Roček: Ekonomická válka rajcuje více než zelené evangelium

byznys

Někteří Severoamerikánci se diví proč je Biden tak na hlavu, že na čínské elektromobily přišpendlil 100 % clo.

Roček: Ekonomická válka rajcuje více než zelené evangelium
František Roček, publicista
21. května 2024 - 07:20

Odpověď: Je před volbami a proto kluk Bidenovic leze pracovníkům v automobilovém průmyslu mezi hýždě.

Čínské elektromobily jsou natolik levné, že by byly velkou konkurencí pro severoamerikánskou nabídku elektrovozidel, uvádí v komentáři pro Prvnizpravy.cz publicista František Roček.

100 % clo je podrazem na severoamerikánské zákazníky, kteří nemají peněz nazbyt. Píše o tom Vox (z rozsáhlé mediální společnosti Vox Media) již letos v březnu a článek byl 14. května aktualizován o 100% clo Bidenovy administrativy na elektromobily vyrobené v Číně.

Vox píše: „Případ čínského elektromobilu je dobrou ukázkou toho, že jakkoli může být Bidenova administrativa motivována obavami o klima, je mnohem více motivována touhou pomoci americkým automobilkám, získat letos v listopadu volební hlasy v Michiganu a eskalovat doutnající studenou válku proti Číně. Ukázalo se, že je šokujícím způsobem ochotná sabotovat vlastní klimatickou politiku, pokud ji bude moci přilepit Číňanům…
… Podle nejnovějších údajů, které máme k dispozici, pracuje ve výrobě automobilů nebo automobilových dílů ve státě Michigan více než 166 000 lidí; to je více než rozdíl, kterým Biden vyhrál ve státě v roce 2020. … (stejně důležité je) Ohio, další centrum výroby automobilů. Povolení vstupu čínským vozům by odcizilo americký automobilový sektor, politické důsledky pro Bidena by mohly být katastrofální.“

(https://www.vox.com/climate/2024/3/4/24087919/biden-tariff-chinese-ev-byd-battery-detroit)

Dále Vox upozorňuje: „…představa, že tato politika pomáhá americké střední třídě jako celku, je směšná. Méně než jedno procento Američanů pracuje v automobilovém průmyslu nebo výrobě automobilových dílů. Více než 90 procent amerických domácností však vlastní auto a prudce rostoucí ceny automobilů výrazně přispěly k růstu inflace v letech 2021–2023. Bariéry dovozu levných aut zhoršují inflaci a snižují reálné příjmy střední třídy…“

Racek na scéně


Vox uvádí příklad: „…Malý hatchback o velikosti Mini Cooperu, Seagull (Racek), je rychlonabíjecí elektromobil a má dojezd až 250 mil (alespoň podle velkorysých testů své domovské země); BYD, jeho čínský výrobce, tvrdí, že se může nabít z 30 procent na 80 procent za půl hodiny... Není to luxusní vůz, ale je dobře vybavený, s elektricky ovládaným sedadlem řidiče a tempomatem. "Kdybych hledal levné auto pro dojíždění... Tohle by bylo perfektní," řekl novinářský veterán John McElroy po projížďce.

A co je na tom nejlepší? Jeho základní model stojí v Číně asi 10.700 dolarů (poznámka: v EUprotektorátu Čechy a Morava by to bylo asi kolem 245.000 Kč). To je asi třetina nákladů na nejlevnější elektromobil, který si můžete koupit v USA. V Jižní Americe je o něco dražší, ale stále poměrně cenově dostupný, za méně než 24.000 dolarů (kolem 550.000 Kč) za verzi s nejvyšší výbavou. I v Evropě můžete získat základní BYD za méně než 30.000 € (kolem 750.000 Kč).

To jsou naprosto křiklavé nabídky – přesně ten druh produktů, které by mohly urychlit náš přechod od plynu k elektrickým vozidlům…“

Problém pro Američany? „…Vozy BYD se vyrábějí v Číně a Biden i Trump jsou oddáni ultranacionalistické obchodní politice, jejímž cílem je udržet produkty BYD mimo trh. Viděli, co se stalo na jiných globálních trzích, na které čínské společnosti zabývající se elektromobily vstoupily. Dodávky do Evropy se astronomicky zvýšily; Čínské společnosti v roce 2019 prodaly 0,5 procenta elektromobilů v Evropě, ale od loňského roku už je to více než 9 procent. Společnosti jako BYD vyrábějí levná, přiměřeně kvalitní auta, která si lidé rádi koupí."

V roce 2018 Trump uvalil a Biden od té doby pokračuje ve speciální 25procentní dani na automobily vyrobené v Číně, navíc k běžné 2,5procentní dani na automobily vyrobené v zahraničí. V květnu Biden oznámil, že zčtyřnásobí celní sazbu na čínské elektromobily z 25 % na 100 %. …Toto nepřátelství ze strany exekutivy dosud bránilo BYD a jeho čínským kolegům ve snaze vstoupit na americký trh.

Debilní hysterie


Blokovat čínské výrobky lze i tak, že vytřeštíte oči a začnete ječet, že mobil, konvice na čaj nebo auto jsou vlastně čínští špióni. K tomu severoamerický Vox uvádí: „…Ministryně obchodu Gina Raimondo označila auta vyrobená v Číně za hrozbu pro národní bezpečnost a nedávno oznámila vyšetřování schopností vozidel shromažďovat data a možnosti, že by mohla posílat data o pohybu do Pekingu.

