Česká televize čelí krizi důvěry, relevance i smyslu

politika

Zatímco se zvyšují koncesionářské poplatky, důvěra veřejnosti v Českou televizi prudce klesá. Polovina občanů jí nedůvěřuje, téměř 80 % ji nesleduje. Zvláště kontroverzním symbolem úpadku a plýtvání se stává ČT sport - dříve chlouba, dnes předmět oprávněné kritiky i možného zrušení.

Česká televize čelí krizi důvěry, relevance i smyslu
Ilustrační foto
29. května 2025 - 05:30

Důvěra veřejnosti na historickém minimu

Veřejnoprávní médium má sloužit veřejnosti. Ale co když už veřejnost o jeho služby nestojí? Podle nedávného exkluzivního průzkumu společnosti SANEP pro XTV označila téměř polovina populace (49,6 %)Českou televizi za nedůvěryhodnou, zatímco pouze 36,2 % respondentů jí důvěřuje. Zbytek se nedokázal jednoznačně vyjádřit (14,2 %).

Tato čísla jsou velmi znepokojivá a v demokratické společnosti alarmující. Média, která ztrácejí důvěru veřejnosti, totiž ztrácejí i legitimitu svého financování a své společenské poslání.

Lidé nechtějí platit za něco, co nesledují

Možná ještě závažnější než krize důvěry je prostý fakt, že lidé Českou televizi nesledují. Až 77,7 % respondentů v květnovém průzkumu přiznalo, že nevěnuje ČT žádnou pozornost. Sleduje ji tedy pouze necelá čtvrtina národa. Jak může být obhajitelné, že médium s takto nízkým dosahem má povinně vybírané financování?

Obhajoba veřejné služby zde selhává, zvláště pokud médium nenaplňuje potřeby většiny občanů, ale zároveň si nárokuje jejich peníze.

ČT sport: Z kdysi prestižního projektu se stává černá díra

Příkladem této krize je sportovní kanál České televize. Zatímco v roce 2006 byla ČT4 Sport hrdou vlajkovou lodí veřejnoprávního vysílání, dnes se stále častěji mluví o jejím konci jako o logickém kroku úspor.

„Z malého ambiciózního projektu za téměř dvě dekády vyrostl obrovský kolos,“ popisuje situaci komentář na zveřejněný na serveru Medium.cz.


Zdrojem tlaku na zrušení nejsou jen ekonomové, ale i samotní diváci. Sportovní přenosy se stávají stále nákladnějšími, zatímco jejich reálný dosah klesá. Výdaje na mzdy v České televizi činí 2,69 miliardy korun ročně a nemalá část míří právě do sportovní sekce. V roce 2025 navíc chybí klíčové akce (OH, ME, MS), což znamená nižší obsah, ale ne nižší náklady.

Ztracená konkurenceschopnost a nesmyslnost duplikace

Kritici dále upozorňují na zbytečné zdvojování přenosů, nadměrné štáby a rostoucí závislost na drahých vysílacích právech. Třeba hokejové přenosy ČT komentují i šestice lidí, z nichž většina je vyslána z místa konání, zatímco komerční stanice si vystačí s menším týmem a studiovým zázemím.

Sportovní fanoušek má dnes na výběr z mnoha komerčních kanálů, streamovacích platforem a specializovaných služeb, často kvalitnějších a flexibilnějších než nabídka ČT sport. 

„Dneska všechny nejlepší sporty jsou na placených kanálech a na ČT sport už toho moc atraktivního nezbývá,“ uvedl k tématu trefně na Seznam Zprávách Václav Dolešjí.

Má ČT vůbec vysílat sport?

Podle kodexu České televize je jejím prvořadým úkolem informovat, vysílat zpravodajství a publicistiku. Právě tyto pořady, např. 168 hodin, však byly nedávno zrušeny či pozastaveny, zatímco sportovní přenosy přežívají. Tím vzniká paradox, kdy drahou a čím dál méně sledovanou složku televize veřejnost platí, zatímco její jádro se utlumuje.

Veřejnoprávní televize má dělat to, co komerční média nedělají


Veřejnoprávní médium by mělo sloužit především tam, kde komerční logika selhává: investigace, regionální zpravodajství, kulturní pořady, kvalitní publicistika. Sport ale mezi takové oblasti již dávno nepatří. Trh si v této oblasti poradil sám a to často výrazně efektivněji.

Psali jsme:

„Veřejnost pouze celou legraci platí a případně pasivně sleduje, to druhé ale čím dál méně,“ napsal v diskusi pod článkem na Seznam.cz Martin Březina.

Politická a ekonomická otázka budoucnosti ČT

Zatímco kritika roste, vedení ČT i politici mlčí. Místo otevřené debaty o reformě se hovoří jen o „symbolickém“ zvyšování poplatků. Přitom inflace, technologický vývoj a dramatická proměna mediálního prostředí zcela mění pravidla hry.

Otázka zní, zda-li ještě vůbec potřebujeme tak rozsáhlou veřejnoprávní televizi. A pokud ano, jak má vypadat její moderní, štíhlá a transparentní verze?

Konec jedné éry?

Příběh ČT sport je příběhem celé České televize. Příliš velká, příliš drahá, příliš odtržená od reality a potřeb společnosti. Pokud má přežít, musí projít dramatickou transformací. A to co nejdříve.

Zatím se však zdá, že největší veřejnoprávní médium žije jen ze setrvačnosti. A navíc z peněz občanů, kteří mu přestávají věřit i jej sledovat.

(Kovář, prvnizpravy.cz, foto: zai)