- Nebude vyřešena ekologická otázka komplexně. Státy Unie se na produkci CO2 podílí asi 4 % (!) – v tom samozřejmě není jen osobní a nákladní doprava, ale i produkce firem a továren. Zkomplikuje EU a národní Nebude jasné, jak na nápor elektromobilů bude reagovat energetická soustava a o kolik se zvýší produkce CO2 z elektráren.
- Nebudeme znát úhrnné emise CO2 za celý životní cyklus elektromobilu. Tedy ty, které jsou vyprodukované během jeho výroby (vč. baterií), používání a následné likvidace.
- Nebude ČR vědět, kde vezmeme takové množství energie pro elektromobilitu. Z ČR se totiž stane do několika let dovozce energie (jakmile bude utlumena činnost uhelných elektráren). Dostavba dalších jaderných bloků, které by mohly jako jediné tento výpadek stabilně nahradit, je rozhodnutím vlády ANO a ČSSD za potlesku opoziční koalice SPOLU a Pirátů se STANem, v nedohlednu. Vyřazením Rosatomu totiž de facto padá dostavba jaderné elektrárny úplně, protože srovnatelnou technologii nikdo jiný nenabízí.
- Nebude jasné, o kolik zvýšená poptávka po el. energii vyžene ceny nahoru a jaké toto bude mít sociální dopady na občany.
- Nebude řešení, jak nakládat s obrovským množstvím baterií – tedy s velmi nebezpečným odpadem.
- Nebudou tisíce nabíječek na elektroauta u bytových domů.
- Bude stále vzývána kapitalistická mantra „cestujte za prací“. Cestování z venkovských oblastí, menších měst a obcí do zaměstnání totiž často jinak, než autem prostě nejde. A z mezd, které tito zaměstnanci v ČR dostávají, se prostě elektromobil s dostatečným dojezdem v průměrné ceně milion korun koupit a udržovat nedá.
- Nebudeme vědět, kolik to bude občana stát. Nejen nákup elektromobilu, ale celý přechod na elektromobilitu (třeba v nákladní dopravě nebude vůbec jednoduchý), protože se to s velkou pravděpodobností promítne do cen produktů a služeb.
- Nebude stát motivovat občana k nákupu nového auta na elektřinu. Snadno se totiž může stát, že lidé budou udržovat svá stávající vozidla v provozu co nejdéle, protože na elektromobil nebudou mít (nebo jej nebudou chtít), a tak už tak vysoké stáří českého vozového parku (v průměru kolem 15 let) může ještě vzrůst. To s sebou paradoxně může přinést ještě více negativ pro životní prostředí.
Kateřina Konečná: Neberte nám auta!
Evropská komise přišla se svou představou „boje“ za lepší klima pod názvem „Fit for 55“.
Jiří Paroubek: Kradli, ani poledne nesvětili
U Obvodního soudu pro Prahu 8 probíhá smutné představení, řeší se tam kauza Dozimetr.
![[title] [title]](https://www.prvnizpravy.cz/repository/profily/_antialias_d97c8338-332f-11ed-9f36-003048df98d0_27b78d42d0de569a3721f6e1ca4977e4.jpg)
Zdeněk Jemelík: Variace na téma AB
Oligarcha AB, jemuž kvůli jeho ohromné moci v úzkém kruhu přátel přezdíváme „Vezír“, dosáhl věku 71 let.
![[title] [title]](https://www.prvnizpravy.cz/repository/profily/_antialias_88a0ea95-9ea5-11eb-b4e3-003048df98d0_8e540a647b0ea90d4bebbf3a187fd24e.jpg)
Daniela Kovářová: Uvězněni v digitální cele
Digitalizace není neutrální. Mění nás a ovlivňuje velmi selektivně podle toho, jestli potřebujeme myslet a konat samostatně a svobodně, nebo jestli je pro nás důležitější pohodlí.
Nepřehlédněte

Prsten z Birky a přímá stopa spojení Vikingů s chalífátem
V ženském hrobě ve vikingské Birce se našel stříbrný prsten s kufickým nápisem „pro Alláha“. Unikátní artefakt propojuje Skandinávii devátého století s Abbasovským chalífátem.

Co se stalo Médům? Vzestup, pád a dědictví v Persii
Médové porazili Asyřany u Ninive (612 př. n. l.), o necelé půlstoletí později je pohltil Kýros II. Jak žili, vládli a co po nich zůstalo?
Nejčtenější

Co zažil Zelenskij na letišti ve Washingtonu? Trapas
<< VIDEO >> Ukrajinský prezident Vladimir Zelenskij zažil na letišti ve Washingtonu nové diplomatické neštěstí, nečekal ho žádný z amerických představitelů.

Bild: Ukrajinci se vzdávají! Rusové uprostřed Pokrovska!
„Pozitivní nálada posledních čtyř měsíců, kterou jsem já i vojáci ukrajinských ozbrojených sil cítili na frontě, se postupně rozplývá,“ říká Röpcke, německý analytik.

Mír je nebezpečný pro elity, říká Vidlák o summitu v Budapešti
Přinášíme vám další díl pravidelného pondělního cyklu s názvem VIDLÁKŮV OTVÍRÁK. Populární český bloger Daniel Sterzik, který píše pod jménem Vidlák, přináší zamyšlení nad aktuálními problémy naší doby exkluzivně pro server Prvnizpravy.cz.