John Helveston, profesor inženýrství na Univerzitě George Washingtona, který studuje vývoj elektrických vozidel, byl skeptický „ …k myšlence, že data shromážděná vozidly vyrobenými v Číně mají velký význam ve světě, kde Američané volně sdělují TikToku všechny své zájmy a touhy. Říká: "Ze všech věcí, které by čínská firma mohla udělat, aby o vás shromáždila data, jsou vaše vozidla pravděpodobně mým nejmenším problémem. Mají spoustu dalších způsobů, jak se o vás dozvědět prostřednictvím sociálních médií a dalších technik."…“


Dotace a dotace a také dotace

V čechůnském tisku se objevují pravidelně mňoukání typu: Na evropský trh nyní díky svým levným modelům pronikají čínští výrobci elektromobilů, což tlačí evropské automobilky ke snižování nákladů a urychlování vývoje nových modelů. Evropská komise loni (2023) začala vyšetřovat subvencování výroby elektromobilů v Číně, což by mohlo vést k zavedení dodatečných cel na dovoz těchto vozů do Evropské unie.

Nejedná se nic jiného, než, že na evropském poloostrově mají vítr z toho, že např. čínská BYD Auto do roku 2030 chce získat vedoucí postavení na evropském trhu s elektromobily.

Vyšetřování subvencování výroby v Říši středu je ptákovina. Ve Vox napsali: „Na jedné straně Biden nabízí Američanům až 7.500 dolarů na nákup elektromobilu (za předpokladu, že splňují určitá pravidla a jsou vyrobena v Severní Americe). Na druhou stranu zavádí masivní daně, aby zabránil Američanům kupovat elektromobily. Je to bizarní politika, která z klimatického hlediska nedává smysl. To je to, co ji dělá tak fascinující.“

Podobnou ptákovinu uplatňují i u nás. Dotovat ano, ale jenom to naše. V článku „Dotace pomáhají. Prodeje elektromobilů v Česku rostou o desítky procent“ (20. 5. 2024, elektrickevozy.cz) explodovalo nadšení:
„…V České republice došlo v dubnu k výraznému meziročnímu nárůstu prodeje nových elektromobilů o čtvrtinu. Tento růst je poprvé přičítán nové podpoře pro nákup elektromobilů, kterou mohou podnikatelé využívat od poloviny března… podnikatelé mají zájem především o pořízení jednoho elektromobilu.“

Všude se píše o subvencování, pardon o dotacích. Subvencují jenom čínské mrchy! Prostě jde jenom o to držet nějak pod krkem konkurenci. Každý chce regionálně hrabat pod sebe – ať USA, Čína nebo státy EU.

V rámci programu “Záruka Elektromobilita” jsou v EUprotektorátu Čechy a Morava nejčastěji poptávány modely značek Tesla, Volvo a Škoda Auto.

V souvislosti s prodejem čínských elektro automobilů v Evropě má problémy Tesla. Společnost Tesla podniká kroky k uklidnění evropských leasingových společností poté, co opakované snižování maloobchodních cen znehodnotilo jejich vozové parky a pomalý servis a drahé opravy odradily firemní zákazníky (20. 5. 2024, burzovnisvet.cz).

Cílem snížení maloobchodních cen společnosti Tesla bylo zvýšit prodeje v situaci, kdy celosvětová poptávka po elektromobilech klesá a konkurence roste, zejména ze strany čínských výrobců elektromobilů, jako je BYD.

Leasingové společnosti, které kalkulují leasing na základě očekávané hodnoty automobilů při dalším prodeji, utrpěly finanční ztráty v důsledku náhlého poklesu cen.

Zase ta Čína?


Od poloviny března mohou firmy a živnostníci žádat v ČR o příspěvek až 200 tisíc korun na nákup osobního elektromobilu. Do konce dubna projevilo zájem přes 1.600 zájemců. Většina žádá o elektromobily značky Tesla. Automobilky jako Kia, Hyundai a Volkswagen reagují na dotaci snižováním cen svých elektromobilů.

Expert poradenské skupiny EY pro automobilový průmysl Petr Knap uvedl: „Řada tradičních značek určitě měla větší očekávání, ale u některých je problémem cena, jinde omezený rozsah nabídky. Ale hlavní vliv má nadále agresivní cenová politika Tesly, která je vnímána jako velmi dobrá až skvělá hodnota za rozumnou cenu." (Tradiční značky ostrouhaly. Češi kupují s dotací prakticky jen dva elektromobily, 20. 5. 2024, zpravy.aktualne.cz/ekonomika)

Je celkem úsměvné, když si můžeme také přečíst (Dotace pomáhají. Prodeje elektromobilů v Česku rostou o desítky procent, 20. 5. 2024, elektrickevozy.cz) větu: „Některé modely Tesla se vyrábějí v Číně a statisticky patří mezi automobily dovážené z Číny do Evropy.“ A zase jsme u Číny.

Kromě toho se omezování Číny tajtrlíky z USA a EU zdá být nedomyšlené a přechod k bezuhlíkové budoucnosti bude pro tzv. Západ nákladnějším a obtížnějším. Např. čínské ministerstvo obchodu zahájilo antidumpingové šetření dovozu důležitého druhu plastu kopolymerů POM z Evropské unie a USA. Tento termoplast se používá i při výrobě mobilních telefonů, automobilů a zdravotnického vybavení.

Je to odveta, když USA zavedly vysoká cla na ocel, hliník, polovodiče, solární články a elektromobily z Číny. A bude ještě hůře na té naší Planetě opic.

(rp,prvnizpravy.cz,foto:arch.)




43-8974200277/0100

Pro platby ze zahraničí: IBANCZ5601000000438974200277
BIC / SWIFT kódKOMBCZPPXXX






Anketa

Kdo by se podle Vás měl stát příštím americkým prezidentem?