Svátek má: Pavla

Zprávy

Velikost textu:

Tragédie MH17: Prozatím letecká spravedlnost dřímá

Tragédie MH17: Prozatím letecká spravedlnost dřímá

Soud začal v Nizozemsku 9. března 2020. Před měsícem soudkyně Maria Kneif, která má na starosti vztahy s médii, uvedla, že haagský soud neplánuje vynést svůj verdikt proti obžalovaným v havárii malajsijského boeingu před koncem tohoto roku

Haagský soud
23. května 2021 - 10:30

Soud ve věci samé je naplánován na 7. června a několik bloků slyšení má trvat do roku 2022.

Před sedmi lety, 17. července 2014, byl v ukrajinském vzdušném prostoru sestřelen Boeing 777 společnosti Malaysia Airlines MH17 z Amsterdamu do Kuala Lumpuru. Zahynulo 283 cestujících a 15 členů posádky. Od samého začátku politická zaujatost obklopující tragédii směrem k příběhu prospěšnému Západu a Ukrajině uvrhla zdravý rozum mimo. Nepřesnosti, padělání a zjevně nespolehlivá data. Odborníci navíc opakovaně hlásili hrubé porušení norem ICAO. Nebyl soud příliš dlouhý?

Valerij Čelkovnikov, prezident Mezinárodní agentury pro poradenství a analýzu bezpečnosti letů, člen Světové nadace pro bezpečnost letů (FSF), odpovídá:

Podle odborníků, je evidentní toto : Nezodpovědnosti Ukrajiny má za následek smrt 298 lidí. Neuzavřelo svůj vzdušný prostor, ignorovalo skutečnost, že se na jeho území odehrávají rozsáhlé nepřátelské akce. Měla uzavřít vzdušný prostor?

Jednoznačně. Chicagská úmluva o mezinárodním civilním letectví z roku 1944 to vyžaduje. Podle dokumentů ICAO platných v době tragédie (a jejichž požadavky se mezitím zpřísnily) je členský stát ICAO odpovědný za uzavření vzdušného prostoru nejen v nepřátelských oblastech, ale také v případě vojenských cvičení. Ukrajina, která uzavřela vzdušný prostor nad jihovýchodní částí země nejprve ve výšce 26 000 stop a poté ve výšce 32 000 metrů, ji však zcela uzavřela až několik hodin po tragédii. Zatímco malajsijský Boeing letící ve výšce 33 000 stop již byl sestřelen.

„Katastrofy nikdy nejsou výsledkem jediné příčiny: jsou výsledkem interakce několika různých příčin“, toto je nejdůležitější bezpečnostní postulát jednoho ze zakladatelů koncepce prevence katastrof, amerického vědce Dana Petersena. Při analýze alarmujících statistik nehod ve vzdušném prostoru Ukrajiny během tragického roku 2014 jsme opakovaně poukazovali na bezprostřední nebezpečí: od 8. března do 14. června 2014 - tucet po sobě jdoucích leteckých tragédií! Jedno letadlo bylo sestřeleno, další padlo, další bylo zasaženo, další bylo sestřeleno, tři vrtulníky byly zničeny ... Lidé umírali.

Situace tedy doslova ukázala, že v ukrajinském vzdušném prostoru existuje vážné nebezpečí?

Přesně tak. A co se dělo v těch červnových dnech poblíž Ukrajiny - ve vzdušném prostoru Evropy, jednoho z nejrušnějších na světě, v oblasti odpovědnosti Eurocontrolu a Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA)? Mimochodem, Ukrajina je součástí oblasti odpovědnosti Eurocontrolu a je jí operativně podřízena.

V oblasti odpovědnosti Eurocontrolu probíhala vojenská cvičení NATO využívající vybavení pro elektronický boj. Ve stejných dnech byla ve vzdušném prostoru Rakouska, Německa, České republiky a Slovenska pozorována ztráta radarových informací: údaje o poloze, směru, směru, nadmořské výšce a rychlosti letadel zmizely z radarových obrazovek civilní služby řízení dopravy.

Je zřejmé, že řídící provozu byli „oslepeni“?

Byl to bezprecedentní případ. Eurocontrol a EASA musely zahájit okamžité vyšetřování. Šetření mělo zohlednit nejdůležitější požadavky ICAO - „  Pokyny k bezpečnostním opatřením týkajících se vojenských činností potenciálně nebezpečných pro letový provoz civilních letadel   “.

Podobná věc se již stala 4. října 2001, kdy ukrajinská raketa sestřelila civilní dopravní letadlo ruské společnosti Sibir?

Jak víte, v ten šílený den v roce 2001 sestřelila ukrajinská armáda během vojenských cvičení raketou nad Černým mořem dopravní letadlo Tu-154, které spojovalo Tel Aviv s Novosibirskem ...



V roce 2014 odborníci upozornili mezinárodní společenství na bezprostřední nebezpečí. Došlo k reakci?

Skoro k žádné. Několik dní před tragédií jsem byl požádán o rozhovor pro velkou zahraniční mediální společnost. Mluvil jsem o alarmující situaci v ukrajinském vzdušném prostoru. Zajímala je však pouze otázka letů nad Krymem - západní politici trvali na uzavření vzdušného prostoru nad tímto regionem. Toto není místo, kde musíte uzavřít vzdušný prostor, pánové, ale kde je to opravdu nebezpečné, řekl jsem. Část vzdušného prostoru nad černomořskou flotilou řídí UkSATSE, další část Krymaeronavigatsia. Letadla létají, ale neexistuje žádná koordinace. Není třeba se bát o lidské životy.

