„Herodův život je poměrně dobře zdokumentován a je známo, že měl ve svém okolí několik soudobých literátů, jako například Nicolae z Damašku nebo filosofa Filóna. Ani jeden z nich však o události, která by historicky převyšovala svou brutalitou všechny ostatní Herodovy zločiny, nenapsal ani slovo,“ píše ve svém článku Michael R. Burch.
Navíc mezi Matoušem a Lukášem existuje zásadní chronologický rozpor:
• Matouš tvrdí, že se Ježíš narodil za vlády Heroda (tj. před rokem 4 př. n. l.).
• Lukáš ale spojuje narození s censem pod Quiriniem, který proběhl až v roce 6 n. l., tedy nejméně o 10 let později.
Burch ve svém textu upozorňuje, že Matoušovo evangelium obsahuje více neověřených nebo fantastických prvků, které vyvolávají pochybnosti o jeho historické věrohodnosti. Například tzv. zombie apokalypsa v Matoušovi 27:52–53, kde se popisuje, jak se při Ježíšově smrti otevřely hroby a „mnoho těl svatých vstalo z mrtvých a vstoupilo do svatého města.“
„A přesto žádný římský či židovský kronikář nezaznamenal tuto událost, ačkoli se jednalo o něco naprosto nevídaného,“ píše Burch.
Podobně tříhodinové zatmění Slunce, zmíněné v Matouši 27:45, je astronomicky nemožné, neboť zatmění trvá maximálně několik minut a nemůže nastat během úplňku (tedy ani při Pesachu, kdy Ježíš podle evangelií zemřel).
Text Michaela R. Burche obsahuje i teologickou kritiku, která si klade otázku: Proč Bůh, pokud věděl o Herodově plánu, nezasáhl a nezachránil všechny děti? Proč varoval pouze Josefa, aby uprchl s Marií a dítětem, zatímco ostatní rodiny ponechal osudu?
Tyto otázky se stávají součástí širší debaty o povaze biblického Boha v kontextu tzv. teodiceje – hledání ospravedlnění existence zla ve světě, který údajně stvořil dobrý a všemohoucí Bůh.
Někteří badatelé se domnívají, že celý příběh o masakru je narážkou na příběh Mojžíše, který jako dítě unikl faraonovu nařízení o vyhlazení hebrejských chlapců. Tato paralela měla posílit Matoušovu tezi, že Ježíš je nový Mojžíš, nový vyvolený zachránce Izraele.
Z literárního hlediska je „masakr neviňátek“ součástí teologické agendy Matoušova evangelia, nikoli důsledným historickým popisem.
Vědecká a historická analýza dnes většinově považuje “masakr neviňátek” za literární fikci, sloužící ke zdůraznění Ježíšovy role jako Mesiáše. Nedostatek historických dokladů, vnitřní rozpory mezi evangelii a fantastické prvky evangelia podle Matouše činí tento příběh nepravděpodobným z hlediska historické reality.
„Zemětřesení, zombíci a tříhodinová tma? A nikdo si toho nevšiml? Ho-hum,“ uzavírá s kousavou ironií Burch.