší. Díky výhodným letům do Vídně boduje Vysočina zejména snadnou dostupností a bezpečným prostředím. Zájem je nejenom o volnočasové, ale také pracovní a obchodní pobyty.

Rostoucí poptávka přichází také z Nizozemska. Turisté odtud vyhledávají klid, přírodu a menší kempy mimo hlavní proudy – a to je přesně to, co Vysočina nabízí.

U vzdálenějších asijských trhů, jako je Tchaj-wan, Čína nebo Jižní Korea, je snaha reagovat především na rozšiřující se síť přímých leteckých spojení s Prahou. V roce 2023 byla obnovena linka z Tchaj-peje, v roce 2024 následovalo přímé spojení s Pekingem a v roce 2025 byla zavedena linka Praha–Soul. Významnou roli v objemu příjezdů z Jižní Koreje do budoucna jistě sehraje také dostavba elektrárny v Dukovanech. Především na Třebíčsku je tak vhodné, začít se připravovat na příliv pracovníků z Jižní Koreje. Podle odhadů CzechTourismu půjde až o 6000 lidí, kteří se budou na stavbě elektrárny podílet.

Spolupráce a přesné zacílení

Aktivity volí Vysočina Tourism vždy s ohledem na specifika jednotlivých trhů a ve spolupráci se zahraničními zastoupeními agentury CzechTourism. Právě díky jejich znalosti prostředí, mediálního trhu i cílových skupin dokáže efektivně oslovit vhodná média a partnery. „Naším cílem je nestřílet naslepo, ale využívat nástroje s co největším dopadem,“ vysvětluje manažerka zahraničních trhů Jana Caklová a dodává: „Nabídky, u který se neprokáže dostatečný potenciál, jednoduše odmítáme“.

A jaké aktivity k přilákání turistů ze vzdálenějších lokalit volí? Jsou to především tzv. press a fam tripy, tedy inspirační cesty pro novináře, influencery a cestovní kanceláře. Ti letos strávili na Vysočině už více než 50 dní a pocházeli ze 14 zemí, od Jižní Ameriky až po Tchaj-wan. Marketing doplňují i on-line či kontaktní kampaně, tiskové konference a prezentace na veletrzích cestovního ruchu.

Krok za krokem k lepším výsledkům

Zahraniční aktivity nejsou jen o číslech a statistikách. Výstupy z nich ukazují, že Vysočina dávno není popelkou českého cestovního ruchu – má co nabídnout a umí zaujmout i za hranicemi. Každý nový článek, příspěvek nebo novinářský zájezd je tak podporou místních podnikatelů a povzbuzením pro celý region. A to je důvod, proč se vyplatí v této práci pokračovat.

NovinkyVysočina.cz informoval Mgr. Zdeněk Navrátil, ředitel organizace Vysočina Tourism.

(rp,novinkyvysocina.cz,foto:Vysočina Tourism)


Anketa

Měl by podle Vás Petr Pavel opět kandidovat v roce 2028 na post prezidenta ČR?