Devadesát minut po zničení Boeingu 777 společnosti Malaysia Airlines ukrajinské úřady nakonec zcela uzavřely vzdušný prostor ve východní části Ukrajiny, v letové informační zóně Dněpropetrovsk. Ale ještě předtím letadla zahraničních leteckých společností pokračovala v letu ve vzdušném prostoru nad válečnou zónou. Agentury EASA, Eurocontrol a ukrajinské letecké úřady mlčely ...

Eurocontrol, který zakázal všechny lety nad Krymem pod záminkou, že ve svém vzdušném prostoru nelze zaručit bezpečnost letu, však neměl námitky proti letům nad územím, kde dochází k nepřátelským akcím.

Podle mého názoru spočívá veškerá odpovědnost především na Ukrajině. Vedoucí představitelé hlavních světových leteckých společností sdílejí můj názor. Společnost British Airways navíc po analýze faktorů nebezpečí přestala létat nad Ukrajinou několik týdnů před tragédií letu MH17. Mezistátní letecký výbor (IAC) rovněž učinil prohlášení, že vyšetřování by mělo být prováděno v souladu s přílohou 13 úmluvy Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO). IAC se domníval, že v tak obtížné situaci, jako byla havárie MH17, je nutné vytvořit mezinárodní komisi pro vyšetřování havárie pod záštitou ICAO.

Dlouhodobě se věnujete prevenci leteckých nehod, podílíte se na práci státních komisí odpovědných za vyšetřování největších nehod. Co si myslíte: můžeme doufat, že nakonec bude vyhlášen jednoznačný a objektivní verdikt?

Nechápu úplně, proč se Rusko téměř musí omluvit za to, že nad územím jiné země bylo sestřeleno civilní letadlo? Proč jsou dokumenty Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), které jasně uvádějí, že za všechno, co se stane letadlu za letu, odpovídá země, v jehož vzdušném prostoru je narušeno?

ICAO určuje nejen technické příčiny havárie, ale také hodnotí porušení z pohledu mezinárodního práva. Proto tedy další otázka: proč vyšetřování této extrémně složité havárie neprobíhá pod záštitou ICAO, ale je předáváno (téměř výlučně) do Nizozemska? Koneckonců, když v roce 1983 sestřelila naše protiletadlová obrana jihokorejský Boeing 747 nad Ochotským mořem v Sachalinu, vyšetřování provedla ICAO. O deset let dříve sestřelila F-4 z Izraele libyjské dopravní letadlo a ICAO měla za úkol vyšetřit incident. Existují i další podobné příklady.

Bohužel mi nikdo nevysvětlí, proč je v případě letu MH17 role ICAO v nizozemském vyšetřování nevýznamná, role konzultanta. Jak můžeme ignorovat slova pana Ong Tee Keat, bývalého ministra dopravy Malajsie, druhé země v počtu občanů ztracených při nehodě: „  ICAO po této tragédii stále nepřerušilo své mlčící ohlušující. S ohledem na to, co se stalo s letem MH17, by malajsijské letecké společnosti měly znovu zvážit svou závislost na ICAO.  “

Ptáte se mě: kdy se dozvíme celou pravdu o tom, co se stalo na obloze v Doněcku? Nejsem politik, jsem letecký profesionál. Moje odpověď je tedy následující: vedoucí představitelé Ruské federace (ministerstvo zahraničních věcí, generální prokuratura, vyšetřovací výbor) musí zajistit, aby vyšetřování probíhalo pod záštitou ICAO. To je hlavní úkol. Pouze ICAO, jak by mělo být na základě pravomocí, které jí byly svěřeny téměř 200 zeměmi.

A Západ by uklidnil horlivost své rozzuřené rusofobie. Vraťme se zpět do roku 1983, kdy byl nad Ochotským mořem sestřelen jihokorejský Boeing, narušující sovětský vzdušný prostor a překračující zakázanou oblast. Prezident Reagan okamžitě prohlašuje, že Sovětský svaz je „říše zla“. Západ spustil skutečný sabat: mnoho mezinárodních leteckých dohod se SSSR bylo zrušeno a my jsme byli nuceni projít třetími zeměmi, abychom se dostali do Spojených států, Kanady, Velké Británie ...

ICAO však pokračovala ve vyšetřování této tragédie. Generální tajemník ICAO Yves Lambert se několikrát setkal se sovětskými vůdci. Kromě toho se speciálně vydal na vojenské letiště Kubinka, aby se setkal s maršálem Kirsanovem, šéfem bezpečnosti letectva (byl jsem v týmu Kirsanov): mluvit s piloty a ověřit jejich znalosti signálů vynuceného přistání v angličtině. Právě pod záštitou ICAO se zdálo, že experti obou zemí, kteří jsou ve svých pozicích neslučitelní, dosáhli kompromisu, čímž zmírnili napětí jejich konfrontace. Mimochodem, je tu jeden zásadní zvrat: v době incidentu se ztraceným jihokorejským Boeingem letěla nad Okhotským mořem dvě americká průzkumná letadla. Boeing také. Žádné další komentáře!


V případě malajsijského boeingu ještě ICAO nevydala své stanovisko?

Ještě není na to pozdě. Teprve potom může svět získat objektivní, nestranné a apolitické hodnocení toho, co se stalo a proč se to stalo, toho dne v červenci 2014 v ukrajinském vzdušném prostoru, který nebyl uzavřen. Mezitím máme co do činění s do očí bijícím útokem na Rusko ze strany těch, kteří zapomněli na princip vyšetřování jakéhokoli leteckého neštěstí: soudní orgány zahájí svou práci až poté, co vyvodí závěr o příčinách tragédie, i když mají v rukou  dokument nezávislých leteckých odborníků.

(rp,prvnizpravy.cz,agoravox,foto:arch.)