Atlet Pavel Maslák odstartoval Pendolino Českých drah na lince z Prahy do Českých Budějovic

[type]

Rekordní jízdu z Prahy na jih Čech do Českých Budějovic poprvé zažili cestující Pendolina v neděli 31. srpna 2025, kdy   začalo jezdit v běžném provozu rychleji než stošedesátkou.  Souprava Pendolina poslední den školních prázdnin místo, aby po  20:20 hodin po vystoupení všech cestujících odjela do depa, namířila si to na jih Čech, kde v pravidelné dopravě  na lince z Prahy do Českých Budějovic poprvé dosahla   rychlosti až 200 km/h. Cestující se tak poprvé dostali do jihočeské metropole v rekordním čase 95 minut. V opačném směru se dostalo Pendolino do Prahy, kam vyjelo z Českých Budějovic druhý den před šestou hodinou ještě  o pět minut rychlejší. První cestu Pendolina z Prahy do Českých Budějovic odstartoval startovní pistolí někdejší skvělý atlet Pavel Maslák, který byl mezi hosty slavnostního   Podle tiskové zprávy Pendolino dosahuje  své maximální rychlosti zásluhou  technologii naklápění vozů na dvou úsecích jižního koridoru, mezi Voticemi a Sudoměřicemi a mezi Doubím a Soběslaví.Celá trasa je dvojkolejná až na určitou část kolem Hluboké. rozjezdu Pendolina. První Pendolino na pravidelné lince do Českých Budějovic vyrazilo, jak již víte,  jako vlak IC 591 Pendolino ve 20:27 hodin z pražského hlavního nádraží a do jihočeské metropole dorazil  ve 22:02 hodin. Ranní spoj IC 590 Pendolino vyrazilo  z Českých Budějovic minutu před šestou a do Prahy přijelo  v 7:29 hodin.   Jak říkáme  ...„Zrychlování vlaků a celkové zkracování jízdních dob vnímám jako jeden z klíčových nástrojů v posilování konkurenceschopnosti vlakové dopravy. Jsem hrdý, že je to právě vlak Českých drah, který jako první na pravidelné lince u nás dosahuje cestovní rychlosti až 200 km/h, a věřím, že v trendu zrychlování budeme intenzivně pokračovat. Naše vlaky jsou na to totiž připraveny, nejmodernější ComfortJet spolu s vysokorychlostní lokomotivou Vectron je schopen jezdit až 230 km/hodinu. Kromě rychlejšího cestování ale prodloužení Pendolina do Českých Budějovic přináší také nové možnosti cestování z východu na jih Čech. Večerní spoj totiž navazuje na vlak SC 500, který přijíždí z Bohumína do Prahy a fakticky i funkčně tak dochází k prodloužení tohoto spoje a vzniku unikátního přímého spojení Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha – Tábor – České Budějovice,“ popsal své pocity  předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. „Prolomení stávajícího rychlostního limitu je pro nás víc než jen provozní změna – je to symbolické otevření nové kapitoly české železnice. Efektivní zkracování jízdních dob představuje jednu z priorit Správy železnic, a nemusíme se bavit jen o projektu vysokorychlostních tratí. Například právě tady, na koridoru z Prahy do Českých Budějovic, před námi stojí stavba tunelů mezi Nemanicemi a Ševětínem, díky kterým se podaří trať napřímit a cestujícím tak ušetřit další cenné minuty. Tunely začneme razit už v příštím roce,“ řekl  generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.V průběhu let došlo k výraznému zkrácení jízdních dob mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Zatímco v první polovině 90. let dosahovala běžná cestovní doba délky až 3 hodiny, nyní zvládne ranní Pendolino tu samou trasu za 90 minut.   Jak říkáme  ...„Mám opravdu radost, že se na jihočeské železnici konečně odehrávají velké změny k lepšímu. Modernizují se tratě, přibývají nové vlaky a zlepšuje se komfort cestování. Pendolino do Českých Budějovic je dalším důkazem, že se jižní Čechy posouvají dopředu. Představte si, že ráno vyjedete z Budějovic a za hodinu a půl jste v centru Prahy, večer se pohodlně vrátíte zpět v jednom z nejrychlejších vlaků u nás. Ale nejde jen o rychlost, doprava musí být zároveň atraktivní, pohodlná a spolehlivá. To je standard, který si obyvatelé Jihočeského kraje bezesporu zaslouží. A nejen proto, že právě u nás se začala psát historie železnice v českých zemích,“ upozornil hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba.