Ve světle rostoucích tlaků na efektivitu a konkurenceschopnost spustil automobilový gigant Mercedes-Benz rozsáhlý program dobrovolných odchodů s názvem Next Level Performance, v jehož rámci už přibližně 4 000 zaměstnanců přijalo nabídku odchodu s mimořádným odchodným. Podle informací deníku Handelsblatt vychází program z interních plánů společnosti a je součástí širšího cíle snížit provozní náklady o pět miliard eur do roku 2027.
Program zahájený v dubnu 2025 má trvat do března 2026 a zaměřuje se především na takzvané nepřímé oblasti koncernu, tedy na zaměstnance mimo přímou výrobu, například administrativní pracovníky, inženýry, IT specialisty či vedoucí týmů. Protože mají němečtí zaměstnanci tyto pozice chráněny před výpovědí až do roku 2034 na základě podnikových dohod, musí být nabídky odchodu dostatečně finančně atraktivní, aby je lidé skutečně přijali dobrovolně.
Významným prvkem motivace je takzvaná „turbo prémie“ neboli zvýšené odchodné pro ty, kteří nabídku přijmou do určitého data, například do konce července. Podle mediálních údajů se u dlouholetých zaměstnanců ve vedoucích pozicích může jednat až o částky kolem 500 000 eur. Jako příklad se uvádí vedoucí týmu ve věku 55 let s třicetiletou praxí a měsíčním platem okolo 9 000 eur, jemuž by mohla být nabídnuta právě tato suma. Také zaměstnankyně s dvacetiletou praxí a platem 7 500 eur by mohla dosáhnout na odchodné přes 300 000 eur.
Základním principem programu je dvojí dobrovolnost. Zaměstnanec musí chtít odejít a zároveň musí s jeho odchodem souhlasit firma. Mercedes tak může odmítnout žádosti o účast v programu v případě, že jde o strategicky důležitou pozici. Některé zdroje nicméně upozorňují, že se objevují i nepřímé formy tlaku. Jde například o naznačení, že dané místo bude v budoucnu zrušeno, což může zaměstnance motivovat k dřívějšímu rozhodnutí.
Strategie Next Level Performance nezahrnuje pouze redukci pracovníků, ale i širší omezení nákladů. Měnit se mají interní bonusové modely, některé podnikové benefity a struktura řízení. Společnost zároveň plánuje outsourcovat určité podpůrné funkce, například z oblasti financí a lidských zdrojů, a více koncentrovat výrobu v regionech s nižšími náklady. Podle výročních zpráv má restrukturalizace z Mercedesu učinit „štíhlejší, agilnější a odolnější“ podnik.
Z pohledu německého automobilového průmyslu nejde o výjimku. V posledních dvou letech zaniklo podle sdružení VDA přes 55 000 pracovních míst v celém sektoru. Společnosti Bosch plánují zrušit 22 000 pozic, ZF Friedrichshafen 14 000 a Volkswagen do roku 2030 až 35 000.
Kritici upozorňují, že přestože Mercedes označuje odchody za dobrovolné, ve skutečnosti může program vytvářet psychologický tlak prostřednictvím náznaků budoucích organizačních změn. Odbory jsou zároveň obviňovány z přílišné vstřícnosti vůči vedení výměnou za zachování sociálního klidu, což podle některých právníků oslabuje kolektivní vyjednávací pozici zaměstnanců.
Odborníci se shodují, že úspěch programu bude zásadním testem pro celý automobilový sektor. Pokud Mercedes dokáže sladit úspory s inovacemi a udržením know-how, může se stát příkladem transformace průmyslu směrem k efektivitě a technologické adaptaci. Pokud však převáží odchody zkušených lidí a pokles morálky, mohou být dlouhodobé náklady výrazně vyšší než okamžité úspory.