Jiří Paroubek: Proč nevyhodit miliardu či dvě oknem?

KOMENTÁŘ

Dalším z mnoha důkazů škodlivosti současného vedení pražské radnice je výstavba trolejbusové tratě na letiště.

9. ledna 2024 - 07:00

Nyní jsme ve stádiu, kdy se usadily nové železné sloupy a natahují se troleje této tratě. Před pár lety se středový pás od Divoké Šárky skoro až k obchodnímu centru Šestka osázel pěknými, vzrostlými platany. Stály dost peněz. Je jen otázka času, kdy je pražská radnice nechá vykácet, protože větve porostou do trolejí. Co by se pro ekologickou dopravu neudělalo, že?

Trolejbus se zavádí v okamžiku, kdy se konečně po 25 letech začalo se stavbou rychlodráhy na Kladno, jejíž součástí je linka na letiště. Nabízí se otázka, když už na ni čekáme čtvrt století, nemůžeme počkat ještě několik málo let? Zjevně nemůžeme. Magistrát je neschopný udělat něco užitečného pro lidi, ale potřebuje utratit peníze za něco, co nestojí moc námahy. Pár sloupů nad stávající silnicí, něco drátů, žádné složité plánování a povolování. Hlavně se nemusí tolik myslet a úřadovat.

Troleje nás mají vyjít na pouhých 350 milionů a trolejbusy na 620 milionů. Předpokládám, jako u většiny staveb, že se do rozpočtu opět nevejdou a Pražané si rádi připlatí za pěkný nesmysl.

Je s podivem, jak takové vyhazování peněz nechává média v klidu. Nikdo se neptá, Nikdo se nediví. Opakují jen, jak to sníží emise CO2.

Pokud už magistrát chtěl ekologickou dopravu, proč jako dočasné řešení do dokončení rychlodráhy nezvolil třeba autobusy na vodík, které už v některých regionech jezdí. Nebo velmi rozšířené autobusy na zemní plyn?  Ovšem, to by nebylo nutné utrácet za troleje 350 milionů. A možná i vlastní vozidla by vyšla levněji než na 620 milionů a o to tady nejspíš jde. Vyhodit do luftu miliardu.

Pokud někdo bude argumentovat nižšími emisemi C02, pak se prosím podívejte, z jakých zdrojů se elektřina vyrábí. Ta nepadá samovolně z nebe. Její výroba produkuje C02, stejně tak jako výroba stožárů, kabelů a jejich usazování. Nejvíc životnímu prostředí škodí zbytečné stavby, jako je tato.

Anebo jiný nesmysl, o kterém jsem psal už několikrát. Podle reportáže České televize z pátku (5. 1.) pražská radnice staví nový most – lávku pro pěší a kolisty z Rybalkovy ulice v Podolí na Zlíchov. Prý pro pěší a kolisty.

Bydlím nedaleko od Zlíchova a nevšiml jsem si, že by tam byla nějaká úžasná, přirozená frekvence lidí. Jinak řečeno, že by se tam hrnuly davy a každý den by tam probíhal cyklistický Závod míru. Budou tam naštěstí jezdit ještě tramvaje, zřejmě z jednoho okraje Prahy na okraj druhý. To vše za 1,2 mld. Kč. Také tento rozpočet nákladů stavby bude jen těžko dodržen. Odlehčení Barrandovskému mostu se tedy konat nebude. Žádná automobilová doprava přes lávku není uvažována.

Radnice souběžně řeší slavné nerudovské, „kam s ním?“. Mám na mysli současný železniční most v Braníku. Vypadá to, že tento most přes úvahy o tom, že bude přesunut někam jinam, teď bude stržen a stane se šrotem pro české hutě. Kdyby magistrát pracoval trochu koncepčně, mohl tento železniční most být rozebrán, přesunut, renovován a mohl sloužit jako lávka pro pěší, kolisty a tramvaje, tedy prostě pro dopravu s menší zátěží ještě dalších sto let. Bylo by to originální řešení. A po renovaci této technické památky by to mohla být jedna z perel mezi pražskými mosty. A možná, že by to vyšlo i levněji, než současné řešení, které už je v zásadě nezadržitelné: lávka že Zlíchova do Podolí je již ve výstavbě.

Myslím, že můžeme poděkovat především "zeleným" Pirátům na pražské radnici za tato dvě „famózní řešení“.

Jiří Paroubek


Anketa

Měla by podle vás pobírat Eva Pavlová měsíčně takřka 100 tis. Kč jen za to, že je "manželka" prezidenta?