„Zrychlení spojení mezi Prahou a Českými Budějovicemi na 90 minut je ukázkou toho, jak má moderní železnice vypadat. Je to přínos nejen pro Pražany, ale i pro celou republiku. Rychlejší, pohodlnější a atraktivnější cestování pomůže odlehčit silnicím a posílit železniční dopravu jako páteřní způsob přepravy. Praha vítá každý krok, který nás přibližuje modernímu evropskému standardu,“ doplňil hejtmana lékaře rovněž lékař  primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda.Čtěte, pokud o  jednotce Pendolino zatím nevíte mnoho Společnost Alstom dodala Českým drahám celkem sedm  vysokorychlostních jednotek Pendolino, po nehodě jedné z nich v roce 2022 jich nyní dopravce provozuje 6. Jedna jednotka má 7 vozů, z toho 4 jsou hnací a 3 vložené bez pohonu. Délka vlaku je 185 metrů a kapacita 327 míst k sezení, z toho 52 míst v 1. třídě, 2 místa pro cestující na vozíku a disponuje také 3 místy pro jízdní kola. Celý vlak má 16 hnaných náprav a celkový výkon 4 000 kW. Maximální provozní rychlost vlaku je 200 km/h. Jednotky jsou vybaveny systémem aktivního naklápění vozové skříně, což jim umožňuje projíždět oblouky vyšší rychlostí, než mohou klasické soupravy. Pendolina nabízejí klimatizované velkoprostorové oddíly, dětské kino, bistro, palubní Wi-Fi síť a možnost napájet cestovní elektroniku během cesty z elektrických zásuvek 230 V. Dále se ve vlaku nachází palubní zábavní a informační portál a audiovizuální informační systém nebo tichý oddíl.Kromě cest do Jihočeského kraje se cestující s Pendolinem setkají především na páteřní trati z Prahy do Bohumína, s prodloužením do Plzně a Chebu. Stejně jako u jiných vlaků na trati Praha – České Budějovice není Pendolino povinně místenkové. Ani cena jízdenek se neliší od jiných Jižních expresů.Na trati Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí – České Budějovice provozují České dráhy dvě přímé dálkové linky – Ex7 Jižní expres a R17 Vltava. Rychlé spojení zajišťují Jižní expresy, které v současnosti ujedou trasu mezi Prahou a jihočeskou metropolí za zhruba 1 hodinu a 40 minut a na cestě staví jen v Táboře. V pracovní dny a o nedělích jezdí až 11 spojů, o sobotách až deset spojů v každém směru. Čtyři páry těchto expresů jezdí až do hornorakouského Lince. Spojení z dalších stanic na trati, např. z Benešova u Prahy, Olbramovic, Soběslavi a Veselí nad Lužnicí, do jihočeské metropole zajišťují rychlíky Vltava. V pracovní dny mohou cestující využít až 13 spojů této linky v jednom směru, o víkendech jezdí až 9 spojů v každém směru.V jízdním řádu 2026 navíc dojde k dalšímu posílení spojení Prahy a Českých Budějovic. Konkrétně bude zaveden nový pár rychlých vlaků InterCity v trase a s orientačními časy Praha hl. n. (7:21) – České Budějovice (8:59) a České Budějovice (12:58) – Praha hl. n. (14:39) a také nový „zastávkový“ rychlík České Budějovice (21:10) – Praha hl. n. (23:10), který bude jezdit v pracovní dny a v neděli. Zároveň tak vznikne nové pozdější spojení Lince, Českých Budějovic a Tábora s Prahou, když současný vlak EC 336 Jižní expres pojede ještě o hodinu později, tedy z Lince před 20. hodinou a z Českých Budějovic kolem 22. hodiny s plánovaným příjezdem do Prahy před půlnocí.  sssp.getAds({ zoneId: 279230, id: "cnt-279230", width: 728, height: 90 }) Líbil se vám článek? Máte k němu nějakou připomínku nebo zajímá vás diskuse k němu? Více na facebookovém profilu webu SportovníListy.cz zde. (Petr Skála pro SportovníListy.cz podle zprávy na webu spravazeleznic.cz,     koláže a foto: Petr Skála)

Atlet Pavel Maslák odstartoval Pendolino Českých drah na lince z Prahy do Českých Budějovic
[imgText]
[datePublish.getDate()] - [datePublish.getHours()]:[datePublish.getMinutes()]


Anketa

Kdo podle Vás může za nárůst extrémismu, šíření strachu a nenávisti ve společnosti?